فاز جدید پرونده کیارستمی

دنیای اقتصاد: یک زندگی آرام و یک مرگ پرحاشیه! این کوتاه‌ترین جمله‌ای است که درباره زندگی و مرگ عباس کیارستمی، شناخته‌شده‌ترین فیلمساز تاریخ سینمای ایران می‌توان گفت. روز گذشته در آستانه سالگرد مرگ کیارستمی، رئیس سازمان نظام پزشکی در نشستی خبری گفت که علت مرگ کیارستمی در فرانسه خونریزی حاد تحت پرده مغزی به‌دلیل تزریق داروی هپارین با دوز بالا بوده است؛ اما زمان کوتاهی پس از این اظهار نظر، ‌بهمن کیارستمی با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی فرافکنی می‌کند و تنها به سه روز مراحل درمانی در فرانسه می‌پردازند، گفت: ما بارها مطرح کردیم که هدف اصلی ما از پیگیری قانونی پرونده پزشکی پدرم در ایران، علت فوت نیست، بلکه بررسی مراحل درمانی است که منجر به این اتفاق شده است.

تازه‌ترین خبر

دکتر علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره سرانجام پرونده مرگ کیارستمی و نتیجه کارشناسی‌های انجام شده درباره آن، گفت: به‌رغم ۲ بار نامه‌نگاری با نظام‌پزشکی فرانسه و بیمارستانی که مرحوم کیارستمی در آن بستری شده بود، اطلاعات بالینی بیمار به ما داده نشد. در نامه دوم تاکید کردیم که طبق قانون، سازمان نظام پزشکی در ایران مسوول رسیدگی به این پرونده است و برهمین اساس خواستار پرونده بیمار در فرانسه شدیم؛ اما متاسفانه، فرانسه از ارائه پرونده بیمار به ما استنکاف کرد و تنها خلاصه‌ای از وضعیت بیمار به ما دادند.

وی در ادامه افزود: در این خلاصه ذکر شده که درمان بیمار با تشخیص آمبولی ریه شروع شده است. این در حالی است که مرحوم کیارستمی دو روز قبل از اعزام به فرانسه در بیمارستان آراد سی‌تی‌اسکن ریه شد و آمبولی ریه براساس این سی‌تی‌اسکن رد شده است. برهمین اساس در نامه‌ای که به فرانسه نوشتیم، خواستیم که علائم حیاتی مرحوم کیارستمی و جزئیات میزان تزریق هپارین از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح، اعلام شود؛ زیرا مرحوم کیارستمی در ۶ صبح در همان بیمارستان فرانسه به کمای عمیق رفت که او را با درجه هوشیاری ۴ به ICU انتقال می‌دهند درنهایت با هوشیاری ۳ دچار مرگ مغزی می‌شود. او همچنین گفته که به‌زودی حکم این پرونده اعلام می‌شود.

پاسخ خانواده کیارستمی

فرزند زنده‌یاد عباس کیارستمی در پاسخ به اظهارات دکتر زالی، گفت: ما بارها مطرح کردیم که هدف اصلی ما از پیگیری قانونی پرونده پزشکی پدرم در ایران، علت فوت نیست؛ بلکه بررسی مراحل درمانی است که منجر به این اتفاق شده است. او در پاسخ به عدم ارائه پرونده پزشکی کیارستمی در فرانسه گفت: ۹ ماه پیش این پرونده را به پزشک قانونی و یک کپی به نظام پزشکی دادیم و حتی تا آنجایی که مطلع هستم، نسخه‌ای از این پرونده توسط سازمان نظام پزشکی ترجمه شده به آنها ارائه شده است. بهمن کیارستمی در پایان گفت: ده ماه پیش ما خواستیم روند درمان در ایران بررسی شود؛ اما دوباره به سه روزی که کیارستمی در فرانسه بستری بود، پرداختند؛ درحالی‌که ما بارها تاکید کردیم علت فوت سوال ما نیست، درخواست ما بررسی روند درمان در ایران است. به نظرم با این اظهارات می‌خواهند مقدمات اعلام حکمی را فراهم کنند که گفته‌اند قرار است در چند روز آینده صادر شود.