همزمان با روز ملی سینما شکوائیه شورای‌عالی تهیه‌کنندگان و خانه سینما از سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای به دادسرای تهران ارائه شد. به گزارش خبرآنلاین، پیرو اقدامات ماه‌های اخیر شورای‌عالی تهیه‌کنندگان در زمینه برخورد با نمایش‌های غیرقانونی فیلم‌های سینمایی و مستند ایرانی از شبکه‌های ماهواره‌ای که بخشی از آن از سوی فرشته طائرپور نماینده این شورا در آخرین برنامه تلویزیونی هفت مطرح شد، صبح دوشنبه ۲۱ شهریورماه همزمان با روز ملی سینمای ایران پرونده شکایت ۴۴ شاکی حقیقی از جمع تهیه‌کنندگان و کارگردانان و خانه سینما از سوی تیم وکلای شورای‌عالی تهیه‌کنندگان به دادسرای تهران ارائه شد.

خانه سینما به عنوان شاکی حقوقی وارد این پرونده شده و برای صیانت از حقوق معنوی و اقتصادی اعضای خود و همچنین برخورد با نمایش غیرقانونی فیلم‌های مستند و کلیپ‌های مراسم جشن این نهاد صنفی از سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای شکایت کرده‌است.

این اولین اقدام قانونی و قضایی سینماگران ایرانی و خانه سینما در برخورد با سرقت آثار سینمایی و مستند از سوی شبکه‌های متخلف در داخل و خارج از کشور است که می‌تواند تکلیف پشتیبانی مراجع قضایی و اجرایی را در حمایت از حقوق اجتماعی و هنری جامعه فرهنگی کشور روشن سازد.

با توجه به ممنوعیت‌های جدی قانونی برای سینماگران حرفه‌ای و شخصی که طی این سال‌ها به طور فردی یا صنفی درخواست مجوز برای تاسیس شبکه‌ای مستقل جهت پخش فیلم‌های سینمایی و مستند ایرانی و تبلیغ فیلم‌های خود را داشته‌اند، این سوال برای خانه سینما و شورای‌عالی تهیه‌کنندگان وجود دارد که شبکه‌های متخلف چگونه از موانع قانونی در این مسیر عبور کرده و موفق به راه‌اندازی شبکه و نمایش بی‌قید و شرط آثار سینماگران ایرانی شده‌اند.

صاحبان آثار فرهنگی به خصوص سینمایی در حال حاضر با محرومیت از هرگونه حقوق مدون جهت حراست از حقوق معنوی و مادی خود، ‌علاوه بر تحمل فرسایشی شرایط بحرانی اکران و حوزه‌های نمایش خانگی و تلویزیونی، با تاراج آثارشان از سوی سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای نیز مواجهند. معضلی که ادامه فعالیت و اشتغالزایی در صنعت نحیف سینما را برای آنان روز به روز دشوارتر ساخته و می‌سازد.

امید می‌رود که حاصل پیگیری‌های قانونی شورای‌عالی تهیه‌کنندگان و خانه سینما در این زمینه، نظم و نظام مطلوبی را در عرصه فعالیت‌های هنری در کشور ایجاد کند.