«فرزند صبح» همچنان در انتظار

بعد از نمایش فرزند صبح در جشنواره فیلم فجر و حاشیه‌های به وجود آمده برای این فیلم، احساس می‌شد طلسم نمایش فیلمی درباره امام خمینی شکسته شده است و حالا دیگر می‌شود درباره دوره حساس تاریخی ایران به رهبری امام خمینی(ره) حرف زد. اما حالا که چند ماه از جشنواره فجر گذشته است، تعلل در اکران فرزند صبح نشان می‌دهد هنوز هم این موضوع حساسیت‌برانگیز است. طبیعی است به دلیل موقعیت ویژه‌ای که حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ سیاسی - اجتماعی و باورهای مذهبی مردم ایران دارد، ساختن فیلم و سریال درباره این شخصیت با حساسیت‌های فراوان همراه است، این حساسیت حتی تا امروز که ۲۲ سال از ارتحال ایشان می‌گذرد، ادامه داشته و مانع پرداختن به وجوه مختلف شخصیت امام راحل شده است.

سینماگران مختلف بسته به میزان توانایی خود به موضوع زندگی و شخصیت امام خمینی (ره) پرداخته است، اما مهم‌ترین و پرحاشیه‌ترین فیلم سینمایی این سال‌ها که درباره امام ساخته شده «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی است، روایت مدرن و غیرکلیشه‌ای این کارگردان که بارها تعلق خاطرش را به حضرت امام ثابت کرده، چندان به مذاق مخاطبان فیلم خوش نیامده است.

«فرزند صبح» که فرازهای مختلف زندگی معمار کبیر انقلاب را به تصویر کشیده است، آنقدر ایرادها و ضعف‌های تکنیکی دارد که باعث آزار مخاطبان فیلم شد، اما با همه اینها و با توجه به هزینه چند صد میلیون تومانی که برای ساخت این فیلم صرف شده است، نباید نمایش آن به تعویق بیفتد، بی‌مهری به این فیلم مانع از ادامه فیلمسازی درباره امام می‌شود و این ظلم مضاعف به این شخصیت بزرگ است.

«فرزند صبح» نمونه کامل و متعالی برای فیلمی درباره امام خمینی نیست، اما می‌تواند نقطه شروعی باشد تا مسوولان سینمایی و سینماگران دوباره و از نو نگاهی جدی به این شخصیت داشته باشند، در کنار «فرزند صبح» فیلم سینمایی «صنوبر» به کارگردانی مجتبی راعی هم یکی از بهترین آثاری است که درباره امام (ره) ساخته شده است. فیلم نمایش غیرمستقیم حوادثی است که در کودکی و در زندگی امام وجود داشته است.

مجتبی راعی و «صنوبر»ی که دیده نشد

راعی در «صنوبر» دوران نوجوانی امام و ماجراهایی را که باعث شکل گیری شخصیت او شده به نمایش گذاشته است، تمرکز بیشتر آثار ساخته شده در دوره کودکی امام خمینی (ره) نشان‌دهنده این موضوع است که بیشتر فیلمسازان از این موضوع که به سمت نمایش ویژگی‌های شخصیتی حضرت در دوران جوانی یا میانسالی ایشان بروند، هراس دارند و ترجیح می‌دهند به این سمت نروند.

مجتبی راعی که پیش از این فیلم «صنوبر» را درباره حضرت امام (ره) ساخته است،‌ با بیان اینکه طرح دیگری درباره بنیانگذار جمهوری اسلامی آماده ساخت دارد، گفت: اما آنقدر در همان فیلم اول برای ساختش رنج کشیدم که باید دیوانه باشم که دوباره در معرض چنین فشار عظیمی قرار بگیرم و فکر می‌کنم اگر بخواهم آن‌را بسازم قطعا سکته خواهم کرد.

این کارگردان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه«صنوبر» به‌رغم اینکه کار بسیار خوبی بود، متاسفانه موفق به اکران نشد، اظهار کرد: در ابتدا قرار بود یک فیلم سینمایی درباره نوجوانی حضرت امام (ره) بسازم و به من گفتند چون بودجه‌مان زیاد نیست و تلویزیون بخشی از هزینه‌ها را می‌دهد این کار را طولانی‌تر در نظر بگیرم تا سریالی هم از آن ساخته شود و طی هفت ماه در بیابان‌ها با سختی زیاد «صنوبر» را ساختم.

بهروز افخمی: نمی‌خواهند «فرزند صبح» سرانجام پیدا کند

بهروز افخمی گفت: همچنان منتظر پاسخ «عروج فیلم» جهت آماده‌سازی «فرزند صبح» هستم.این کارگردان در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره آخرین وضعیت این فیلم سینمایی اظهار کرد: بعد از جشنواره فیلم فجر به «عروج فیلم» به عنوان تهیه کننده فیلم پیشنهاد دادم در ازای گرفتن پخش خارجی فیلم، حاضر هستم با هزینه خودم، فیلم را با آخرین استاندارد‌ها بر اساس نسخه تدوین شده سیف‌الله داد در خارج از کشور تبدیل به سوپر ۳۵ کنم و آن را اصلاح و برایش موسیقی جدید بسازم که تا به حال جوابی به من داده نشده است.این کارگردان درباره سرنوشت «فرزند صبح» خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم بعضی چیزها قسمت است و باید ببینیم خدا چه می‌خواهد. تا به حال این کار با یک جور بدخواهی و ندانم‌کاری مواجه بوده و باعث شده دوران ساختش طولانی شود و اگر خدا بخواهد کاری می‌کند که کاری قابل حضرت امام (ره) آماده و نمایش داده شود.به گزارش ایسنا، «فرزند صبح» تولد تا هفت سالگی حضرت امام خمینی(ره) و همچنین بخش‌هایی از ۶۳ سالگی امام (ره) بعد از ۱۵ خرداد ماه را به تصویر می‌کشد که نمایش آن در جشنواره فیلم فجر بازتاب‌هایی را به همراه داشت.

«۱۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه»

فیلم تلویزیونی «۱۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه» به کارگردانی بهروز افخمی یکی از معدود آثاری است که دوران میانسالی امام خمینی را به تصویر می‌کشد و نمایشگر بخش‌هایی از دوران زندگی حضرت امام است که ایشان در حال اداره حکومت بودند، این فیلم ۹۰ دقیقه‌ای در مقایسه با پروژه چند میلیاردی افخمی حس و حال بهتری دارد و ساده و سرراست علاقه یک جوان به رهبر انقلاب را نشان می‌دهد.با توجه به میزان اقبالی که از مجموعه‌ها و فیلم‌هایی که درباره امام خمینی ساخته شده، دیده‌ایم مشخص است آثار داستانی بیشتر در جذب مخاطب موفق بوده‌اند، اگرچه مستندهای مختلفی درباره ایشان ساخته شده و برنامه‌هایی متنوع با موضوع زندگی، سلوک فردی و شیوه زمامداری ایشان روی آنتن رفته؛ اما آثاری در یاد مانده‌اند که وجهه داستانی در آنها پررنگ‌تر بوده است.

بعد از اکران «فرزند صبح» را قضاوت کنید

بازیگر نقش امام خمینی (ره) در فیلم «فرزند صبح» معتقد است این پروژه ماندگار شده و باید بعد از اکران عمومی و تدوین مجدد آن، درباره‌اش قضاوت شود.عبدالرضا اکبری بازیگر نقش امام خمینی (ره) در فیلم «فرزند صبح» در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم با توجه به حاشیه‌های نمایش در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر، پروژه ماندگاری می‌شود یا خیر، به خبرنگار مهر گفت: فیلم «فرزند صبح» باید در ابتدا اکران شود و بعد درباره آن قضاوت کرد. گرچه نمایش این فیلم در جشنواره فجر با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد؛ اما به نظرم وقتی دوباره تدوین شود، حتما فیلم ماندگاری خواهد شد.اکبری ادامه داد: «فرزند صبح» فیلم بزرگی است و نباید قضاوت شتابزده در مورد آن داشته باشیم؛ چرا که با برطرف شدن ایرادها تدوین فیلم قطعا قابل دیدن می‌شود. این بازیگر درباره ایفای نقش حضرت امام (ره) گفت: نقش بسیار دشواری بود. گرچه من مقطع کوتاهی از زندگی حضرت امام را بازی کردم، اما تلاش کردم با دقت و وسواسی که در کار دارم در نهایت دقت نقش را ایفا کنم. بنابراین با کمک‌های فراوان افخمی و دوستان دیگر این نقش را با ظرافت ایفا کردم. حضرت امام خمینی (ره) یکی از شخصیت‌های معاصر و تاثیرگذار است. به همین خاطر راه را نباید اشتباه می‌رفتیم.عبدالرضا اکبری در فیلم سینمایی «فرزند صبح» و فیلم تلویزیونی «۱۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه» نقش امام راحل را بازی کرده است. فیلم سینمایی «فرزند صبح» با بازی اکبری، محمدرضا شریفی‌نیا، هدیه تهرانی، آتیلا پسیانی، فرهاد قائمیان که در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت، بخش‌های مختلف زندگی امام خمینی (ره) را به تصویر کشیده است.