سودای شکار خرس در 80 سالگی

از ایران یک کیک

چندی پیش در تاریخ ۲۲ ژانویه لیست نهایی فیلم‌های بخش مسابقه هفتاد و چهارمین فستیوال فیلم برلین اعلام شد و بر اساس آن فیلم «کیک محبوب من» ساخته مشترک بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم با بازی لیلی فرهادپور و اسماعیل محرابی و تهیه‌کنندگی غلامرضا موسوی در بخش اصلی فستیوال امسال با دیگر آثار از نقاط مختلف جهان رقابت خواهد کرد.البته این فیلم تنها اثر ایرانی حاضر در جشنواره نیست. فیلم کوتاه «گوسفند» ساخته هادی بابایی‌فر در بخش نسل کاپلاس، مستند «مایدگُل» ساخته سروناز علم‌بیگی و محصول مشترک ایران و آلمان در بخش نسل ۱۴ پلاس و مستند «سیاره دزدیده شدن من» به کارگردانی فرحناز شریفی به عنوان محصول مشترک ایران و آلمان در بخش پانوراما نخستین نمایش جهانی خود را تجربه می‌کنند.

همچنین طبق اعلام پیشین، فیلم «وقت بلوغ» ساخته سهراب شهیدثالث محصول ۱۹۷۵ کشور آلمان یکی از فیلم‌هایی است که نسخه مرمت‌شده دیجیتالی آن در بخش کلاسیک برلیناله ۲۰۲۴ به نمایش گذاشته خواهد شد. هفتاد و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از تاریخ ۵ تا ۲۵ فوریه ۲۰۲۴ (۲۶ بهمن تا ۶ اسفند) در آلمان برگزار می‌شود و لوپیتا نیونگو، بازیگر و فیلم‌ساز کنیایی-مکزیکی برنده اسکار، ریاست هیات داوران بین‌المللی جشنواره فیلم برلین را بر عهده دارد. مارتین اسکورسیزی نیز با دریافت جایزه خرس طلایی افتخاری مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

رقیب جدی کیک ایرانی

یکی از فیلم‌های رقیب «کیک محبوب من»، فیلم ایرلندی Small Things Like These  با بازی و تهیه‌کنندگی کیلین مورفی است؛ بازیگر ۴۷ساله مشهور که با سریال «پیکی بلایندرز» به محبوبیت زیادی رسید و امسال با فیلم «اوپنهایمر» از شانس‌های اصلی اسکار بهترین بازیگر مرد است.

دیگر فیلم‌های بخش رقابت اصلی این جشنواره عبارتند از: «پایانی دیگر» به کارگردانی پیرو مسینا، «معمار» به کارگردانی ویکتور کوساکوفسکی، «چای سیاه» به کارگردانی عبدالرحمن سیساکو، «آشپزخانه» به کارگردانی آلونسو رویزپالاسیوس، «داهومی» به کارگردانی متی دیوپ، «مردی متفاوت» به کارگردانی آرون شیمبرگ، «امپراتوری» به کارگردانی برونو دومون، «گلوریا!» به کارگردانی مارگریتا ویکاریو، «زمان معلق» به کارگردانی اولیویه آسایاس، «از هیلده، با عشق» به کارگردانی آندریاس درسن، «زبان خارجی» به کارگردانی کلر برگر و «به چه کسی تعلق دارم» به کارگردانی مریم جوبر.

اگرچه احتمال برنده شدن کیلین مورفی به عنوان بهترین بازیگر جشنواره کم نیست، اما او رقیب قدرتمندی از ایران دارد: اسماعیل محرابی! آخرین حضور محرابی در یک فیلم سینمایی به فیلم «گذر موقت» محصول ۹۴ برمی‌گردد و طی این سال‌ها بیشتر در سریال‌های تلویزیونی جلوی دوربین رفته است. اسماعیل محرابی حال در آستانه ۸۰سالگی، با بازی در فیلم «کیک محبوب من» شرایط حضور در فرش قرمز یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های سینمایی جهان را پیدا کرده و پس از ۶۰ سال تجربه بازیگری می‌تواند به جایگاه واقعی خود در این عرصه برسد.

درباره اسماعیل محرابی

اسماعیل محرابی حدود ۸۰ سال پیش یعنی در سال ۱۳۲۳ در شهر تنکابن به دنیا ‌آمد. او دارای لیسانس تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران سال ۱۳۴۹ است و بازی در سینما را از سال ۱۳۵۹ با فیلم «کرکس‌ها می‌میرند» به کارگردانی جمشید حیدری آغاز کرد. او در ۴۶ سریال و تله‌تئاتر بازی کرده و بازی در ۱۳ فیلم سینمایی را نیز در کارنامه دارد. از جمله بازی‌های او در سریال‌های محبوب خانه سبز، هزاردستان، مزد ترس، سربداران و ... در ذهن و خاطره سینمادوستان ایرانی ماندگار است. او در سریال معروف «خانه سبز» نقش داماد تازه خانواده را بازی می‌کرد. محرابی همچنین در فیلم اکران‌نشده «نیما یوشیج» در نقش این شاعر معاصر ایرانی بازی کرده است.