تلاقی المپیک و سیاست در سینما

 به گزارش خبرگزاری مهر، لکس گیبنی که کارگردانی این اثر را به عهده خواهد داشت پیش از این با کارگردانی مستندهایی نظیر «تاکسی به مقصد نیمه تاریک» و «انران: باهوش‌ترین افراد حاضر» شناخته شده بود؛ اما چند سالی است که به سراغ برنامه‌های داستانی از جمله تهیه‌کنندگی استودیویی سریال‌هایی نظیر «برج شوم» محصول شبکه هولو و فیلم «مُسکن» محصول نتفلیکس و کارگردانی یک قسمت در مجموعه «میلیاردرها» از شوتایم، رفته است. نگارش متن این سریال کوتاه جدید نیز بر عهده نویسنده ایرانی-آمریکایی به نام کوروش نورسته خواهد بود. گیبنی و همکارش کوین پلانکت در شرکت جیگسا پروداکشنز در کنار نورسته، امیلیو شنکر، مایکل اشمیت و آریل وایسبراد به نمایندگی از کمپانی تادمور و استیو استارک، رئیس سابق بخش تلویزیونی متروگلدوین‌مایر از طریق شرکت تولوکا پیکچرز، به‌عنوان تهیه‌کننده استودیویی این پروژه ایفای نقش خواهند کرد. شرکت متروگلدوین‌مایر و تادمور پیش از این حق مالکیت ساخت زندگی‌نامه موکی (جودوکای برتر رژیم صهیونیستی) و سعید ملایی را خریداری کرده‌اند. به گفته خبرگزاری مهر، وب‌سایت ددلاین درباره زندگی سعید ملایی با تحریف واقعیت نوشته است: «این سریال براساس داستان واقعی زندگی ملایی ساخته خواهد شد که برای حق مسابقه دادن با موکی، رقیب خود از رژیم صهیونیستی، همه‌چیزش را به خطر انداخت. پس از آن، این دو ورزشکار با یکدیگر دوست شدند و بیش از هر چیز خواستند تا خارج از محدودیت‌های سیاست به رقابت بپردازند. این وب‌سایت در ادامه تحریف‌هایش می‌نویسد:‌سعید با وجود تهدید از سوی مربیان خود از وطنش ایران فرار کرد و به منطقه‌ای مخفی پناهجو شد تا برای کسب عنوان قهرمانی مبارزه کند. این پروژه با همکاری ملایی و موکی و همچنین فدراسیون بین‌المللی جودو به ریاست ماریوس ویزر در حال ساخت است و شامل تصاویر اختصاصی و پیش‌تر دیده نشده از هر دوی این ورزشکاران خواهد بود. این دومین پروژه مشترک متروگلدوین‌مایر و تادمور اینترتینمنت است. این دو شرکت پیش‌تر مستند -سریال «آیکمن‌شیطان سخن می‌گوید» را تولید کردند که در ادامه سال جاری میلادی در شبکه کان پخش خواهد شد. در روزهای پایانی المپیک توکیو نگاهی می‌اندازیم به برخی فیلم‌های مطرحی که حول محور المپیک و قهرمان‌هایش در سال‌های پیش ساخته شده‌اند که برخی از آنها پیرنگی سیاسی و ایدئولوژیک دارند.

 ارابه‌های آتش

ارابه‌های آتش به کارگردارنی «هیو هادسون» محصول سال ۱۹۸۱ میلادی است که بازیگرانی چون «نیکولاس فارل»، «بن کراس» و «ایان چارلسون» در آن ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم داستان دو ورزشکاری را دنبال می‌کند که پس از تلاش‌های فراوان به بازی‌های المپیک سال ۱۹۲۴ راه می‌یابند. این دو ورزشکار هر دو انگلیسی‌اند؛ ولی یکی از آنها یک یهودی متعصب و دیگری فرد مسیحی باایمانی است. این فیلم در زمان خود توانست ۴ جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم سال را از آن خود کند.

 یک روز در سپتامبر

این فیلم که در سال ۱۹۹۹ به کارگردانی «کوین مک‌دونالد» ساخته شد، مستندی درباره حادثه بازی‌های المپیک سال ۱۹۷۲ است که در آن ۱۱ ورزشکار اسرائیلی کشته شدند.

این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین فیلم مستند را از آن خود کند. «مایکل داگلاس» بازیگر برنده اسکار هالیوود که خود نیز یک یهودی است، این فیلم را روایت می‌کند.

 مونیخ

فیلم مونیخ که کارگردانی آن را «استیون اسپیلبرگ» به عهده داشته است، روایت دیگری از حادثه بازی‌های المپیک مونیخ سال ۱۹۷۲ میلادی است. این فیلم محصول سال ۲۰۰۵ آمریکاست.

 داستان «جسی اونز»

 این فیلم که در سال ۱۹۸۴ ساخته شده است، داستان پیروزی «جسی اونز» (با بازی دوریان هاروود) دونده سیاه‌پوست آمریکایی بود که در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۳۶ برلین حضور یافت و توانست در آن مسابقات ۴ مدال طلا را از آن خود کند؛ ولی هیتلر به‌دلیل تفکرات نژادپرستانه‌اش حاضر نشد که جایزه‌اش را به او اعطا کند.

 معجزه

فیلم «معجزه» داستان «هرب بروکز» مربی تیم هاکی آمریکا در بازی‌های المپیک سال ۱۹۸۰ میلادی است که با تلاش فراوان می‌تواند تیمی را تربیت کند که در این بازی‌ها بر تیم شکست‌ناپذیر روسیه پیروز شود. این فیلم را «گاوین اوکانر» کارگردانی کرده و بازیگرانی چون کورت راسل، پاتریشیا کلارکسون و ناتان وست در آن ایفای نقش کرده‌اند.

 تیغه‌های افتخار

تیغه‌های افتخار محصول سال ۲۰۰۷ آمریکا به کارگردانی «جاش گوردون» و «ویل اسپیک» است. در این فیلم بازیگرانی چون «ویل فارال»، «جون هدر» و «ویل آرنت» بازی کرده‌اند. این فیلم کمدی - ورزشی داستان سه ورزشکار به نام‌های مایکل (با بازی ویل فارل)، جیمی (با بازی جان هدر) و اشترانس (با بازی ویل آرنت) است که در مسابقات المپیک ۲۰۰۲ در رشته اسکی روی یخ شرکت می‌کنند و برای به‌دست آوردن مدال طلا رقابت جالبی را آغاز می‌کنند.

 بهترین شخصی

این فیلم داستان گروهی از زنان ورزشکار است که تلاش می‌کنند خود را برای وارد شدن به بازی‌های المپیک سال ۱۹۸۰ آماده کنند؛ ولی در نهایت به‌علت برخی مشکلات سیاسی این شانس را از دست می‌دهند. بهترین شخصی را «رابرت تاون» در سال ۱۹۸۲ کارگردانی کرده است.

 رها از محدودیت‌ها

این فیلم محصول سال ۱۹۹۸ است که رابرت تاون آن را کارگردانی کرده است. این فیلم داستان «استیو پرفونتین» دونده مشهور آمریکایی است که در المپیک سال ۱۹۷۲ شرکت کرد و دو سال بعد نیز در یک حادثه رانندگی جان باخت.

 پرفونتین

این فیلم محصول سال ۱۹۹۷ است که همچون فیلم «رها از محدودیت‌ها» داستان زندگی ورزشی «استیو پرفونتین» دونده آمریکایی است.

 دونده شجاع

 این فیلم داستان زندگی «بیلی میلز» دونده آمریکایی است که در بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ توکیو، برنده طلا شد. این فیلم در سال ۱۹۸۳ با بازی «رابی بنسون» ساخته شده است.

 رقابت سرد

رقابت سرد محصول سال ۱۹۹۳ به کارگردانی جان ترتلتاب و جان کندی کمدی جذابی درباره چهار تن از ورزشکاران جاماییکایی است که در شرایطی که تا به حال در زندگی‌شان برف را از نزدیک تماشا نکرده‌اند، برای رقابت در مسابقات سورتمه المپیک زمستانی ۱۹۸۸ به قطب شمال سفر می‌کنند. این فیلم بر اساس اتفاقات واقعی ساخته شده؛ اگرچه برای افزایش بار کمدی کار، چیزهایی به آن اضافه شده است.