بلـندپروازی نفتی امـارات

به نوشته نشریه «هیدرو‌‌‌‌‌کربن اینجینیرینک» با تکیه بر نظرسنجی‌‌‌‌‌های معتبر اقتصادی، شرکت ملی نفت امارات‌متحده‌عربی و شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC)، هدف خود را برای افزایش ظرفیت تولید نفت‌‌‌‌‌خام تا سال‌۲۰۲۷ میلادی، معادل ۵‌میلیون بشکه در روز اعلام کرده‌‌‌‌‌اند. ADNOC برای دستیابی به این هدف، اکتشاف و توسعه بالادستی را افزایش داده‌است. شرکت ملی نفت ابوظبی میزان جذب سرمایه‌‌‌‌‌ را از سال‌۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷، تا ۱۵۰‌میلیارد دلار افزایش داد و از برنامه‌های توسعه‌‌‌‌‌ای خود در راستای افزایش تولید رونمایی کرد. امارات همچنین بر افزایش ظرفیت تولید در سایت‌‌‌‌‌های جدید متمرکز است. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، ابوظبی، شارجه و راس‌‌‌‌‌الخیمه، چندین نشست جهت بررسی و صدور مجوزهایی برای بلوک‌‌‌‌‌های اکتشافی برگزار کردند که برای نخستین‌بار به شرکت‌های نفتی داخلی و بین‌المللی ارائه می‌شد.

رشد ۵۰۰‌هزار بشکه‌‌‌‌‌ای تولید

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده، ADNOC ظرفیت تولید رسمی خود را‌ برابر با ۴.۵میلیون بشکه در روز گزارش کرده است که حدود ۵۰۰‌هزار بشکه در روز بالاتر از برآورد این اداره در سال‌۲۰۲۳ است. پیش‌بینی آن زمان اداره اطلاعات انرژی ایالات‌‌‌‌‌متحده، تولید ۴‌میلیون بشکه در روز بود، با این حال توانایی ADNOC برای حفظ ظرفیت تولید اعلام‌شده، با اماواگرهای فراوانی روبه‌رواست. برآوردها از منابع دیگر مانند Energy Intelligence و Rystad Energy، ظرفیت تولید امارات متحده‌‌‌‌‌عربی را به محدوده ۴.۳میلیون بشکه در روز تا ۴.۴‌میلیون بشکه روزانه نزدیک می‌کند. بدیهی است افزایش ظرفیت باعث افزایش قابل‌‌‌‌‌توجه تولید نفت‌‌‌‌‌خام خواهد شد. در صورت تحقق این افزایش تولید، اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده انتظار دارد که تولید نفت‌‌‌‌‌خام این کشور به فراتر از پیش‌بینی‌‌‌‌‌جدید خود نیز برسد. امارات‌‌‌‌‌متحده‌‌‌‌‌عربی هفتمین تولیدکننده سوخت مایع در جهان در سال‌۲۰۲۲ و سومین تولیدکننده بزرگ درمیان کشورهای اوپک بود. این کشور در ابتدای سال‌۲۰۲۳ حدود ۱۱۱‌میلیارد بشکه ذخایر نفت‌‌‌‌‌خام اثبات شده داشت؛ رقمی که از ۱۰۷‌میلیارد بشکه در سال‌۲۰۲۲ بالاتر بود.

ظرفیت تولید مازاد امارات

امارات‌متحده‌عربی در سال‌۱۹۶۷ به اوپک پیوست و در کنار عربستان‌سعودی یکی از تنها اعضای اوپک است که ظرفیت تولید نفت‌‌‌‌‌خام مازاد و قابل‌توجهی برای رفع کمبودهای احتمالی در سمت عرضه دارد. ظرفیت تولید مازاد به ظرفیتی اطلاق می‌شود که در دسترس است، اما به دلیل تصمیم‌گیری‌های راهبردی تک‌‌‌‌‌تک اعضای ائتلاف یا با رای جمعی، مورد بهره‌‌‌‌‌برداری واقع نشده‌است. در ۴ ژوئن۲۰۲۳، اوپک‌پلاس اعلام کرد که این ائتلاف نفتی قصد دارد اهداف و سقف پیشین تولید نفت‌‌‌‌‌خام خود را برای کشورهای عضو تا پایان سال‌۲۰۲۴ تمدید کند. علاوه‌‌‌‌‌براین، قرار بود اهداف تولید نفت‌‌‌‌‌خام برای کشورهای عضو اوپک‌‌‌‌‌پلاس نیز از ژانویه ۲۰۲۴ تعدیل شود. اوایل سال‌گذشته بود که کشورهای تولیدکننده نفت عضو ائتلاف اوپک‌‌‌‌‌پلاس، بالاترین رقم کاهش تولید جمعی خود را طی حدود یک سال، رقم زدند. متعاقب این تصمیم، مجموع تولید نفت‌خام ائتلاف، معادل ۶۸۰‌هزار بشکه در روز کاهش‌یافته و به ۳۷میلیون و ۶۴۰‌هزار بشکه رسید.

تعدادی از تولیدکنندگان بزرگ نفت عضو اوپک‌پلاس نیز اعلام کردند تولید خود را در نیمه دوم سال‌۲۰۲۳، ‌برابر با یک‌میلیون و ۱۶۰‌هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد. ریاض به‌عنوان پرچمدار صادرات نفت‌خام دنیا نیز از کاهش ۵۰۰‌هزار بشکه‌ای تولید خود خبر داد و دلیل اجرای این تصمیم را حفظ ثبات و بازگرداندن آرامش به بازار متلاطم نفت عنوان کرد. لازم به ذکر است در زمستان گذشته، افت معنادار تقاضای جهانی نفت درکنار سیر نزولی قیمت این کالای استراتژیک، سبب شد دولت امارات‌متحده‌عربی در آخرین ماه زمستان حجم صادرات نفت‌خام خود را به گروهی از مشتریان آسیایی تا حدود ۵‌درصد کاهش دهد. در همین ارتباط، شرکت ملی نفت ابوظبی که قسمت اعظم تولید نفت امارات‌متحده‌عربی را برعهده دارد، در اقدامی غافلگیرانه و کم‌‌‌‌‌سابقه، به اطلاع خریداران آسیایی نفت خود رساند که کاهش حجم صادرات نفت، از ابتدا در مفاد قراردادهای بلندمدت فی‌مابین پیش‌بینی شده‌بود.

برخلاف سایر کشورهای عضو که سهمیه تولیدشان در ژوئن۲۰۲۳ کاهش یافت، هدف تولید امارات ۲۰۰‌هزار بشکه در روز افزایش یافت، با این حال در جدیدترین نشست اوپک‌پلاس، در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳، امارات موافقت کرد که به‌منظور کمک به تلاش‌های اوپک‌‌‌‌‌پلاس برای کاهش عرضه جهانی نفت‌خام، کاهش داوطلبانه تولید خود را در راستای اهداف اعلام‌‌‌‌‌شده تولید خود برای سه‌ماهه اول سال‌۲۰۲۴، عملیاتی کند. این تغییر؛ در واقع هدف تولید نفت‌‌‌‌‌خام امارات را از ۳‌میلیون و ۲۰‌هزار بشکه در روز در سال‌۲۰۲۳ به ۳‌میلیون و ۶۰‌هزار بشکه در روز بین ژانویه ۲۰۲۴ تا پایان مارس ۲۰۲۴ افزایش خواهد داد، پس از آن، هدف تولید نفت‌‌‌‌‌خام امارات متحده‌‌‌‌‌عربی برای ادامه سال‌۲۰۲۴ به ۳‌میلیون و ۲۲۰‌هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. تحقق این مهم تنها در صورتی امکان‌پذیر است که امارات تصمیم داشته‌باشد از تمامی توافق‌های منعقد‌‌‌‌‌شده در سال‌۲۰۲۳ تبعیت کرده، ضمن آنکه در ادامه سال‌۲۰۲۴، پیشنهاد کاهش بیشتر تولید از سوی اوپک‌‌‌‌‌پلاس مطرح نشود.