زاویه جدید فروش در سینما

گروه فرهنگ و هنر: استقبال مخاطبان سینمای ایران از طرح «افطار تا سحر» در ماه رمضان سال‌های اخیر باعث شد تا ضرورت ایجاد اکران در نیمه شب‌ها در بین اهالی سینما احساس شود. ماه رمضان امسال این طرح در حالی اجرا شد که علاقه‌مندان زیادی به تماشای فیلم‌های روی پرده رفتند و رقم‌های فروش نسبت به سال‌های گذشته قابل‌توجه‌تر بود.

از سویی دیگر اجرای این طرح باعث شد تا زندگی شبانه به شب‌های پایتخت برگردد و برای اوقات فراغت مردم برنامه منسجم‌تری وجود داشته باشد. بعد از ماه رمضان زمزمه‌های ادامه این طرح در محافل سینمایی قوت گرفت و خیلی‌ها معتقد هستند که شب‌های تابستان یکی از بهترین فرصت‌ها برای اجرای طرح اکران نیمه شب است. ایده‌پردازان این طرح در سازمان سینمایی، شورای صنفی نمایش و انجمن سینماداران هستند که معتقدند روزهای تابستان به اندازه‌ای گرم است که حتی عصرها هم مردم علاقه‌ای به حضور در سینماها ندارند و ترجیح می‌دهند پس از خنک شدن هوا در شامگاه سری به سینما بزنند.

موفقیت سه سال اخیر اجرای طرح «اکران افطار تا سحر» در ماه مبارک رمضان باعث می‌شود که ایده‌پردازان طرح «اکران نیمه شب در تابستان» بر این موضوع پافشاری کنند که اگر همراهی نیروی انتظامی همچون ماه مبارک رمضان پایدار باشد، طرح جدید نیز با استقبال مردم روبه‌رو می‌شود. استقبال مردم از سینماها در ماه مبارک رمضان، شرایطی را فراهم کرد تا این نوبت اکران که زمانی کم‌مخاطب‌ترین زمان برای سینماها به‌شمار می‌رفت، تبدیل به یکی از مهم‌ترین نوبت‌های اکران سینما در طول سال شود. با چنین موفقیتی بود که انجمن سینماداران و شورای صنفی نمایش تصمیم گرفتند برای ادامه طرح اکران در نیمه شب‌های تابستان از نیروی انتظامی درخواست مجوز کنند که البته هنوز خبری از موافقت با این طرح نشده است.

گزارش آماری افطار تا سحر

طرح اکران رمضان از سال ۹۲ در سینماهای کشور اجرا شد. این طرح توانست بعد از گذشت سه سال در جذب مخاطب موفق و از فروش مناسبی در گیشه سینما برخوردار باشد. مهم‌ترین شاخصه این طرح، نمایش فیلم‌ها بعد از نیمه شب در سینماهای کشور است. این طرح به‌خصوص در سال‌جاری با توجه به گرمای شدید تابستان از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که سبب شد شورای صنفی نمایش و انجمن سینماداران برای ادامه استقبال از سینما رفتن در شب‌های تابستان، دوباره از نیروی انتظامی درخواست مجوز کند. حال در صورت موافقت و همکاری نیروی انتظامی می‌توان امیدوار بود که مردم بیش از گذشته و به‌خصوص در شب‌های تابستان از سینماها استقبال کنند. در سه سال گذشته سینمای ایران با اجرای طرح «اکران افطار تا سحر» تغییراتی را در روند نمایش فیلم‌ها در ماه رمضان به‌وجود آورد. براساس این طرح در طول ماه مبارک رمضان سینماهای کشور تا سحر باز و میزبان علاقه مندان به سینما بودند. این طرح از رمضان سال ۹۲ در کشور اجرا شد که البته براساس آن در همان سال سینماها می‌توانستند فیلم‌های خاطره انگیز را هم در فاصله افطار تا سحر اکران کنند؛ فیلم‌هایی که دیدن دوباره آنها برای علاقه مندان به سینما خالی از لطف نبود. در این سال ۴۱۶ هزار بیننده به سینماها رفتند و فروش فیلم‌ها یک میلیارد و ۶۴۱ میلیون تومان اعلام شد.

با اجرای این طرح در سال دوم ۵۸۹ هزار تماشاچی به سینماها رفتند تا زمان بین افطار تا سحر را با آرامش در سینماها فیلم ببینند. استقبال مردم سبب شد تا سینماهای کشور در اکران رمضان ۲ میلیارد و ۵۱۲ میلیون تومان فروش داشته باشد؛ اما در سومین سال اجرای طرح اکران رمضان دیگر خبری از فیلم‌های خاطره انگیز یا فیلم‌های پرفروش سال نبود، بلکه شورای صنفی نمایش با پیشنهاد صاحبان فیلم‌ها برای اکران در این ماه روبه‌رو شد و همین مساله سبب شد تا فیلم‌های تازه نفس در اکران رمضان قرار گیرند. استقبال مردم و سینماگران از این طرح سبب شد تا پرونده اکران رمضان ۹۴ با یک میلیون و ۱۲۵ هزار مخاطب و ۵ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان بسته شود. موفقیت این طرح نشان داد که اگر شرایط مناسب فراهم باشد مردم همچنان به سینما رفتن به عنوان یک تفریح جمعی نگاه می‌کنند و از سینما رفتن لذت می‌برند. ضمن اینکه در رمضان‌های این سه سال بحث تخفیف بلیت‌های سینما نیز اجرایی شد و آمار فروش سینماها که رشد صعودی داشت دیگر مدیون افزایش سالانه قیمت بلیت سینماها نباشد.

موافقت نیروی انتظامی

حبیب ایل بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی نیز در این‌باره به خبرگزاری مهر می‌گوید که نظر سازمان سینمایی این است که طرح اکران فیلم‌ها از نیمه شب به بعد در سینماهای کشور و در طول سال به‌خصوص در آخر هفته‌ها ادامه داشته باشد. ایل بیگی معتقد است که این طرح در طول تابستان نیز می‌تواند اجرا شود؛ چرا که این روزها هوا بسیار گرم است و مردم غروب‌ها از خانه بیرون می‌روند به همین دلیل سینماها نیز تا غروب مخاطب چندانی ندارد. به گفته معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، طرح اکران رمضان شرایطی را فراهم کرد تا مردم بدانند زمانی که شب‌ها به اتفاق خانواده به بیرون می‌روند، می‌توانند سینما را هم جزو فضای تفریحی خود قرار بدهند و برخی از شب‌ها به همراه خانواده به سینما بروند. ایل بیگی می‌گوید: نیروی انتظامی در ماه مبارک رمضان همکاری خوبی با سینماهای کشور داشته است و امیدوارم پیشنهاد شورای صنفی نمایش و انجمن سینماداران برای ادامه اکران فیلم‌ها در نیمه شب توسط نیروی انتظامی مورد قبول واقع شود. البته قبول این طرح از سوی نیروی انتظامی زحمات بیشتری را برای این نهاد به همراه خواهد داشت تا بتواند امنیت را برای مخاطبان سینما در سطح کشور فراهم کند؛ ولی این دوستان در راستای رفاه و رضایت مردم از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد.

قول همکاری معاون اجتماعی ناجا

سردار سعید منتظر المهدی، معاون اجتماعی ناجا نیز معتقد است در اجرایی شدن طرح «اکران افطار تا سحر» فیلم‌های سینمای ایران علاوه‌بر اینکه سینماداران همکاری لازم را داشتند معاونت ناجا نیز سهم بسزایی در برقراری امنیت اجتماعی داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار منتظرالمهدی اجرایی شدن طرح «اکران افطار تا سحر» فیلم‌های سینمای ایران را در جذب مخاطب موثر دانست و اعلام کرد: در صورت تداوم این طرح، معاونت ناجا همکاری‌های لازم را ادامه خواهد داد.

وی اعلام کرد به محض دریافت درخواست از سوی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی، ساز و کارهای ادامه این طرح را مورد بررسی قرار می‌دهیم و با نگاه مثبت همکاری خواهیم کرد.

زاویه جدید فروش در سینما