توزیع «قهوه‌تلخ» دو ماه دیگر«بفرمایید شام ایرانی» منوط به اجازه از بالا

مدیرکل همکاری‌های سمعی، بصری و نمایش خانگی با اشاره به مقررات جدید صدور پروانه ساخت و نمایش آثار در شبکه نمایش خانگی گفت: در شش ماه گذشته با صدور تنها ده مجوز برای فیلم‌های کمدی به یک کاهش ۵۰ درصدی رسیدیم. مدیرکل همکاری‌های سمعی، بصری و نمایش خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سریال‌های شبکه خانگی توضیح داد: سریال‌های ایرانی زیادی در شبکه خانگی نمایش در ایران نداریم. سریال «قهوه تلخ» با توزیع قسمت ۲۶ موقتا فصل اول آن به پایان رسیده است و در یکی دو ماه گذشته گروه سازنده مشغول آماده کردن فضا و نصب دکور، طراحی صحنه و نگارش فصل دوم هستند که ممکن است تا یکی دو ماه آینده شاهد توزیع این سریال نباشیم؛ زیرا تولید یک اثر نیاز به یکسری مقدمات دارد و باید فیلمنامه‌ها موفق به دریافت پروانه ساخت باشند و... باید منتظر بمانیم تا برای یکی دو ماه آینده قسمت‌ها برای دریافت پروانه نمایش به اداره کل سمعی و بصری ارائه شود.

وی در ارتباط با توزیع سریال «قلب یخی» گفت: پخش سری دوم سریال «قلب یخی» از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز شد و تا جایی که مطلع هستم دو قسمت از آن وارد بازار شده است و روز گذشته تعدادی از قسمت‌های جدید سریال برای اخذ پروانه نمایش به ما ارائه شد.

وی در پایان به صدور پروانه نمایش سریال «بفرمایید شام ایرانی» توضیح داد: هشت قسمت از کار تولید شده و چهار قسمت آن موفق به دریافت پروانه نمایش از اداره کل نظارت و ارزشیابی گردیده و برای اخذ پروانه نمایش به اداره کل سمعی و بصری ارائه شده است.

شورای اداره نظارت و شورای ما با نظر مثبتی به کار برخورد کرد؛ اما به موجب ظرفیت‌های قانونی شخص معاون سینمایی این اختیار را دارد که اجازه توزیع اثری را بدهد یا ندهد به محض دریافت پاسخ مثبت و اذن و اجازه توزیع سریال از معاون محترم سینمایی، برای عرضه و نمایش چهار قسمت اول این سریال مشکلی نخواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: من به گروه سازنده «بفرمایید شام ایرانی» گفتم چون شما پروانه نمایش ویدئویی این کار را دارید می‌توانید سریال را در یک سالن با حضور مخاطبان منتخب و اهالی رسانه به نمایش بگذارید، یک اکران خصوصی برای طبقات مختلف جامعه و مخاطبان خاص و بازخورد نظرات آنها می‌تواند برای سازندگان و مدیران فرهنگی موثر باشد و ایده‌های تازه‌ای را به ما ارائه خواهد داد که در ادامه کار با مشکلات کمتری مواجه شویم.

رجبی فروتن در خاتمه به شائبه تشابه این سریال با مجموعه‌ای که از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود، گفت: هیچ مشابهتی در اسم، در ظرف و نوع ساخت آن مسابقه با سریال «بفرمایید شام ایرانی» وجود ندارد. برنامه‌ای که فارسی‌زبانان در شبکه‌های خارجی تولید و اجرا می‌کنند تنها نمونه «بفرمایید شام» نیست و همزمان در دوازده کشور اروپایی برنامه‌ای شبیه به این تولید می‌شود. گروه سازنده «بفرمایید شام ایرانی» نیت‌شان تولید برنامه‌ای با صبغه ایرانی و اسلامی است. حال چقدر در راستای این هدف موفق عمل نمودند باید به جلسات خصوصی نمایش این سریال بسپاریم و اجازه دهیم اهالی رسانه، منتقدان و کارشناسان بی‌پرده و صریح در این باره صحبت کنند.