هما روستا در آمریکا در گذشت

هما روستا که چندی قبل با وخیم شدن وضع جسمانی به بیمارستان منتقل شده بود، به دلیل پیشرفت بیماری سرانجام در روز ۴ مهرماه در آمریکا درگذشت. او بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر؛ کارگردان و مترجم بود که با حمید سمندریان، کارگردان تئاتر ازدواج کرد.

هما روستا در تاریخ ۱۳۲۵ خورشیدی در تهران متولد شد. پدرش رضا روستا از مبارزان ضد دیکتاتوری رضاشاه و از رهبران وقت حزب توده ایران بود که چندی بعد همراه با خانواده به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی مهاجرت کرد.

در ۱۳۵۱، هما روستا که در دانشکده هنرهای دراماتیک مشغول تدریس بود، نمایش «باغ وحش شیشه‌ای» تنسی ویلیامز را با بازی دانشجویان آن دانشکده کارگردانی کرد. ازجمله کسانی که با روستا در این نمایش همکاری داشتند می‌توان از امید جوهری، بدری بدیعی، مهشید افشار زاده و ناصر آقایی نام برد.

هما روستا دهه ۷۰ را با بازی در فیلم ممتاز «مسافران» بهرام بیضایی (۱۳۷۰) آغاز کرد و در ۱۳۷۱ در فیلم «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی‌کیا به ایفای نقش پرداخت و بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد. در ۱۳۷۴ به خاطر بازی در تله تئاتر «شعبده‌باز» جایزه بهترین بازیگر را از جشنواره سیما دریافت کرد. او در ۱۳۸۰ در مجموعه «خاک سرخ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بازی کرد.

روستا روز چهارم مهرماه؛ یک روز قبل از سالروز تولد خود در ۶۹ سالگی درگذشت. قرار است پیکر این هنرمند برای خاکسپاری به ایران منتقل شود.

واکنش هنرمندان به درگذشت هما روستا

انتشار خبر درگذشت هما روستا با واکنش‌های غمبار هنرمندان ایران همراه شده است.به گزارش «ایلنا»، هنرمندان عرصه‌های مختلف هرکدام به شکلی در سایت‌ها و صفحات اجتماعی به درگذشت هما روستا؛ بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر واکنش نشان داده‌اند. حامد بهداد با انتشار عکسی از هما روستا به تلخی نوشت: تولدت دوباره مبارک بانو. آتیلا پسیانی نوشت: هما روستای عزیز پرواز کرد روحش شاد. بهاره رهنما نیز با انتشار شعری از منوچهر آتشی نوشت: ناگهان خبر سفر ابدی بانو هما روستا را شنیدم امشب کلا طعم گس خرمالوهای پاییز را داشت. محمدعلی کشاورز هم به این بهانه متنی را منتشر کرد: «خبری بسیار تلخ و ناگوار. با شنیدن این خبر به یاد خاطرات دوری افتادم. اولین کار صحنه‌ای این بانوی هنرمند که تازه وارد ۳۰ سالگی شده بود، نمایش «بازی استریندبرگ» به کارگردانی زنده‌یاد حمید سمندریان. اسماعیل شنگله و من در کنار هما روستای نازنین ایفاگر نقش‌های این نمایش بودیم و چقدر خوش درخشید. در آخرین تماسی که با هم داشتیم قرار شد هر دو صحیح و سلامت مجددا یک کار تئاتر بکنیم، اما حیف و صد حیف. . . تسلیت به کاوه عزیز، خانواده محترم و همه جامعه هنری و مردم این سرزمین، روحت شاد. » بهنوش طباطبایی، امین زندگانی، الیکا عبدالرزاقی، آتیلا پسیانی، محسن تنابنده، لیلا بلوکات، بهنام تشکر، امیر دلاوری، سارا بهرامی، نجمه جودکی و. . نیز ازجمله هنرمندانی بودند که درگذشت هما روستا را تسلیت گفتند.