ادامه واکنش‌ها به قتل آقای کارگردان

اصغر فرهادی: دیروز یکی از تلخ‌ترین روزهای زندگی را به شب رساندم. تمام روز بی‌تاب راه رفتم اما این بار سنگین، سبک نشد. گفتم فردا چیزی می‌نویسم. کلامی برای نوشتن پیدا نمی‌کنم. این بار سنگین، سبک نمی‌شود.

مجید مجیدی: خبر مرگ دل‌خراش فیلسوف سینمای ایران داریوش مهرجویی و همسر گرامی‌شان ضایعه بزرگی برای سینمای ایران است. بنده به سهم خود این فقدان عظیم را به بازماندگان محترم ایشان و سینمای ایران تسلیت عرض می‌کنم. و از خداوند بزرگ برای خانواده ایشان طلب صبر و شکیبایی و برای مرحومین طلب رحمت و مغفرت دارم.

هوشنگ مرادی کرمانی: من هنوز در شوک هستم. ما با هم زیاد حرف نمی‌زدیم؛ ما دو دنیای متفاوت داشتیم. چندی پیش با من تماس گرفت و گفت سه کتاب ترجمه کرده و ناشران می‌گویند این مدل کتاب‌ها فروش نمی‌روند و قبول نمی‌کنند، درحالی‌که ترجمه‌هایش فروش رفته‌اند و گفت: «آیا ناشری می‌شناسی که این کتاب‌ها را منتشر کند؟» من هم ناشرم را معرفی کردم و بعد پیگیری نکردم که چه شد. مهرجویی یک‌ بار از من خواست تا کار مشترکی داشته باشیم. به او گفتم ما دو تا آدم‌های بی‌راهی هستیم و نمی‌توانیم کاری داشته باشیم. حتی مخاطب‌هایمان نیز متفاوت است. نمی‌توانیم از یک قاب به یک موضوع نگاه کنیم، ممکن است مخاطبانت علاقه‌ای نداشته باشند و مخاطب من هم آن را درک نکند. مهرجویی در پاسخ گفت، چرا فقط تفاوت‌ها را می‌بینی؟

از پیش قضاوت نکن. شاید مردم دوست داشته باشند. آن زمان هنوز کتاب «مهمان مامان» چاپ نشده بود. نسخه پیش‌چاپ را به او دادم. فردایش تماس گرفت که می‌خواهم این کار را انجام بدهم. بعد چند باری رفت‌وآمد داشتیم و این کار پرداخت شد. سه سال طول کشید تا این فیلم‌نامه تمام شود. بعد هم فیلم دیدنی شد و کاری کرد که مردم دوست داشتند. متاسفم، حالم خوب نیست؛ رسانه‌های خارجی و داخلی و مردم تحلیل‌های مختلفی ارائه کردند. شاید مرگ او یکی از پرحادثه‌ترین موقعیت‌هایی است که کشور را به هم ریخت. کشور در بهت و حیرت است و همه درباره او حرف می‌زنند و می‌خواهند بدانند چه اتفاقی افتاده است.

مرضیه برومند: دلم دارد از غصه می‌ترکد. به مونا فکر می‌کنم که دیشب با چه منظره دهشتناکی روبه‌رو شده و چطور تاب آورده، به ستاره که هفته پیش هم‌سفر پیکر بیجان پدرش بوده، به دختر دانشجوی مازیار، به مهرانه عاشق و مریم نازنین که خبر مرگ پدر و بارداری‌اش را همزمان شنیده، به سارا که هنوز برای داود گریه می‌کند و به همسران همه سینماگران ایران که بار سنگین ناامنی شغلی اقتصادی و روحی همسرانشان را در سکوت به دوش می‌کشند و دم برنمی‌آورند.

پیمان جبلی: روزی تلخ و دردناک برای هنر ایران رقم خورد. فقدان اندوهبار و تاسف‌برانگیز مرحوم داریوش مهرجویی و همسر محترمه‌اش، قلب همه‌مان را جریحه‌دار کرد. آن استاد فقید با قلم و نگاهش یکی از نمادهای سینمای مردمی و محبوب ایران بود و آثارش در زمره ماندگارترین‌ها قرار دارد. مرحوم مهرجویی سابقه همکاری با رسانه ملی در ساخت فیلم‌های «مهمان مامان» و «آسمان محبوب» داشت و چه حسرت‌برانگیز که دو سریال «عطار» و «زکریای رازی» با قلم وی به مرحله تصویربرداری نرسید. بی‌شک عاملان وقوع جنایت هولناک دیشب، تاوان پس خواهند داد و عدالت درباره‌شان اجرا خواهد شد. ضایعه درگذشت مرحوم مهرجویی و همسرشان را به خانواده، دوستان و اهالی هنر تسلیت گفته و از خداوند منان برای آن دو عزیز، رحمت واسعه الهی مسالت می‌کنم.

کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر: خبر هولناک و دهشتناک قتل استاد داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، همسر نویسنده‌ ایشان، همه‌ ما را در بهت و اندوه عمیق فرو برد. هنرمند کارگردان و کاربلدی که از سال ۱۳۴۶ تا همین امسال برای مردم این سرزمین فرهنگ‌سازی کرد، تصاویر سینمایی به‌یادماندنی آفرید، نمایش‌نامه و نظریه ترجمه کرد، رمان نوشت و منتشر کرد، تئاتر به صحنه برد و در یک کلام، برای همه‌ ما خاطره، فرهنگ و هنر ساخت. عالی‌جناب داریوش مهرجویی هنرمند ملی ما بود. چگونه است که جامعه تا این حد در ناامنی قرار گرفته و سرمایه‌ ملی و میراث فرهنگی زنده‌ ایران بزرگ را این‌چنین بی‌رحمانه، کاردآجین و نابود می‌کنند و فجایع خونبار می‌آفرینند؟! مسوولان بزرگ و کوچک، ما دادخواه خون هنرمند ملی‌مان هستیم. ما داغداریم.

کانون کارگردانان سینمای ایران: کانون کارگردانان سینمای ایران به همه اهالی سینما که سوگوار مرگ استاد داریوش مهرجویی کارگردان اندیشمند و همسرش خانم وحیده محمدی‌فر هستند تسلیت می‌گوید و در کنار خانه سینما به مناسبت این جنایت هولناک سه روز عزای عمومی در عرصه فرهنگ کشور اعلام می‌کند. عزای عمومی برای از دست دادن فیلم‌سازی مهم از سینمای متفکر ایران، عزای عمومی برای تاریخ سینمای روشنفکری ایران که مهرجویی بخش مهمی از آن بود، سینمایی که این روزها خود در حال جان کندن است. امیدواریم هرچه زودتر ابعاد این جنایت فجیع روشن شود تا در فضای بسته فرهنگی موجود معانی دیگری از آن استنباط نشود.

انجمن صنفی عکاسان سینما: خبر تلخ و غم‌انگیز به قتل رسیدن داریوش مهرجویی بزرگ و همسرشان خانم وحیده محمدی‌فر اهالی سینما ‌را غافلگیر و داغدار کرد. فقدان از دست دادن یکی از مهم‌ترین فیلم‌سازان سینمای ایران بسیار سخت ‌ودردناک است. امید است هرچه سریع‌تر عوامل این جنایت هولناک شناسایی و به دست قانون سپرده شوند.