رویکردهای دولت سیزدهم در مدیریت سینما

دولت حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی که این روزها با چالش‌های جدی اقتصادی دست‌‌و‌پنجه نرم می‌کند و با حذف ارز ترجیحی انتقادات گسترده‌ای را به جان خریده و به‌تازگی هم یکی از وزیران مهم کابینه‌اش استعفا کرده، گویا قرار است رویکردهای جدیدی را در ساحت فرهنگ و هنر در پیش بگیرد.

پیشتر در زمان برگزاری دوره اخیر جشنواره فیلم فجر و همزمان با اوج‌گیری انتقادها علیه کیفیت آثار این دوره از جشنواره، برخی از چهره‌های معروف منتسب به دولت اعلام کردند که فیلم‌های این دوره، ماحصل مدیریت دولت قبلی‌اند و نمی‌توانند رویکردها و الگوهای مدیریتی دولت سیزدهم را نمایندگی کنند.

حالا خبرهایی از برگزاری سه جشنواره سینمایی منتشر شده که گویا بیانگر رویکردها و اعمال اسلوب‌های موضوعی و مدیریتی دولت حاضر است. جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم حقیقت و جشنواره فیلم شهر سه رویدادی هستند که با تبیین کامل رویکردهای خود، چشم‌انداز دولت کنونی را پیش چشم سینماگران نمایانده است. به طور کلی می‌توان توجه به ارزش‌های اخلاقی و آیینی، پایتخت‌زدایی از آثار، ‌بازخوانی ادبیات مقاومت و دفاع مقدس و همچنین بازخوانی رویدادهای تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی از اهم رویکردهای مورد توجه در این جشنواره‌ها دانست.

جشنواره فیلم فجر

رئیس سازمان سینمایی در هفدهم فروردین امسال، مجتبی امینی را به عنوان دبیر این دوره از جشنواره انتخاب کرد. از سال قبل هم معلوم شد که امسال جشنواره‌های جهانی و ملی همزمان با هم برگزار خواهند شد. اگرچه هنوز بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره و رویکردهای موضوعی اعلام رسمی نشده است اما به نظر می‌رسد که در دوره چهل و یکم جشنواره فیلم فجر، رقابت‌ها منحصر به سودای سیمرغ نخواهد بود و بخش‌های موضوعی حضور بیشتری خواهند داشت.

روز گذشته خبرگزاری مهر در خبری از احسان محمدحسنی رئیس سازمان سینمایی اوج، اعلام کرد: با فروکش کردن کرونا سازمان اوج قرار است در سال جاری ۱۰ پروژه سینمایی را با همکاری فیلمسازان جوان و باسابقه تولید کند که با برخی از آن‌ها پیش‌تر هم همکاری داشته است. این فیلم‌ها علاوه بر موضوعاتی که احسان محمدحسنی در نشست رسانه‌ای خود مطرح کرد در حوزه دفاع مقدس، شهدای شاخص، تاریخ اسلام و تبیین وقایع انقلاب هستند. فیلم سینمایی شهید بروجردی و شهید زین‌الدین نیز از جمله این آثار است. این سازمان در نظر دارد از میان این آثار حداقل ۸ فیلم را به چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر برساند.

جشنواره فیلم حقیقت

سه چهار روز پیش هم مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، اولویت‌های برنامه‌ پنج‌ساله مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی را با تاکید بر برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به صورت فیزیکی و آنلاین و همزمان در استان‌ها، اعلام کرد.

دراین بیانیه اعلام شده بود که با آغاز‌به‌کار دولت سیزدهم و رویکرد تازه و نگاه تحول‌نگر در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با ارزیابی دقیق مسیر طی‌شده در دوره‌های اخیر، طراحی جدیدی متناسب با رویکردها و دستورالعمل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و راهبردهای سه‌گانه سازمان سینمایی شامل: قانون‌گرایی، استانداردسازی و عدالت‌محوری را در سند حاضر تهیه و ارائه کرده است.

تمرکز فرایند تولید بر موضوعات راهبردی، پرهیز از تولید آثار با موضوعات مشابه و تمرکز بر تنوع موضوعات تولیدات مستند و انیمیشن، تمرکز ویژه بر تقویت و حمایت کمی و کیفی از تولیدات مستند و انیمیشن در استان‌ها، اجرای طرح‌های تخصصی با هدف استعدادیابی و ارتقای سطح علمی هنرمندان در سراسر کشور، برنامه‌ریزی و ارزیابی تکنیکی و محتوایی کلیه تولیدات جدید از مرحله توسعه طرح تا عرضه و... از جمله نکاتی بود که در این بیانیه مورد توجه قرار گرفته بود.

جشنواره فیلم شهر

همچنین روز گذشته یک بیانیه درباره برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر منتشر شد. در این بیانیه آمده است که این جشنواره در ۶ بخش «مسابقه سینمای ایران»، «مسابقه سینمای بین‌الملل»، «مسابقه محله»، «مسابقه تبلیغات و اطلاع‌رسانی سینمای ایران»، «مسابقه آفرینش‌های شهری» و «جنبی» برگزار می‌شود.

این جشنواره با تأکید بر ترسیم و ترویج الگویی مناسب برای زندگی شهری و صنعتی، منطبق با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و اصول اخلاق در چارچوب خانواده و زندگی جمعی برگزار شده و به بررسی آثار مرتبط می‌پردازد.

علاوه بر بخش «مسابقه سینمای ایران»، بخش «مسابقه سینمای بین‌الملل» نیز با هدف شناسایی آثار خلاق و تاثیرگذار سینمای جهان در حوزه شهر و مدیریت شهری و ایجاد فضایی برای تبادل تجربه‌ها و ایده‌ها میان شهرهای جهان، در دو بخش «مسابقه بین‌الملل» و «ویژه» برگزار می‌شود. همچنین منتخبی از آثار راه‌یافته به بخش مسابقه ملی توسط هیات انتخاب به بخش بین‌الملل معرفی خواهد شد.

بخش «مسابقه محله» با هدف ثبت آثار خلاقانه و فیلم‌های زیبا و تأثیرگذار از زوایای مختلف شهرهای ایران و تهران، در دو بخش «مسابقه» و «ویژه» برگزار می‌شود که بخش مسابقه شامل آثار کوتاه «موبایلی» و «مستند خبری» است. بخش «ویژه شهر تهران» نیز شامل فیلم‌های داستانی یا مستندهای خلق‌شده با موضوع تهران، فارغ از سکونت صاحب اثر در تهران است.

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، به دبیری مجید اکبرشاهی تابستان سال جاری در تهران برگزار می‌شود.