وداع وودی آلن با فیلمسازی

«وودی آلن» کارگردان ۸۶ساله و کهنه‌کار سینما در یک مصاحبه اینترنتی با «الک بالدوین» تایید کرد که پنجاهمین فیلم بلند کارنامه سینمایی خود را پاییز امسال در پاریس کارگردانی خواهد کرد، فیلمی که گفته می شود شباهت‌هایی به فیلم موفق «امتیاز نهایی» او در سال ۲۰۰۵ دارد.

«آلن» در این مصاحبه درباره وضعیت کنونی سینما نیز گفت: ««بسیاری از هیجان‌ها از بین رفته است. سامانه‌های نمایش آنلاین تمام اثر سینمایی را ندارند. وقتی شروع کردم، یک فیلم می‌ساختم در سینما اکران می‌شد و صدها نفر برای تماشای آن می‌ آمدند. حالا، شما یک فیلم می‌سازید و تنها چند هفته در سینما می‌ماند و سپس مستقیما در سامانه‌های آنلاین عرضه می‌شود.»

او گفته: «بیشتر وقتم را در خانه هستم و کاری برای انجام دادن وجود ندارد اما می‌توانم ورزش کنم، کلارینت بنوازم و بنویسم. در این مدت خیلی نوشتم. چند نمایشنامه … با خودم فکر کردم؛ اگر فیلم نمی‌ساختم چه می‌شد؟ خب این هم راه خوبی برای زندگی است. اما بعد فکر کردم شاید یک یا دو فیلم دیگر بسازم. با این حال وقتی برای تماشای سامانه‌های نمایش آنلاین صرف نمی‌کنم.»

آلن گفت فیلمنامه‌ای که دیگران بخواهند بسازند نمی‌نویسد، هر چند این کار را پیش از این چند بار انجام داده است اما به جای آن او ترجیح می‌دهد به نوشتن رمان بپردازد.

وی عنوان کرد ۲ نمایشنامه در طول پاندمی نوشته ولی توضیح بیشتری درباره اینکه آیا قصد دارد آنها را تولید کند یا در برادوی روی صحنه ببرد، نداد. این مصاحبه همزمان با انتشار کتاب داستان کوتاه جدید «آلن» با عنوان «جاذبه صفر» انجام شده و همچنین قرار است وی نمایشنامه جدیدی را که عمدتا در دوران قرنطینه کرونا نوشته روی صحنه ببرد.

«آلن» با انتقاد از وضعیت کنونی تئاتر برادوی نیز گفت: «همه نمایش‌ها اجراهای مجدد موزیکال هستند و باید از یک ستاره استفاده کنید و میلیون‌ها دلار هزینه برای به روی صحنه بردن آن‌ها نیاز است.»

در این مصاحبه نیم‌ساعته صحبتی درباره تیراندازی بالدوین سر صحنه فیلمبرداری یا اتهامات آزار جنسی دخترخوانده آلن علیه وی به میان نیامد.

این کارگردان ۸۶ ‌ساله تاکنون ۲۴ بار نامزد اسکار و چهار بار برنده آن شده که این جوایز شامل یک اسکار بهترین کارگردانی و سه جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی می‌شود.