Untitled-1

اگرچه سیدابراهیم رئیسی در برنامه‌های تبلیغاتی خود بیشتر بر اقتصاد متمرکز شد و برای فرهنگ برنامه چندانی ارائه نکرد، اما دیروز در مجلس شورای اسلامی در دفاع از انتخاب محمدمهدی اسماعیلی به‌عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از موضوعات مهمی که در کنار توجه به اقتصاد روی آن تاکید دارم، موضوعات فرهنگی است که قطعا اولویت جدی ما در دولت سیزدهم است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد چهره‌های مطرح فرهنگی کشور مورد بررسی مصاحبه‌گران قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم کسی که دارای دانش و تجربه لازم در حوزه اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است آقای دکتر محمدمهدی اسماعیلی است. در این زمینه هم با آقای صفارهرندی به‌عنوان فردی که تجربه زیادی در عرصه مدیریت فرهنگ و هنر کشور داشت، گفت‌وگو کردم و ایشان هم گفت که دکتر اسماعیلی شایستگی این پست را دارد.

رئیس‌جمهوری گفت: اهالی محترم فرهنگ و هنر بدانند که ما آزادی را به شما ندادیم، خداوند این آزادی را به شما داده است و ما هم تسهیل‌کننده این آزادی مشروع هستیم. این وظیفه دولت است که بتواند ظرفیت‌های اصحاب فرهنگ و هنر را شکوفا کند. این کار به عهده دولت است و امیدوارم در بخش‌های مرتبط بتوانیم این قضیه را جلو ببریم.

از سویی دیگر در روزهای اخیر انتخاب محمدمهدی اسماعیلی و انتشار برنامه‌هایش با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شده و برخی هنرمندان و همچنین گروه‌های صنفی هنری نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. بازتاب‌هایی که نشان از اهمیت و حساسیت بالای این کرسی در نگاه فعالان بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر دارد و اتفاقا مردم هم به‌دلیل علاقه‌شان به سینما و موسیقی و کتاب و تئاتر پیگیر سیاستگذاری‌ها در این حوزه هستند. محمدمهدی اسماعیلی متولد ۱۳۵۴ و از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری است و دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی دارد. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه خود به بخش سینمای ایران اشاره دارد و از فساد در سیستم توزیع در سینما، تولید فیلم‌های غیر انقلابی و غیراخلاقی، عدم اتخاذ موضع شفاف و برخورد در برابر فعالیت محکومین امنیتی و چهره‌های سینمایی همسو با اهداف دشمنان و اعطای کمک‌های مالی به تولیدات سینمایی ناهمسو با انقلاب اسلامی انتقاد کرده‌ است.

وزیر پیشنهادی ارشاد در کابینه سیزدهم، خانه سینما را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرده و فعالیت این نهاد سینمایی را در جبهه فرهنگی معارض انقلاب اسلامی خوانده و معتقد است اعطای کمک‌های مالی به خانه سینما خلاف قانون است.

اسماعیلی همچنین اشاره کرده است که در سال ۱۳۹۷، از ۷۷ فیلم رصد و تحلیل شده، ۵۹ فیلم مروج سبک زندگی غیراسلامی ایرانی و تخریب‌کننده انقلاب اسلامی، ۶۱ فیلم ارائه‌کننده تصویر مثبت از زن بی‌حیا، ۵۰ فیلم سیاه‌نما و ناامیدکننده، ۶۰ فیلم مروج وادادگی و تحقیر ملی، ۵۵ فیلم القا‌کننده واگرایی دینی و ملی و قانون‌گریزی و نمایش ناکارآمدی نهاد‌ها بوده‌اند.

با این حال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در شرایطی سکان هدایت وزارتخانه متولی فرهنگ را در دست خواهد گرفت که مطالبات فراوانی توسط هنرمندان مطرح می‌شود. در این میان چهره‌های هنری هم مثل خیلی‌های دیگر بیشتر بر تسریع واکسیناسیون و بهبود وضعیت کسب‌وکار خود و بازگشت جامعه به شرایط عادی تاکید دارند.