پانصد و سی‌ و چهارمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران فردا دوشنبه ساعت ۱۷ به نمایش فیلم «دوازده مرد خشمگین» به کارگردانی سیدنی لومت محصول ۱۹۵۷ اختصاص دارد. پس از نمایش فیلم نیز جهانبخش نورایی، حقوقدان و منتقد سینما با موضوع «در جست‌وجوی گناهکار» فیلم را تحلیل خواهد کرد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: دوازده مرد در هیات منصفه یک دادگاه در زمان تنفس و قبل از اخذ رای نهایی، برای تصمیم‌گیری دور هم جمع می‌شوند. اما در این بین، یکی از اعضای گروه معتقد است که فرد مظنون گناهکار نیست و... هنری فوندا، لی‌جی کوب، مارتین بالسام و جک کلگمن از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

 

انیمشن «آژیر» ساخته سپیده فارسی سینماگر ایرانی و محصول مشترک فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ و بلژیک، به عنوان یکی از ۱۱ اثر بخش مسابقه اصلی شصت و سومین جشنواره بین‌المللی انیمیشن انسی انتخاب شده است. این انیمیشن که بخش پانورامای جشنواره برلین ۲۰۲۳ را افتتاح کرد، درباره روزهای ابتدایی جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ است و وقایع آن در آبادان می‌گذرد. فیلم درباره نوجوانی به نام امید است که پس از بمباران پالایشگاه‌ آبادان به‌دنبال برادر گمشده‌اش و راهی برای خروج از شهر محاصره‌شده آبادان است.

 

حسین زمان خواننده پاپ به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در بستر بیماری است. ابوذر زمان (فرزند حسین زمان) در این‌باره گفت: متاسفانه در حال حاضر حال پدر به لحاظ جسمی مساعد نیست، هرچند هوشیاری دارند. او در توضیحات بیشتر با اشاره به اینکه حسین زمان فعلا تحت درمان است و به گفته پزشک این روال ادامه‌دار خواهد بود، گفت: حدود دو، سه ماه پیش بود که بیماری پدر تشخیص داده شد. ابوذر زمان گفت: بنا به تشخیص پزشک بیماری پدر سرطان پیشرفته کبدی است. با اینکه ایشان تحت درمان است حال جسمی مساعدی ندارد و در بستر است.او افزود: نمی‌توانم بگویم پدرم روحیه خوبی دارد و به هرحال با چنین بیماری و چنین شرایطی نمی‌توان توقعی غیر از این داشت.