شب افتخار کیمیایی

جمشید مشایخی در مراسم بزرگداشت مسعود کیمیایی گفت: اطمینان دارم اگر او فیلم‌های خود را به جشنواره‌های خارجی می‌داد، جوایز بزرگی کسب می‌کرد. به گزارش «ایسنا» مراسم بزرگداشت مسعود کیمیایی کارگردان سینما، عصر پنج‌شنبه در کانون زبان پارسی با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی و هنری برگزار شد.

نقش پرمخاطب ضد قهرمان

جمشید مشایخی در این مراسم با اشاره به اینکه عاشق مسعود کیمیایی است و افتخار دوستی با او را دارد، خاطراتی را از زمانی که برای فیلم قیصر به‌عنوان بازیگر انتخاب شد، یادآوری کرد.

این بازیگر سینما و تلویزیون همچنین گفت: اولین بار کیمیایی فیلمی را کارگردانی کرد که یک ضدقهرمان نقش اصلی آن را به‌عهده داشت و ما فکر می‌کردیم محال است این فیلم مشتری داشته باشد؛ اما برعکس شد. دلیل این بود که در جامعه عدالت وجود نداشت.

او در پایان سخنان خود با تشکر از علی دهباشی که بانی مراسم بود، این بیت حافظ را «گر در سرت هوای وصال است حافظا - باید که خاک درگه اهل هنر شوی» به کیمیایی، دهباشی و دیگر هنرمندان داخل و خارج ایران از جمله بهرام بیضایی، تقدیم کرد.

تهران او بیمار است

در ادامه این مراسم بهروز افخمی که به همراه همسرش مرجان شیرمحمدی در مراسم شرکت داشت، متنی را در تقدیر و توصیف مسعود کیمیایی قرائت کرد.

این کارگردان سینما در بخشی از این نوشتار بیان کرد: کلمه‌های کیمیایی تصویر و داستان می‌شوند و داستان‌هایش گاهی فیلم می‌شود و گاهی رمان. نثر داستانی او، لحنی غمناک و رازگونه دارد و در قلم او زهری است که کم‌کم خواننده را به حالتی از نیمه هوشیاری می‌برد.

کارگردان فیلم سینمایی سن‌پترزبورگ ادامه داد: نام بیشتر شهرهای داستان‌های کیمیایی تهران است، تهران او خسته و بیمار است و خواب و خاطره دارد، تهران او سالن‌های سینمایی متروکه و خیابان‌های تاریک و روشن دارد.

در بخش پایانی این مراسم شهرام ناظری، ‌جعفر والی، ‌منوچهر اسماعیلی، مرجان شیرمحمدی و فخرالدین فخرالدینی پرتره‌ای از مسعود کیمیایی را که توسط فخرالدینی تهیه شده بود، به این کارگردان سینما اهدا کردند.

کارگردان سینمایی متروپل پس از دریافت هدایای خود با تشکر و قدردانی از حاضران گفت: امشب شبی افتخارانگیز برای من بود که با لطف دهباشی عزیز صورت گرفت.

او با اشاره به دوستان خود که در این مراسم حضور داشتند، گفت: وقتی به این دوستی‌ها و سال‌هایی که با هم دوست هستیم، نگاه می‌کنم، می‌بینم، با وجود اینکه همدیگر را کم می‌بینیم اما هنوز یکدیگر را دوست داریم.

کیمیایی همچنین با اشاره به تاثیر بهروز وثوقی در فیلم‌های نمایش داده شده گفت: صورت بهروز را دیدید؛ اما آن حس دوکاره که وجود داشت، صدای منوچهر اسماعیلی است که شنیدید.

همچنین در بخشی از این مراسم فیلمی با نام «وقت روبه انتهاست» به کارگردانی بهنام یوسف‌پور که درآمدی بر ادبیات نوشتاری مسعود کیمیایی است و با صدای فرهاد اصلانی ساخته شده است، رونمایی شد.