دنیای اقتصاد: حسین‌علی امین چورته یکی از آخرین استادان بزرگ نسل قدیم نی‌نوازان شمال ایران چهره در نقاب خاک کشید. امین چورته متولد ۱۳۱۰ از روستای لتر گالش محله رامسر بود. او هم پهلوان باسابقه کشتی بومی شمال ایران و هم پهلوان بی‌مثال سازلـله‌وا یا همان نی بوده است. نخستین بار سی‌ سال قبل در مجموعه موسیقی گیلان و تالش منتشر‌شده توسط انجمن موسیقی ایران (گردآوری جهانگیر نصر اشرفی) صدای کم‌نظیر نی او به گوش علاقه‌مندان موسیقی بومی ایران رسید. سپس حسین حمیدی در آلبوم گیله لو با صدای استاد فریدون پوررضا یکی از شاهکارهای نی از نواخته‌های او استفاده کرد. زنده‌یاد حسین‌علی امین چورته در سال ۱۳۸۰ به دعوت محمدرضا درویشی به همراه آرمین فریدی در جشنواره موسیقی نواحی ایران به عنوان پیشکسوت ‌لـله‌وا نوازی شمال ایران در کنار طیبی و پورجوادی (اساتید موسیقی مازندران و تالش) شنوندگان را مسحور هنرلـله‌وا ‌وانوازی شمال ایران کرد.

کوتاه چورته

 

دنیای اقتصاد: مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت طی گفت‌وگوی تلفنی با محمد فیلی، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون از حال خوب این بازیگر بعد از عمل جراحی مغزی خبر داد. سیدعباس عظیمی با اشاره به گذشت یک هفته از ترخیص محمد فیلی و استراحت در منزل، حال عمومی این هنرمند پیشکسوت را رضایت‌بخش اعلام کرد. محمد فیلی به‌رغم حال خوب، برای جلوگیری از مبتلا شدن به هر گونه بیماری تا چند روز در منزل به صورت قرنطینه تحت مراقبت‌های بعد از عمل خواهد بود. محمد فیلی، بازیگر پیشکسوت کشورمان، به دلیل عارضه مغزی نهم اردیبهشت‌ماه امسال از ناحیه مغز تحت عمل جراحی قرار گرفت.

کوتاه فیلی

 

دنیای اقتصاد: پانصد و سی‌ و هفتمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران ساعت ۱۷ روز دوشنبه یکم خرداد به نمایش فیلم «عمل کشتن» به کارگردانی جاشوا اوپنهایمر محصول سال ۲۰۱۲ اختصاص دارد. پس از نمایش فیلم نیز نوید پورمحمدرضا منتقد سینما و پژوهشگر دکتری شهرسازی دانشگاه تهران و هادی آقاجانزاده پژوهشگر مطالعات فرهنگی و دانشجوی دکتری انسان‌شناسی دانشگاه تهران با موضوع «بازسازی کشتار و بحران بازنمایی» آن را تحلیل خواهند کرد. «عمل کشتن» فیلمی درباره سرانجام رهبران گروه سابق اندونزی پس از کشتار جمعی است.

کوتاه

 

دنیای اقتصاد: معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به اهتمام معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به احیای رویدادهای حوزه رسانه، از برگزاری جشنواره ملی رسانه‌های کشور و نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها در پاییز امسال خبر داد. فرشاد مهدی‌پور در گفت‌وگویی زنده با شبکه تلویزیونی کتاب به سابقه برگزاری نمایشگاه مطبوعات در دهه‌های گذشته و تعطیلی چندساله این نمایشگاه اشاره کرد و توضیح داد: از سال ۱۴۰۰ مطالبه‌ای از سوی صنف مبنی بر احیای مجدد نمایشگاه مطبوعات ایجاد شد که ما را بر آن داشت با توجه به تحولاتی که طی سال‌‎های اخیر در این حوزه به وجود آمده است، برنامه‌ریزی‌ها و سازوکارهای لازم برای برگزاری مطلوب این رویداد رسانه‌ای انجام شود.