ماجرای پیچیده واکسیناسیون هنرمندان

هفتم مردادماه بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه مراسم آغاز تزریق واکسن کرونا به خبرنگاران، از آغاز واکسیناسیون سینماگران طی یک هفته آینده خبر داد؛ این مساله خبر بسیار خوبی برای اهالی سینما به‌ویژه برای کسانی تلقی می‌شدکه به‌دلیل حضور در پروژه‌های سینمایی و شرایط متفاوت این حرفه، در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا بودند.

اما در حالی که برخی از تهیه‌کنندگان با استناد به صحبت‌های وزیر بهداشت در زمینه آغاز واکسیناسیون سینماگران، پروژه‌های خود را کلید زده بودند و در انتظار دریافت واکسن کرونا بودند. اما در نهایت خبری از چگونگی آغاز واکسیناسیون سینماگران نشد.

درنهایت، صبح روز اول شهریورماه سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به علیرضا رئیسی، معاون بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بار دیگر، بر توجه به واکسیناسیون هنرمندان با همکاری صندوق حمایت از هنرمندان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد.

منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما نیز در این باره گفته است: در ابتدا نسبت به این پیشنهاد کمی مخالفت کردیم؛ چراکه معتقد بودیم همه مردم درگیر این ویروس هستند و نباید خود را تافته جدا بافته بدانیم. اما در حال حاضر، وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا در کنار اعلام گروه‌های سنی مختلف برای واکسیناسیون، برخی از گروه‌های شغلی را در اولویت دریافت واکسن قرار دادند، درست است که این تصمیم‌گیری‌ها خوب بود، اما مساله این است که بسیاری از گروه‌های شغلی که اعلام شده است، به راحتی می‌توانند با ماسک و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به کار خود ادامه دهند.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: به‌عنوان جامعه صنفی سینمای ایران، از مسوولان امر برای واکسیناسیون سینماگران، توقع اضافه نداریم؛ اما انتظار داریم که این مساله را نیز مدنظر قرار دهند که شغل ما، شغل پرخطری است.

شاهسواری‌گفت:  در حال حاضر، ۴۹ پروژه در حال فیلم‌برداری است و کمتر از ۴ هزار نفر فعال هستند؛ البته برخی از این افراد براساس رده‌بندی سنی تا امروز واکسن خود را دریافت کرده‌اند که درنهایت تعداد کسانی که درحال حاضر باید واکسن بزنند، از تعدادی که بیان کردم نیز کمتر می‌شود. با این حال از همان اول شهریور ماه نیز اعلام شد که هنرمندان با ارائه هنرکارت می‌توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسن کرونا دریافت کنند. این کارت متعاق به هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر است. با وجود این دیگر هنرمندان هنوز برنامه مشخصی برای دریافت واکسن ندارند.