در بقالی با برگه تقدیر چه می‌دهند؟

رضا ژیان که عمده فعالیتش بر صحنه تئاتر متمرکز بود از بازیگران بنام سینما و تلویزیون نیز محسوب می‌شد و علاوه بر بازیگری، آثاری را نیز کارگردانی کرد. او در بهمن ۱۳۸۱ خورشیدی در ۵۳ سالگی در بیمارستان شهریار تهران درگذشت.

منوچهر علیپور بازیگر سینما و تلویزیون با تعریف خاطره‌‌‌ای از رضا ژیان گفته است: دوستی من و رضا از دوران دبیرستان و به واسطه نمایش‌‌‌هایی که در آن دوران کار می‌کردیم، شروع شد. طی سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۶ خورشیدی چند نمایش را با رضا ژیان روی صحنه بردیم. یکی از این نمایش‌‌‌ها روز مقدس به کارگردانی حسین واعظی و اثری پر پرسوناژ بود. این نمایش در مسابقه‌‌‌ای در سطح تهران مقام نخست را کسب کرد و قرار شد مدیرکل اداره فرهنگ آن زمان (وزارت آموزش و پرورش فعلی) در آمفی‌‌‌تئاتر دبیرستان دکتر نصیری به ما جوایزی را اهدا کند. آنچه به جای جایزه به ما داده شد، تنها یک برگه تقدیر بود! تنها کسی که با زبان طنز و کنایه به این جایزه اعتراض کرد، رضا بود. او از مدیرکل اداره فرهنگ پرسید، آقای رئیس برگه تقدیر به چه درد می‌‌‌خورد؟! با برگه تقدیر در بقالی به من چه می‌دهند؟!»

حمید جبلی هم گفته: ««رضا نه‌تنها بازیگری بسیار عجیب و استثنایی بود، بلکه رفیق و دوست مهربان و راهنمای همه ما بود؛ من، اکبر عبدی و خیلی از بازیگران دیگر. اولین کار حرفه‌‌‌ای ما در سال ۵۸ سریال «مثل‌‌‌آباد» بود که او با همسرش زویا زاکاریان آن را کار کردند. مگر می‌شود رضا را در چند خط تعریف کرد؟ او زندگی بود. نمایش بود، انسان بود.»