سینماسلام ۴۰۰ میلیونی

طرح «سینماسلام» روز ۲۱ شهریور توسط سازمان سینمایی و با همکاری شورای صنفی نمایش و انجمن سینماداران برگزار شد و از قضا باوجود نیم‌بها بودن، مورد استقبال مردم هم قرار گرفت. در این روز فروش ۴۰۰ میلیون تومانی برای سینماهای سراسر کشور ثبت شده است. محمدرضا صابری، دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران درگفت‌و‌گو با «ایلنا» با اشاره به استقبال مردم از این طرح گفت: با تماس‌هایی که با مدیران سالن‌های سینمایی در سراسر کشور داشتیم، آنها از اجرای این طرح ابراز رضایت و اعلام کردند که استقبال مردم از این طرح بسیار خوب بوده است.

وی با اشاره به فیلم‌های خوبی که هم‌اکنون روی پرده است، افزود: مقابل بسیاری از سالن‌های سینمایی در ساعت‌های عصرگاهی صف‌های طولانی برای اولین بار برای دیدن فیلم‌های روی پرده تشکیل شده بود همچنین در بسیاری از سالن‌ها به‌دلیل استقبال مردم نوبت‌های نمایش اضافه از سوی سینماداران پیش‌بینی شد و اکران فیلم‌ها تا نیمه شب در بسیاری از سالن‌ها ادامه داشت. صابری با اشاره به اینکه مشکلاتی که سال گذشته در اجرای این طرح وجود داشت، امسال از بین رفته بود، گفت: امسال نظم خاصی برقرار شده بود و مشکلاتی همچون خسارت دیدن سالن‌های سینمایی به‌دلیل بعضی از بی‌نظمی‌ها بسیار کمتر شده بود یا حتی وجود نداشت. وی با اشاره به تدبیر خوب سازمان سینمایی و برگزارکنندگان این برنامه گفت: بلیت سینما‌ها در روز گذشته نیم‌بها بود که با توافق انجام شده تمام درآمد ناشی از فروش بلیت‌های سینما‌ها متعلق به مدیران سالن‌ها است و سازمان سینمایی قرار است برای اینکه تهیه‌کنندگان سینما متضرر نشوند ۵۰ درصد مابقی پول بلیت سینما را از حساب خود به تهیه‌کنندگان پرداخت کنند. وی ادامه داد: فروش فیلم‌های سینمایی در سراسر کشور بسیار خوب بوده. براساس آمار و ارقام این فروش به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان رسیده که فروش بسیار خوب و فوق‌العاده‌ای است. صابری افزود: انجمن سینماداران همچنان از طرح‌هایی که باعث رشد و رونق سینما می‌شود حمایت می‌کند. محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران نیز با اشاره به استقبال مردمی از این طرح گفت: حضور مردم در روز گذشته در سالن‌های سینما ۴۵ درصد بیشتر از روزهای دیگر بود به همین دلیل میزان فروش روز جمعه که همیشه کمتر از پنج‌شنبه بود، با این روز برابر شده است. وی ادامه داد: به‌طور مثال اگر در روزهای عادی تعداد مخاطبان ما دو هزار نفر بود؛ در روز جمعه و با اجرای طرح سینماسلام تعداد مخاطبان به ۳۵۰۰ نفر رسیده بود. وی ادامه داد: میزان فروش فیلم در سینما ماندانا در روز گذشته ۱۵ میلیون تومان بود که این رقم فروش خوبی است.

با گیشه نیم‌بهای سینماها مردم چه کردند؟

روز جمعه گیشه‌ها باز بودند و بلیت نیم بها می‌فروختند و مردم با دیدن سانس‌ها بلیت فیلم مورد علاقه‌شان را تهیه می‌کردند تا سر ساعت مشخص بتوانند آن را ببینند اما خیلی‌ها هم از اجرایی شدن بلیت نیم‌بها اطلاعی نداشتند.

در همین رابطه «ایسنا» گزارشی مردمی از استقبال مردم را منتشر کرد. این خبرگزاری نوشت:

ساعت‌های ابتدایی شروع طرح «سینما سلام»، چند نفری مقابل سینما سپیده در حال خرید بلیت بودند. مسوول فروش گیشه می‌گوید: تاکنون استقبال مانند روزهای عادی بوده است.

سپس سری به سینما «بهمن» زدیم؛ نسبتا صف طولانی تشکیل شده بود تا مخاطبان بتوانند فیلم مورد علاقه و سانس مورد نظرشان را انتخاب ‌کنند. یکی از جوانانی که برای دیدن فیلم آمده و به همراه دوستش منتظر بود تا دوستان دیگرش هم به آنها ملحق شوند و به سینما بروند، می‌گوید خبر نداشته‌اند که بلیت سینماها نیم بها بوده است و صرفا به‌دلیل آنکه کاری برای انجام دادن نداشتند، به سینما آمده‌اند. او در عین حال مطرح می‌کند: البته چون امین تارخ در تلویزیون از مردم دعوت کرد تا در روز ملی سینما به سالن‌ها بیایند، آمده‌ام. جوان دیگری هم که بعد از سه سال به سینما آمده است، علت نیامدنش به سینما را نبود فیلم خوب می‌داند و اظهار می‌کند: وقتی می‌بینم فیلم‌های خوبی روی پرده سینما نیستند، دلم نمی‌خواهد فیلم‌ها را ببینم. همه فیلم‌ها یک ژانر دارند.

گیشه سینما پارس هم در حال فروش بلیت «شهر موشها ۲» است و تقریبا پررونق است. پروانه ۵۵ ساله که در حال تماشای سانس‌های این سینماست، می‌گوید: تصمیم داشتم بار دیگر این فیلم را ببینم، اما چون سانس‌هایش با زمان من نمی‌خواند، پشیمان شدم. او ادامه می‌دهد: زمانی دخترم در ایران زندگی می‌کرد و بلافاصله هر فیلمی که اکران می‌شد را می‌دیدیم، اما حالا او به خارج از کشور مهاجرت کرده است و من هم حس و حال سینما آمدن را ندارم. دخترم در روز اول اکران «شهر موشها» به ایران سفر کرده بود و با هم این فیلم را دیدیم. هوس کردم تا دوباره آن را ببینم، اما حالا که شلوغ است و سانس‌های آن با زمان من جور نیست، پشیمان شدم. خانمی که معمولا سه بار در سال به سینما می‌آید، طرح «سینما سلام» در بهمن سال ۱۳۹۲ را به خاطر می‌آورد و بیان می‌کند: یادم می‌آید در آن روز به سینما آمدیم، اما آنقدر شلوغ بود که پشیمان شدیم و برگشتیم؛ چقدر بهتر است که این بار هزینه آن را نصف کرده‌اند تا حداقل سینماروها از آن استقبال کنند.

مقابل سینما آزادی در ساعت ۱۹ و ۴۸ دقیقه مملو از کسانی است که برای رفتن به سینما در حال خرید بلیت هستند.

رضا سعیدی‌پور، مدیر سینما آزادی در حال هماهنگ کردن با سینماهای دیگر است تا مراجعه‌کنندگان را بنا بر ظرفیت سینماهای دیگر به سالن‌های آنجا هدایت کند. سعیدی پور درباره تکمیل ظرفیت سالن سینماها بیان می‌کند: در حالت عادی و به خاطر شلوغی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، بلیت نداریم. امروز هم طرح نیم‌بها شدن بلیت‌ها دلیلی برای استقبال بیشتر مردم از سینماها شده است. او ادامه می‌دهد: غرفه‌ای مقابل سینما برپا کرده‌ایم تا مردم را به سینماهایی که ظرفیت خالی دارند هدایت کنیم. آنها می‌توانند از همین‌جا بلیت تهیه کنند و سر ساعت مقرر به سینما صحرا یا دیگر سینماها بروند تا سرگردان نشوند. مدیر سینما آزادی همچنین درباره تفاوت‌های این طرح در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته، اظهار می‌کند: در طرحی که سال گذشته اجرا شد، مقداری آشفتگی دیده می‌شد، مردم نمی‌دانستند که موفق می‌شوند فیلمشان را ببینند یا نه. من فکر می‌کنم اگر بلیتی برای فروش هرچند با تخفیف وجود داشته باشد، بسیار مناسب‌تر است. سعیدی‌پور می‌گوید: در این وضعیت مردم با احترام بیشتری وارد سالن می‌شوند و کسی ناراضی از سینما بیرون نمی‌رود. او همچنین معتقد است، امسال نسبت به دوره گذشته اطلاع‌رسانی ضعیف‌تری صورت گرفته است. امسال برای طرح «سینما سلام» در سطح شهر تبلیغات خاصی صورت نگرفت و تنها یک پوستر برای جشن خانه سینما به ما دادند که آن هم جلوی سالن نصب کردیم. مدیر سینما آزادی از پررونق بودن سالن‌ها تا سانس ۵ بامداد خبر می‌دهد و بیان می‌کند: تا زمانی که مردم مقابل سینما باشند، ما به آنها سرویس می‌دهیم. تقریبا ۷۰ درصد بلیت‌ها از طریق اینترنت خریداری شده‌اند. یکی از نکات جالب توجه در این روز حضور کمرنگ نسل‌های دهه ۳۰ و ۴۰ در صف تماشاگران سینماهاست.