بازار نوشت‌افزار در رکود

فعالان این بازار معتقدند که تعطیلی مدارس، دلیل اصلی کاهش فروش نوشت‌افزار است. آنها معتقدند عدم تقاضای کافی در بازار باعث شده است تا قیمت انواع نوشت‌افزار در مقایسه با سال‌ قبل از کرونا تغییر چندانی نداشته باشد.قیمت انواع دفتر نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته و در برخی اقلام رشد ۱۰ تا ۱۵درصدی داشته است. دفترهای صدبرگ سیمی در بازار ۱۵هزار تومان و دفترچه صدبرگ جلدسخت هم ۲۰هزار تومان است. انواع خودکار از ۲هزار تومان شروع می‌شود تا مبالغ بالاتر؛ مداد نیز با نرخ‌هایی متفاوت از ۲هزار تومان به بالا عرضه می‌شود که بسته به کیفیت و نوع مداد انتخابی قیمت تغییر می‌کند. یک بسته مغزی مداد اتود از پنج هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان در بازار یافت می‌شود.

اقلام دیگر چون مداد پاک‌کن، تراش، جامدادی، خط کش، شابلون، مداد رنگی و... از ملزوماتی است که یک دانش‌آموز به آن احتیاج دارد و با نرخ‌ها و برندهای مختلف، به‌طور فراوان در بازار عرضه می‌شود.

اکبر چیت‌ساز، رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان نیز با تاکید بر یکی از مهم‌ترین دلایل کسادی بازار این روزهای لوازم‌التحریر می‌گوید: این بازار حدود سه سال است که تقریبا با وضعیت دشواری رو‌به‌رو شده است؛ حتی قبل از کرونا هم فعالان این صنف ناراضی بودند که با ورود این ویروس شرایط بیش از قبل دشوار شده است.

وی افزود: رکود به میزانی رخنه کرده است که یکی از فعالان این عرصه با ۵۰سال سابقه کار، اخیرا از فعالیت کناره‌گیری کرده است و در کل در طول یک ماه گذشته نزدیک به ۱۰ مورد از واحدهای فعال در زمینه نوشت‌افزار تعطیل کرده‌اند.چنان‌که خبرگزاری «ایمنا» در این باره نوشته است، این مسوول توضیح می‌دهد: با وجود آنکه بخشی از لوازم‌التحریر ساخت داخل است، اما جدای از بحث مواد اولیه آنها در صورتی که به بحث دستمزدها، بیمه، هزینه‌های موجود دریک کارگاه مانند حامل‌های انرژی نگاه شود، واضح است که این موارد بر نرخ نهایی محصول تولیدشده تاثیر می‌گذارد.