منفی‌ترین گیشه 5 سال گذشته
سال‌ها فصل پاییز یکی از فرصت‌های مناسب اکران بود،‌ بازگشایی دانشگاه‌ها، شکل‌گیری فضای مناسب برای رفتن به سینما در محیط‌های آموزشی و مسائلی از این دست، موجب می‌شد پاییز سینما رنگ‌‌پریده نباشد، اما چندی است که پاییز سینما رنگی به رخ ندارد و این همه حاصل نگاهی است که گویا تلاش می‌کرد، سینما تا جایی که می‌تواند از مخاطب دور باشد.
پاییز ۸۸
در میان اهالی سینما و سینماداران کمتر کسی تصور می‌کرد که اتفاقات سال ۱۳۸۸ تاثیر بدی روی فروش فیلم‌ها نگذارد و اوضاع اکران به هم نریزد، اما حتی وضعیتی که در آن سال در جامعه حاکم شد، به نوعی به نفع سینمای ایران رقم خورد. در پاییز آن سال، ۲۴ فیلم سینمایی به نمایش عمومی درآمد که در مجموع به فروش بیش از پنج میلیاردی دست پیدا کردند. با در نظر گرفتن میانگین ۲۵۰۰ تومانی قیمت بلیت آن سال، می‌توان چنین گفت که بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر فقط در فصل پاییز به تماشای فیلم‌ها نشستند؛ آماری که معنای آشتی بودن مخاطبان با سینما را داشت.
«دو خواهر» به کارگردانی محمد بانکی از جمله فیلم‌هایی بود که در آن مقطع به فروش نسبتا بالایی دست پیدا کرد. تا پایان آذر ماه ۱۳۸۸، این فیلم بیش از ۹۰۰ میلیون تومان فروخت. یکی دیگر از فیلم‌های پرفروش آن فصل دومین ساخته سینمایی حمید نعمت‌الله بود. «بی‌پولی» با بازی تحسین‌شده لیلا حاتمی و همچنین به همراه داشتن امضای کارگردان «بوتیک» با توجه مخاطبان روبه‌رو شد. این فیلم در نزدیک به ۲ ماه اکران، بیش از ۷۰۰ میلیون تومان فروخت. «زندگی شیرین» به کارگردانی قدرت‌الله صلح‌میرزایی هم از جمله فیلم‌های محبوب آن سال بود. مجموع فروش این فیلم به نزدیک ۷۰۰ میلیون تومان رسید. «کتاب قانون» ساخته مازیار میری که بعد از مدتی توقیف در سال ۱۳۸۸، امکان نمایش عمومی به دست آورد، نزدیک ۸۵۰ میلیون تومان فروخت.
«نیش زنبور» به کارگردانی حمیدرضا صلاحمند که یکی از عجیب‌ترین حضورهای رضا کیانیان در سینما محسوب می‌شود، تبدیل به یکی از پرطرفداران پاییز ۸۸ شد و بیش از ۷۷۰ میلیون تومان فروش کرد.
پاییز ۸۹
افت فروش حاصل از تغییر و تحولات در مدیریت به وضوح در سال ۱۳۸۹ اتفاق افتاد. با در نظر گرفتن افزایش قیمت بلیت‌های سینما، تعداد مخاطبان به ۱۵۸۸۷۵۲ نفر رسید؛ یعنی مجموع فروش بیش از چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیونی حدود یک و نیم میلیون نفر تماشاگر را راهی سالن سینما کرد که نسبت به همین زمان در سال قبل نشانگر ۶۰۰ میلیون نفر کاهش مخاطب است.
با وجود کم بودن میزان استقبال مخاطبان، معدود فیلم‌هایی در این فصل پرفروش شدند که از جمله آن می‌توان به «سن‌پطرزبورگ» به کارگردانی بهروز افخمی اشاره کرد. این فیلم تا پایان فصل پاییز کمی بیش از ۷۰۰ میلیون تومان فروخت. «ملک سلیمان» ساخته فاخر شهریار بحرانی که با هزینه میلیاردی ساخته شده بود، توانست تا پایان آذر سال ۱۳۸۹، بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بفروشد. این فیلم با همه امکانی که برای ساخت یک فیلم فاخر فراهم است، تولید شد و در زمان اکران هم از امکان تبلیغات گسترده بهره برد و درنهایت در کنار میلیاردی‌های سال ۸۹ جای گرفت.
پاییز ۹۰
وضعیت غم‌انگیز سینما در سال ۱۳۸۹، موجب شد برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه جذب مخاطب و راهی کردن آنان به سالن سینما طراحی شود که البته این برنامه‌ریزی از سوی اهالی سینما و نه مدیران صورت گرفت. در این فصل ۱۷ فیلم اکران شدند که در مجموع فروش بیش از ۶ میلیاردی را رقم زدند. حدود ۲ میلیون تماشاگر در فصل پاییز سال ۹۰ به تماشای فیلم‌های سینمایی نشستند.
پاییز ۹۱
خزان سینما در سال ۱۳۹۱ انتظار فرا‌رسیدن پاییز را نکشیده بود و از همان بهار آغاز شده بود. در فصل پاییز سال ۹۱ نوبت به اکران ۱۹ فیلم رسید. میانگین قیمت بلیت در این سال به ۵۰۰۰ تومان رسید و حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به سالن سینما رفتند و فروش بیش از هشت میلیاردی را سبب شدند.
«من مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی (یکی از فیلم‌های تحریمی حوزه هنری) در نهایت به فروش نزدیک ۹۰۰ میلیونی رسید. «تو و من» دیگر ساخته محمد بانکی با بازی الناز شاکردوست و محمدرضا گلزار، با وجود افزایش قیمت بلیت به فروش فیلم قبلی هم دست نیافت و تا آخر پاییز ۹۱، ۶۵۰ میلیون تومان فروخت.
اکران «کلاه قرمزی و بچه‌ننه» از تابستان ۹۱ آغاز شده بود و تا پاییز هم ادامه پیدا کرد و بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش را برای ایرج طهماسب و حمید جبلی سازندگانش به همراه آورد. البته این «کلاه قرمزی...» همانند قبلی‌ها نتوانست رکوردشکن باشد، اما در اوضاع نابسامان سینمای سال ۹۱ پدیده‌ای محسوب می‌شد.
پاییز ۹۲
اکران پاییز ۹۲ «کلاه قرمزی...» ندارد و بر همین اساس است که به یکباره فروش از بیش از ۸ میلیارد سال قبل، به چهار میلیارد و ۸۰۰ ‌میلیون رسید. تعداد مخاطبان حدود ۶۰۰ هزار نفر کاهش یافت و به این ترتیب، حدود ۹۸۰ هزار نفر به سینما رفتند.

منفی‌ترین گیشه 5 سال گذشته