Untitled-1

کارشناسان بازار سینما معتقدند بازه زمانی یاد شده بدترین زمان برای اکران فیلم‌‌‌های تازه است، با این حال در هفته گذشته سه فیلم «عنکبوت»، «ترانه‌‌‌ای عاشقانه برایم بخوان» و «عاشق پیشه» اکران شدند و البته فروش قابل‌توجهی هم نداشتند.

بازار فروش

فیلم «دینامیت» با بیش از ۳۰ هفته اکران، در هفته گذشته 2‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون تومان و در مجموع ۵۳‌میلیارد تومان فروخته است. فیلم سینمایی «گشت ارشاد۳» با فروش یک‌میلیارد و ۵۶‌میلیون تومانی جایگاه دوم گیشه را به دست آورد و فیلم سینمایی «بی‌همه‌چیز» هم با ۴۴۰‌میلیون تومان جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. این آمارها یعنی فیلم‌‌‌های تازه نفس بازار نتوانسته‌‌‌اند رقابتی جدی با صدرنشین‌‌‌ها داشته باشند و جایشان را بگیرند.

تازه‌‌‌های بازار

با این حال فیلم سینمایی «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد که در هفته گذشته روی پرده رفت، توانسته 320‌میلیون تومان فروش داشته باشد که اگرچه رقم خوبی نیست اما در شرایط کنونی و در مقایسه با دیگر فیلم‌‌‌های روی پرده قابل‌توجه است. عنکبوت با این میزان فروش در رده چهارم پرفروش‌های هفته گذشته قرار می‌گیرد.

همچنین فیلم «ترانه‌‌‌ای عاشقانه برایم بخوان» ساخته مهرداد غفارزاده که همزمان با عنکبوت و در روز 26 بهمن اکران شد، در افتتاحیه 96‌میلیون تومان فروخته است و این میزان فروش باعث شده تا جایگاه نهم جدول پرفروش‌های هفته را در اختیار بگیرد. با توجه به اینکه 23 فیلم در حال حاضر روی پرده هستند و 14 فیلم از این مجموعه کمتر از 90‌میلیون فروش داشته‌‌‌اند، می‌توان دریافت که وضعیت بازار قابل مقایسه با روزهای قبل از جشنواره نیست.  دیگر فیلم جدیدالورود بازار اکران ایران، «عاشق‌پیشه» ساخته داود موثقی است که تنها 7/ 6 میلیون تومان فروش داشته و در ردیف شانزدهم جدول قرار دارد.

نام‌‌‌های بزرگ نفروش

اما در میان بیش از 20 فیلم در حال اکران، نام‌‌‌هایی دیده می‌شود که انتظار می‌‌‌رفت رقم‌‌‌های فروش بالاتری را ثبت کنند. اصغر فرهادی، شهرام مکری، منیژه حکمت و حتی آرش معیریان فیلمسازانی هستند که کمتر از انتظارها توانسته‌‌‌اند مخاطبان را به داخل سینماها بکشانند.

فیلم «بندر بند» به کارگردانی منیژه حکمت نیز که سه هفته پیش اکران آنلاین خود را آغاز کرد، در هفته‌‌‌ای که گذشت تنها ۶۰‌هزار تومان فروش داشت. این فیلم در مجموع یعنی در بیش از دو ماه و نیم از اکرانش تنها 72‌میلیون تومان فروش داشته است.

فیلم «جنایت بی‌دقت» ساخته شهرام مکری هم که انتظار می‌رفت فروش بیشتری داشته باشد در هفته گذشته تنها 14‌میلیون تومان فروخته و در مجموع یعنی از 17 آذر تا امروز حدود 280‌میلیون تومان فروش داشته است.

فیلم «قهرمان» فرهادی هم که انتظار می‌رفت تا هفته‌‌‌های متوالی صدرنشین بازار فروش باشد، ‌‌‌ در هفته گذشته تنها 36‌میلیون تومان فروش داشته و مجموع دخل این فیلم هم به 12‌میلیارد تومان رسیده است. آخرین فیلم اکران شده فرهادی در ایران «فروشنده» است که در سال 1395 بیش از 7/ 16میلیارد تومان فروش داشت.

حتی آرش معیریان هم که فیلم‌‌‌های عامه‌‌‌پسند می‌‌‌سازد و با دو فیلم «خالتور» و «آس و پاس» در سال‌های قبل توانسته بود فروش‌های‌میلیاردی ثبت کند حالا با فیلم «آپاچی» تنها 550‌میلیون تومان فروخته است. فیلم او که از اواخر آبان تا امروز روی پرده است، در هفته گذشته 22‌میلیون تومان فروش داشته است. فیلم«گیسوم» به کارگردانی نوید به‌‌‌تویی که اکران خود را از شهریور شروع کرده است، حدود 2ماهی بود که جایی در جدول فروش نداشت اما ناگهان هفته گذشته به صف اکران بازگشت و فروش ۱۶۰ هزارتومانی را برای خود رقم زد. «عطر شیرین، عطر تلخ»، «تومان» و «اتومبیل» نیز جزو فیلم‌‌‌هایی هستند که در هفته گذشته فروش زیر ۱۰‌میلیون تومان را تجربه کردند.