چرخش بازار کتاب به سمت فروش آثار سیاسی

دنیای اقتصاد: رصد بازار کتاب در هفته اخیر نشان می‌دهد که با نزدیک شدن به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بازار کتاب‌های سیاسی در مقایسه با گذشته داغ خواهد شد و استقبال مردم از برخی کتاب‌ها این نکته را به اثبات می‌رساند. از سوی دیگر فعالان بازار کتاب در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» پیش‌بینی کرده‌اند که آثار سیاسی نبض بازار را در ماه جاری به دست بگیرند. تحلیل بازار کتاب در مقاطع مختلف از این موضوع حکایت می‌کند که مناسبت‌ها و اتفاقات کشور در انتخاب مخاطب بسیار تاثیرگذار است و بر همین اساس فعالان چاپ و نشر سعی می‌کنند با توجه به موقعیت‌های خاص کشور آثار خود را روانه بازار کنند.

با این حال از سویی دیگر کتاب‌های خاطرات همواره در فهرست پرفروش‌‌های آثار غیر داستانی قرار دارند. دلیل این استقبال شاید در واقعی بودنشان و احساس نزدیکی مخاطب با شرح رویدادهای زندگی حقیقی انسان‌ها نهفته باشد. جلب شدن مخاطب به این کتاب‌ها بیش از خاطرات چهره‌های سیاسی، که گاه با پنهان‌ کردن بخشی از حقایق توأم است، شامل کتاب‌هایی می‌شود که مولفان آنها هنرمندان بوده‌اند؛ همان‌طور که این روزها از خاطرات خودنوشت لوئیس بونوئل کارگردان اسپانیایی با عنوان «با آخرین نفس‌هایم» استقبال شده است. هر چند بونوئل به‌عنوان کارگردان و فیلمساز مشهور است ولی از آنجا که شرح خاطراتش حاوی نگاه‌های انسان‌شناسانه و جامعه‌شناختی است، ‌ شاید بتوان این کتاب را بیشتر در زمره آثار علوم انسانی طبقه‌بندی کرد؛ ویژگی‌هایی که آن را به همراه «جامعه‌شناسی تشیع» و «درس‌های دموکراسی برای همه» در صدر فهرست پرفروش‌های آثار حوزه علوم انسانی در بازار کتاب تهران قرار داده است.

همان‌طور که اطلاعات ارائه شده از سوی خبرگزاری کتاب براساس آمار فروش کتابفروشی‌های شهر کتاب مرکزی، شهر کتاب ابن‌سینا، شهر کتاب شهید بهشتی، چشمه‌، افق، امیرکبیر، دف، مرکز، جیحون، همیشه و فراموشی نیز نشان می‌دهد «با آخرین نفس‌هایم» که در سال جدید با ترجمه علی امینی‌نجفی از سوی انتشارات کتابسرای نیک منتشر شده با استقبال علاقه‌مندان به این کارگردان شناخته‌شده، در صدر فهرست پرفروش‌های حوزه علوم انسانی قرار گرفته است. لوئیس بونوئل، (Luis Buñuel) کارگردان و فیلمساز اسپانیایی است. هرچند بونوئل به اعتبار محل تولدش فیلمساز اسپانیایی نامیده می‌شود اما نخستین فیلمش، سگ اندلسی را به همراه سالوادور دالی در فرانسه ساخت و بیشترین فیلم‌هایش را نیز در مکزیک و فرانسه ساخته است. او در خلال جنگ دوم جهانی و پس از آن ملیت آمریکایی را برگزید. بونوئل کتاب «باآخرین نفس‌هایم» را یک سال پیش از مرگش و در زمانی نوشت که به‌دلیل ضعف بدنی قادر به ساخت فیلم و کارگردانی نبود.

بونوئل در این اثر از ساده‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات زندگی‌اش با زبانی واضح و صریح سخن گفته که خود به جذابیت کتاب افزوده است. خاطرات بونوئل اولین‌بار در سال ۱۳۷۱ از سوی نشر هوش و ابتکار منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت. اما پس از سال‌ها این کتاب در سال جاری از سوی انتشارات کتابسرای نیک چاپ شد. کتاب «جامعه‌شناسی تشیع» نیز محصول فعالیت جمعی پنج‌ساله گروه مطالعاتی جامعه‌شناسی تشیع با راهبری علمی دکتر سارا شریعتی که از سوی انتشارات نگاه معاصر منتشر شده، جایگاه دوم این فهرست را به خود اختصاص داده است. در این کتاب ۹۷ اثر منتشر شده از زمان ورود صنعت چاپ به ایران تا کنون که با رویکرد اجتماعی به بررسی تشیع پرداخته‌اند، مورد نقد و تحلیل قرار گرفته و مسائل اساسی برآمده از کتاب‌شناسی آن حوزه خاص بیان شده است.

سومین کتاب پرفروش این حوزه کتاب «درس‌های دموکراسی برای همه» نوشته حسین بشیریه است که از سوی انتشارات نگاه معاصر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته؛ این کتاب طی ۸ فصل مباحثی در باب مبانی فکری دموکراسی، اندیشه‌های بنیان‌گذاران دموکراسی، تاریخچه و مبانی حکومت دموکراتیک دموکراسی را ارائه کرده است. همچنین احزاب و انتخابات، انواع دموکراسی و آینده دموکراسی نیز مطالب بعدی این کتاب هستند. همچنین «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته رولف دوبلی با ترجمه عادل فردوسی‌پور از نشر چشمه، «تغییر مذهب در ایران» نوشته ریولا‌جوردی ابی صعب، با ترجمه رفعت خواجه‌یار از نشر تمدن علمی، «مردم در سیاست ایران» نوشته یرواند آبراهامیان، با ترجمه بهرنگ رجبی از نشر چشمه، «جنس ضعیف» نوشته اوریانا فالاچی، با ترجمه یغما گلرویی از نشر نگاه، «سیاست‌های خیابانی» نوشته آصف بیات با ترجمه اسدالله نبوی چامشی از نشر شیرازه، «۴ اثر از فلورانس اسکاول‌شین» نوشته رابرت گرین با ترجمه محمدرضا آل‌یاسین از نشر پیکان و «اثر مرکب» نوشته دارن هاردی با ترجمه لطیف احمدپور و میلاد حیدری از نشر شریف دیگر آثار حاضر در این فهرست هستند.

چرخش بازار کتاب به سمت فروش آثار سیاسی