جورج کلونی فراتر از انتظار
درام فضایی «جاذبه» به کارگردانی آلفونسو کوارون در هفته اول اکران در آمریکای شمالی بیش از انتظار ظاهر شد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این فیلم سه‌بعدی از جمعه تا یکشنبه در سینماهای ایالات متحده و کانادا 6/55‌میلیون دلار به دست آورد و رده اول جدول را به خود اختصاص داد.
«جاذبه» در حالی به این میزان فروش دست پیدا کرد که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد فروش هفته اول فیلم بیش از 45میلیون دلار نشود.
در همین حال «Runner Runner»، دیگر فیلمی که از این هفته به طور گسترده روی پرده سینماها رفته، حداقل انتظارها را هم برآورده نکرد و با ۶/۷ میلیون دلار در رده سوم جدول قرار گرفت.
فروش هفته اول «جاذبه» با بازی ساندرا بولاک و جورج کلونی- که شامل ۱/۴ میلیون دلار فروش این فیلم در نیمه‌شب پنج‌شنبه است- بیشترین فروش هفته اول یک فیلم اکران‌شده در ماه نوامبر در تاریخ آمریکای شمالی است. «فعالیت فراهنجار ۳» با ۶/۵۲ میلیون دلار رکوددار قبلی بود.
بخش زیادی از موفقیت «جاذبه» به خاطر فروش خوب این فیلم در سینماهای مجهز به سیستم سه‌بعدی بود که حدود ۸۰ درصد مجموع فروش آن را شامل می‌شود.
دان فلمن رییس بخش توزیع داخلی شرکت برادران وارنر گفت: «این موفقیت برای پخش‌کننده‌هایی که درباره نسخه‌های سه‌بعدی نگران هستند، امیدوارکننده است، اما باید حواستان باشد که چه فیلمی را با این قالب اکران می‌کنید.»
بولاک و کلونی در «جاذبه» نقش دوفضانورد آمریکایی را بازی می‌کنند که وقتی فضاپیمای آنها پس از برخورد تکه‌پاره‌ها از بین می‌رود و در فضا سرگردان می‌شوند. فیلم با بودجه حدود ۱۰۰ میلیون دلار ساخته شده و در شرایط کاملا نزدیک به زندگی واقعی بازسازی شده است.
منتقدان از فیلم استقبال کرده‌اند و ۹۸ درصد نقدهای نوشته‌شده بر آن در وب‌سایت راتن تومیتوز مثبت بوده است. تماشاگران نیز در وب‌سایت سینمااسکور به فیلم درجه A- داده‌اند.
بولاک ۴۹ ساله امسال در گیشه‌های فروش بسیار موفق ظاهر شده است. «جاذبه» بهترین فروش افتتاحیه فیلمی با بازی او را رقم زد. ضمن اینکه او تابستان امسال کمدی موفق «گرما» را هم روی پرده سینماها داشت.
بولاک در «جاذبه» نقش دکتر رایان استون یک مهندس پزشکی را بازی می‌کند که اولین ماموریت فضایی خود را انجام می‌دهد. این نقش پیش از بولاک ابتدا به آنجلینا جولی و بعد به ناتالی پورتمن پیشنهاد شده بود. برخلاف انتظار خیلی‌ها، نقش کلونی در «جاذبه» یک نقش فرعی است.
«جاذبه» در سطح بین‌المللی نیز در ۲۷ کشور ۴/۲۷ میلیون دلار فروخت. فروش «جاذبه» در آلمان و استرالیا خوب، اما در روسیه متوسط بود.
این فیلم اولین بار در دنیا ماه پیش در افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز در بخش خارج مسابقه نمایش داده شد. «جاذبه» اولین فیلم کوارون پس از فیلم تحسین‌شده «فرزندان بشر» در سال ۲۰۰۶ است.
«Runner Runner» با بودجه به نسبت کمی ساخته شده، اما شروع ضعیف فیلم در گیشه‌ها نشان می‌دهد که در مجموع بخت زیادی برای موفقیت مالی ندارد.
این فیلم را براد فرمن کارگردانی کرده و بن افلک، جاستین تیمبرلیک و جما آرترتن در آن بازی می‌کنند. تیمبرلیک نقش یک فارغ‌التحصیل دانشگاه را ایفا می‌کند که برای دیدار با یک چهره مهم در دنیای بازی‌های آنلاین (افلک) به کاستاریکا می‌رود.
شرکــــت نــیو ریجــنسی«Runner Runner» را با بودجه‌ای حدود 30 میلیون دلار ساخته و شرکت فاکس قرن بیستم توزیع‌کننده آن است.
فیلم انیمیشن «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی ۲» که هفته پیش صدرنشین بازار آمریکای شمالی شد، این هفته با حدود ۳۷ درصد کاهش ۵/۲۱ میلیون دلار فروخت و به رده دوم رفت. مجموع فروش داخلی فیلم ۵/۶۰ میلیون دلار شده است.

فهرست بهترین‌های ۲۰۱۳ از نگاه کوئنتین تارانتینو
کوئنتین تارانتینو قبل از آنکه یک کارگردان سینما باشد، یک خوره فیلم است. نکته‌ای که وی بارها بر آن تاکید داشته است. اینکه وقتی در جوانی در یک ویدئوکلوپ کار می‌کرد به فیلم‌هایی که مردم تهیه می‌کردند دقت می‌کرد تا بتواند ژانرهای محبوب‌شان را بشناسد. از همین رو است که بی‌پروا در فیلم‌هایش به آثار دیگر نیز ارجاع می‌دهد. اما نکته جالب آنکه وی کماکان برخلاف برخی از همکارانش، عطشی سیری‌ناپذیر در فیلم دیدن دارد. تاپ‌تن‌های تارانتینو، مانند فیلم‌هایش، طرفداران خاص خود را دارد؛ چرا که در میان آثار مهم سال، بعضا آثاری مهجور و کم‌اهمیت در بین آنها یافت می‌شود. در همین رابطه تارانتینو جدیدترین تاپ تن ۲۰۱۳ خود را منتشر کرده است. لیستی که به گفته خودش «لیست کوئنتین در این لحظه از زمان است» چرا که از میان فیلم‌های مهم امسال، تعداد زیادی را هنوز ندیده است و به سنت تارانتینو، نام‌های غیرمنتظره هم در خود دارد. مثلا رنجر تنهای گور وربینسکی که اکرانش یک شکست همه‌جانبه بود. این لیست جالب را در اینجا بخوانید: ۱- لذت بعدازظهر (جیل سولووی)/ ۲- پیش از نیمه شب (ریچارد لینک لیتر)/ ۳- یاسمین غمگین (وودی آلن)/ ۴- جادوگری (جیمز وان)/۵- رفقای الواطی (جو سوانبرگ)/۶- فرانسیس‌ها (نواه بومباچ)/۷- جاذبه (آلفونسو کوارون)/۸- اردنگی ۲(جف وادلون)/ ۹- رنجر تنها (گور وربینسکی)/ ۱۰- این پایان است (ست روگن، ایوان گلدبرگ)