استقبال از «قاتلان ماه کامل»

«قاتلان ماه کامل» با بودجه‌ای ۲۰۰میلیون دلاری ساخته شده و کمپانی اپل که از این پروژه حمایت می‌کند، در حال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در نمایش‌ سینمایی به عنوان وسیله‌ای برای تبلیغ پخش ‌نهایی این فیلم در سامانه نمایش آنلاین «Apple+» است.  در صورت رسیدن فروش افتتاحیه «قاتلان ماه کامل» به ۲۳میلیون دلار، این فیلم از فروش آغازین آخرین همکاری اسکورسیزی با لئوناردو دی‌کاپریو یعنی «گرگ وال استریت» پیشی خواهد گرفت؛ فیلمی که اکران خود را با فروش ۱۸میلیون دلاری شروع کرد و در نهایت به فروش ۱۱۶میلیون دلاری در آمریکای شمالی رسید.

«قاتلان ماه کامل» که برخی از قوی‌ترین نقدهای سال را به خود اختصاص داده است، امیدوار است در هفته‌های آتی به اکران موفق خود ادامه دهد. نمره A مثبت از طریق شرکت تحقیقاتی «Cinema Score» نیز نشان می‌دهد که مخاطبان اولیه از تماشای فیلم لذت برده‌اند. این فیلم ۲۰۶دقیقه‌ای برگرفته از کتاب پرفروش غیرداستانی نوشته دیوید گرن با همین عنوان و فیلم‌نامه‌ای از اسکورسیزی و اریک راث ساخته شده است و روایتگر داستان قتل چندین نفر در منطقه نفت‌خیز اوسیج در اوکلاهاما در دهه ۱۹۲۰ است. در این فیلم لئوناردو دی‌کاپریو در نقش ارنست برکهات بازی می‌کند که خواهرزاده یک دامدار قدرتمند به نام ویلیام هیل با نقش‌آفرینی رابرت دنیرو است. لیلی گلداستون نیز در نقش همسر دی‌کاپریو بازی می‌کند.

«قاتلان ماه کامل» یکی از شانس‌های اصلی اسکار امسال  محسوب می‌شود. این فیلم نخستین نمایش جهانی خود را در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در ۲۰ مه ۲۰۲۳ داشت که در پایان نمایش با تشویق ایستاده ۹دقیقه‌ای روبه‌رو شد. در وبسایت راتن تومیتوز، ۹۲درصد از ۲۸۰ بررسی منتقدان مثبت است. در نظر اجماعی این وبسایت چنین آمده است: «در‌حالی‌که قاتلان ماه کامل در مدت‌زمان، مضمون و دستاورد عظیم است، این فیلم ارزیابی تامل‌برانگیزی از رابطه آمریکا با مردم بومی و در عین حال شکوفایی هنری دیگری برای مارتین اسکورسیزی و همکارانش است.» اما ساختن این فیلم چندان هم بی‌دردسر نبوده است.

در دسامبر ۲۰۱۹، رودریگو پریتو، فیلم‌بردار اسکورسیزی، تایید کرد انتظار می‌رود فیلم‌برداری اصلی در مارس ۲۰۲۰ آغاز شود و افزود «ظاهر و احساس فیلم» هنوز در حال درک شدن است. در بیست و ششمین مراسم جایزه انجمن بازیگران فیلم در ژانویه ۲۰۲۰، دی‌کاپریو رسما اعلام کرد او و دنیرو در این فیلم بازی خواهند کرد. دی‌کاپریو برای مشارکت در این پروژه ۳۰میلیون دلار دستمزد گرفت. آوریل ۲۰۲۰ اعلام شد فیلم‌برداری قاتلان ماه کامل به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده ‌است. در همین حال، اسکورسیزی برای تامین مالی و توزیع فیلم با نتفلیکس و اپل تی‌وی پلاس مراجعه کرد، زیرا پارامونت نگرانی‌هایی در مورد رسیدن بودجه فیلم به ۲۰۰میلیون دلار داشت.

پارامونت همچنان آماده معامله با این پروژه در کنار یک شریک دیگر بود. در مه ۲۰۲۰، اپل تی‌وی پلاس اعلام کرد تامین مالی و توزیع فیلم را بر عهده دارد و پارامونت نیز توزیع‌کننده خواهد بود. انتظار می‌رفت ساخت قاتلان ماه کامل در فوریه ۲۰۲۱ در اکلاهاما آغاز شود. در نهایت تصویربرداری اصلی در ۱۹ آوریل ۲۰۲۱ آغاز شد. در ۱۳ مه ۲۰۲۱، دنیرو دچار آسیب ماهیچه چهارسر ران شد و برای مراقبت پزشکی به نیویورک بازگشت. تولید به تعویق نیفتاد، زیرا صحنه‌های بعدی دنیرو در ژوئن ۲۰۲۱ فیلم‌برداری می‌شد. سرانجام فیلم‌برداری در اول اکتبر ۲۰۲۱ به پایان رسید.