گروه فرهنگ و هنر: گردهمایی هنرمندان کشور به همت خانه سینما و با همراهی اعضای خانه موسیقی، خانه تئاتر و دست‌اندرکاران سایر رشته‌های هنری برای همدردی با بازماندگان فاجعه منا عصر دوشنبه در محل ساختمان شماره ۲ خانه سینما در خیابان وصال برگزار شد.

در ابتدای مراسم فرشته طائرپور از تهیه‌کنندگان و سینماگران کشور شعر «اشکی‌در گذرگاه تاریخ» از سروده‌های زنده‌یاد فریدون مشیری را قرائت کرد.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه مراسم پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت ما اهالی فرهنگ و هنر در اینجا گردهم آمده‌ایم برای اینکه درد و آه و مصیبت را هم با هم تقسیم کنیم و هم به یکدیگر تسلیت بگوییم و هم با بازماندگان این فاجعه عظیم همدردی کنیم. با همه مردم ایران همدردی می‌کنیم. ‌ای کاش فرصت بیشتری بود تا اهالی موسیقی بتوانند حضور پررنگ تری در این مراسم داشته باشند البته موسیقیدانان احساسات خود را از طریق موسیقی بیان می‌کنند.

دکتر حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در ادامه این مراسم گفت: جگرهامان خون است، هم به‌دلیل عمق فاجعه که از آن چیزهای که در خبرها می‌شنویم بیشتر است. آخرین خبرها حکایت از این دارد که زیاد نباید به برگشتن کسانی که تاکنون خود را به کاروان‌ها معرفی نکرده‌اند، امیدوار بود. کسانی که در این فاجعه جان خود را از دست داده‌اند، همه انسان‌های برجسته‌ای هستند. من نیز خود داغدارم، چون در میان جان باختگان تعدادی از دوستان خوبم که جزو سفرای سابق و از تحصیلکردگان این کشور هستند را از دست داده ام.

حجت‌الله ایوبی افزود: دو روز پیش یکی از دوستان از سازمان حج و زیارت تماس گرفت و بسیار از برخورد غیرانسانی و اجازه بدهید بگویم وحشیانه میزبان و کسانی که باید حامی حجاج بودند و خود را خادم‌الحرمین می‌دانند، گلایه کرد.
رئیس سازمان سینمایی گفت: جامعه سینمایی ایران و جامعه فرهنگی ایران نگاه می‌کنند و می‌بینند که خاندان آل سعود و حکام عربستان سعودی چه می‌کنند و کسانی که مقصر هستند چه خواهند کرد؟ آیا این فاجعه قابل جبران است و آیا جبران خواهند کرد یا نه؟ همینطور ما نگاه می‌کنیم رفتار دولت‌های دیگر را که داعیه حقوق بشر دارند و سازمان‌های جهانی سازمان‌های بین‌المللی همه آنها امروز در معرض یک آزمون سخت هستند. بی شک جامعه سینماگران ایران از این فاجعه نخواهند گذشت و آن را پیگیری خواهند کرد.





ایوبی اظهار کرد: عمق فاجعه را تنها تعداد کشته‌شدگان و مصدومان نمی‌دانیم، عمق فاجعه را رفتار تبعیض آمیزی می‌دانیم که با ما انجام می‌شود. ما عاقل‌تر از آنیم که بخواهیم جنگ عرب و عجم راه بیندازیم اما می‌دانیم که بخشی از جامعه افراطی وهابی‌ها و سلفی‌ها با چه حرصی به عظمت ملت ایران نگاه می‌کنند.
ایوبی در پایان تصریح کرد: ما باید در سینماهای خود همچون گذشته به موفقیت‌های بین‌المللی بیشتر دست یابیم به گونه‌ای که پرچم پرافتخار ایران همیشه در جشن‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی همواره بر افراشته باشد تا موفقیت‌های ایران همیشه در چشم این بخیلان باشد.

در این مراسم جمع کثیری از مسوولان و چهره‌های فرهنگی و هنری کشور، روسا و اعضای شوراهای مرکزی اصناف سینمایی حضور داشتند: حجت‌الله ایوبی، محمد احسانی، احمد مسجد جامعی، علیرضا تابش، رخشان بنی اعتماد، محسن مومنی شریف، سیدرضا میرکریمی، ابراهیم مختاری، محمدرضا موئینی،‌ شادمهر راستین و ... ازجمله حاضران در این گردهمایی بودند.