استقبال از کتاب  متیو پری

کتاب «دوستان، عاشقان و یک چیز بزرگ وحشتناک: یک خاطره» که پیش از این نامزد بهترین زندگی‌نامه سال ۲۰۲۲ به انتخاب وبسایت گودریدز شده بود، خاطرات متیو پری را در بر می‌گیرد؛ خاطراتی که در آن به جزئیات بلندپروازی، شهرت، اعتیاد و دوران کودکی‌اش پرداخته است.

پیش از اینکه او به بخش مراجعه‌های مکررش به بیمارستان و دوره‌های بازپروری بپردازد، داستان متیوی پنج‌ساله را می‌خوانیم که مدام از مونترال به لس‌آنجلس سفر می‌کند تا به والدین جداشده‌اش برسد. پس از آن داستان متیوی ۱۴‌ساله که یک ستاره تنیس با رتبه ملی در کانادا بود، روایت می‌شود و بعد متیوی ۲۴ساله که به‌تدریج وارد عرصه بازیگری می‌شود.

این کتاب خاطرات که توسط خود پری نوشته شده و اول نوامبر ۲۰۲۲ وارد قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها شد، جزئیات زیادی از مبارزه او با اعتیاد را شرح می‌دهد. او همچنین درباره حرفه بازیگری خود و سریال کمدی «فرندز» هم صحبت کرده است.

سال پیش در مصاحبه‌ای که مربوط به انتشار این کتاب خاطرات بود، متیو پری فاش کرد که حامی مالی‌اش به او پیشنهاد کرده تا احساسات ناراحت و آشفته‌اش را بنویسد. او جلوی لپ‌تاپش نشست و ۱۰ روز بعد نمایش‌نامه‌ای در این باره نوشت و بعد فیلم‌نامه‌ای نوشت که امیدوار بود آن را روی پرده بزرگ بیاورد و کارگردانی کند.

در مصاحبه دیگری در سال گذشته پری درباره اینکه دلش می‌خواهد چگونه از او یاد شود، گفت می‌خواهد از او به عنوان کسی یاد شود که خوب زندگی می‌کرد، خوب دوست می‌داشت و جوینده بود. وی افزود: و مهم‌ترین چیز اینکه همیشه می‌خواهد به مردم کمک کند. این همان چیزی است که من می‌خواهم.

طبق اخبار رسمی منتشرشده، پری در ۵۴سالگی در جکوزی خانه‌اش درگذشت. پلیس روز بعد در ساعت ۴:۱۰ به خانه او فراخوانده شد. دفتر پزشکی قانونی روز یکشنبه اخبار جدیدی به صورت آنلاین منتشر و تاکید کرد اعلام علت مرگ این بازیگر به تعویق افتاده است. این خبر اغلب به این معنی است که کالبدشکافی کامل شده است، اما بازپرس برای تعیین آنچه اتفاق افتاده به زمان بیشتری نیاز دارد.

ترجمه کتاب خاطرات متیو پری امسال با برگردان امید حسینی توسط انتشارات جیحون، با ترجمه کیمیا فضایی از سوی انتشارات میلکان، و همچنین با ترجمه مرجان حمیدی توسط نشر مون روانه بازار کتاب ایران شد و با توجه به طرفداران «فرندز» با مخاطبان زیادی مواجه شد و به چاپ‌های متعدد رسید. به نظر می‌رسد درگذشت این بازیگر بار دیگر بر فروش این کتاب تاثیر بگذارد و احتمالا شاهد تجدیدچاپ آن خواهیم بود. در بخشی از این کتاب آمده است: «اتفاقی رخ داد و بیماری‌ام برگشت. همان‌طور که گفتم، برگشتن بیماری تنها منوط به همین یک شرط بود: که اتفاقی… هر اتفاقی… رخ دهد، چه خوب، چه بد. بار دیگر داشتم گند می‌زدم به یکی دیگر از بازه‌های پاک بودنم. اصلا یادم نمی‌آید چرا. خیلی اوضاع خوب بود. دو سال پاک بودم. داشتم به انسان‌های دیگر کمک می‌کردم پاک شوند؛ ولی سر چیزی بسیار جزئی که اصلا یادم نمی‌آید چه بود، گند زدم به همه‌چیز. چیزی که یادم می‌آید یک عالم نوشیدن و یک عالم مواد و یک عالم تنهایی بود.»