یاد خالق «دلیران تنگستان» بر مزار هنرمند

 صافی ادامه داد: «این خیلی کار خوبی است که فارغ از اینکه مسوولان چه می‌کنند یا نمی‌کنند خودمان به فکر داشته‌های خودمان باشیم که یک شکلش همین بزرگداشت‌ها و گرامیداشت‌ها است. امیدوارم آنهایی که متولی این کار هستند، مسوولان فرهنگی استان توجه بیشتری کنند و مسوولیتی را که بر گردنشان است درست انجام بدهند. واقعا این شرایط خوبی نیست که حاکم بر موزه رئیسعلی دلواری است. اگر رئیسعلی دلواری در شهر دیگری هم بود همین‌قدر مهجور و مظلوم بود؟ که الان و در این آب و هوا که این همه مهمان از سراسر ایران و حتی جهان داریم باید درِ این موزه بسته باشد؟» حماسه حق‌پرست، مسوول موسیقی استان بوشهر، نیز درباره سریال «دلیران تنگستان» و موسیقی معروف فیلم که احمد پژمان ساخته است، گفت: «آقای احمد پژمان درباره خلق موسیقی سریال می‌گفت روی یک نوار سونی ۹۰دقیقه‌ای روزانه سنج و دمام گوش می‌کرده، از این طریق با آقای کردی‌زاده آشنا می‌شوند و حاصل این ارتباط می‌شود ضبط موسیقی سریال «دلیران تنگستان» که با همراهی عده‌ای از اهالی بوشهر در رادیو و تلویزیون شیراز انجام شده است.»

حق‌پرست با اشاره به تیتراژ سریال گفت: «از آن تک یاخته‌ای که در تیتراژ شروع می‌کند به رشد و تبدیل می‌شود به آن اسب‌سوار تنگستانی، شما ببینید که به چه شکل از آن بوق ماندگار استفاده کرده و بعد چه استفاده بجایی در ارکستراسیون و سازبندی از سنج. استادانه‌ترین وجه ممکن برای به‌کارگیری بوق و سنج و تمپویی که رفته رفته دمام را زیاد می‌کند. همراه با شروع سریال این کار را انجام می‌دهد. به هر صورت یک سری عوامل دست به دست هم دادند تا توانستند یک موسیقی ماندگار بسازند. کما اینکه آقای شهنواز در موسیقی «شاه خاموش» هم به همین استقلال موسیقایی می‌رسد. دکتر علی رهبری، دکتر احمد پژمان بزرگ و... کنار هم قرار گرفتند تا توانستند این موسیقی را خلق کنند.»

در پایان این مراسم هم محمدرضا زمانی، خواننده جوان دلواری که این روزها با ترانه‌هایی چون پل و لحام به شهرت رسیده، در جمع حاضران در این بزرگداشت گفت: «از من خواستند برای این فضا یک چیزی بخوانم ولی واقعیت این است که این هنرمندان زنده هستند همان‌طور که نامشان زنده است. آدم زنده هم روضه‎خوان نمی‌خواهد. باید برای آنهایی که زنده هستند و یادی از آنها نمی‌شود بخوانیم. افرادی که اینجا هستند هنرمندان بزرگی هستند اما متاسفانه مسوولان به هنر آنها ارج نمی‌گذارند.» زمانی در ادامه با خواندن یکی از قطعات جدیدش، مراسم بزرگداشت همایون شهنواز را به پایان رساند.

همایون شهنواز در ابتدای دهه پنجاه درحالی‌که پس از تحصیل در دانشگاه تهران، در لندن تحصیلات سینمایی را دنبال کرده بود، برای دو سال تمام وقتش را گذاشت و بر پایه رمان «دلیران تنگستانی» حسین رکن‌زاده آدمیت و یازده رمان دیگر که اغلب‌ آنها منتشر نشده بودند، از منابع داخلی و خارجی فیلم‌نامه سریال «دلیران تنگستان» را نوشت.بر پایه همین تحقیقات مفصل، همایون شهنواز در آن سال‌ها سریال دلیران تنگستان را با بازی هنرمندانی چون محمود جوهری، کاظم افرندنیا، منوچهر فرید، نعمت‌الله گرجی و ولی شیراندامی ساخت که یک بار در دوره پهلوی روی آنتن رفت و بارها در سال‌های پس از انقلاب به نمایش در آمد.همایون شهنواز سال‌های سال از عمرش را دور از ایران و در انگلستان سپری کرد. او در اواسط دهه هشتاد به ایران برگشت و نقشی کلیدی در فیلم‌نامه «روز واقعه» شهرام اسدی ایفا کرد. شهنواز در سال۱۳۹۶ در حادثه تلخ انفجار گاز در منزل مسکونی در پارک وی تهران بر اثر جراحات ناشی از سوختگی درگذشت.