سریال‏های تلویزیون در ماه محرم

گروه فرهنگ و هنر: چند مناسبت ویژه در ایران، فضای فرهنگی کشور و به‌ویژه تلویزیون را در سال‌های اخیر تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. این مناسبت‏ها یکی نوروز است، دیگری ماه رمضان و سومی ماه محرم. در ماه محرم امسال نیز سریال‏های نمایشی معین شده برای شبکه‏های مختلف، مبتنی بر همین رویه و شیوه مرسوم تلویزیونی، تدارک دیده شده است و از امروز کنداکتور برنامه‌های تلویزیونی ویژه محرم روی آنتن خواهد رفت. در بخش سریال‏ها برای هر شبکه سیما، در ساعات مشخصی از شبانه‏روز یک مجموعه در نظر گرفته شده است که در این گزارش می‌خوانید.

شبکه یک

شبکه یک سیما از ۱۱ مهر و همزمان با آغاز هفته نیروی انتظامی سریال «آمین» و بعد از آن سریال «نفس گرم» را برای ایام محرم تدارک دیده است.

«آمین»:سریال «آمین» به کارگردانی مشترک منوچهر هادی و بهرنگ توفیقی با مشارکت موسسه ناجی هنر در ۲۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید شده است و فضایی پلیسی دارد. در خلاصه داستان آن آمده است: سرهنگ شیرازی فرمانده تیم ویژه «آمین» مسوول رسیدگی به پروژه مجرم و خلافکار فراری، همایون تمدن است که سال گذشته طی عملیات گروگانگیری، برادر سرهنگ را به شهادت رساند. پلیس با کشف کانتینری حامل مواد مخدر به ردی از همایون می‏رسد اما...

داریوش فرهنگ، امین حیایی، کاظم بلوچی، هادی ساعی، بهناز جعفری، آشا محرابی، سودابه بیضایی، شاهرخ استخری، نیما رئیسی، شهرزاد کمال‏زاده، خاطره حاتمی، مهدی محرابی، یوسف تیموری و مهرناز مهر آراء از بازیگران اصلی این سریال هستند.

«نفس گرم»:محمدمهدی عسگرپور کارگردانی این سریال و سیدمحمود رضوی تهیه کنندگی آن را بر عهده دارند و این سریال اجتماعی یک زن را محور داستان قرار داده است. «نفس گرم» هم یک سریال اجتماعی است که قصد دارد فضا و اتمسفر زندگی ایرانی را به تصویر بکشد. زنان در این سریال محوریت بیشتری دارند. این زنان از قشرهای مختلفی هستند. شخصیت اصلی قصه نیز زنی به نام ملیحه است که تعداد زیادی از زنان دیگر او را مراد خود می‌دانند و در جلسات وعظ وی شرکت می‌کنند و از او درس اخلاق و رهنمودهایی می‌گیرند. در این مجموعه بازیگرانی چون مرجانه گلچین، حامد کمیلی، محمودپاک نیت، رویا تیموریان، سیما تیرانداز، نیلوفرخوش خلق، مریم بوبانی، لیندا کیانی، رحیم نوروزی، محمد عمرانی، رامین راستاد، فلور نظری، سید مهرداد ضیایی، سهی بانو ذوالقدر، محمد برسوزیان، آرش تاج، سیامک ادیب، کامران ملکی و علیرضا نجف زاده به ایفای نقش می‌پردازند.

شبکه دو

این شبکه سال گذشته مجموعه «رخنه» به نویسندگی و کارگردانی حسین تبریزی را روی آنتن برد که سال قبل از آن تولید و پخش شده بود و امسال برای این ایام پخش سریال «کیمیا» را که چندی است روی آنتن این شبکه می‌رود ادامه خواهد داد.

«کیمیا»:«کیمیا» به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی نخستین سریال ۱۱۰ قسمتی در سیمای جمهوری اسلامی است که در درجه کیفی الف به تولید رسید و این شب‌ها از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود. این مجموعه تلویزیونی که بر اساس فیلمنامه‏ای از مسعود بهبهانی نیا ساخته‏شده است با محوریت زندگی دختر جوانی به نام «کیمیا» با بازی مهراوه شریفی‏نیا در مقاطع زمانی قبل و حین انقلاب، آغاز‏ جنگ و دوران دفاع مقدس و زمان حال روایت می‏شود.

این سریال بیش از ۳۰۰ بازیگر دارد که از جمله آنها می‏توان به حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، رضا کیانیان، نیکی کریمی، حامد بهداد، عاطفه رضوی، محمدرضا شریفی نیا، گلاره عباسی، پوریا پورسرخ، حسن جوهرچی، سید مهرداد ضیایی، رضا توکلی، عطا عمرانی، مهدی پاکدل، سودابه بیضایی، مهدی سلطانی، بیوک میرزایی، گلوریا هاردی بازیگر فرانسوی‏الاصل و... اشاره کرد. آبادان، خرمشهر، تهران و... از جمله شهرهایی هستند که «کیمیا» تاکنون در آنها به تصویربرداری رسیده است. بخشی از کار نیز در گرجستان و در شهر تفلیس به تولید رسیده است.

شبکه سه

این شبکه سریال تولیدی برای این ایام ندارد و قرار است با یک نظرسنجی از مردم از میان سه سریال «شب دهم»، «معصومیت از دست رفته» و «یلدا» یکی را برای پخش انتخاب کند.

غلامرضا میرحسینی مدیر شبکه سه سیما درباره اینکه چرا امسال اثر نمایشی برای پخش ندارد، گفت که بخشی از این مساله به‌دلیل مشکلات مالی است که سازمان دارد و همچنین تغییراتی که در این شبکه وجود داشته است. او می‌گویدما امسال سریالی نداشتیم بنابراین این آثار را پخش کردیم تا با اولویت‌بندی مسائل مالی فرصت داشته باشیم آثاری را تولید کنیم.

شبکه چهار

شبکه چهار هم امسال برای ماه محرم برنامه ویژه‌ای تدارک دیده است.این شبکه قرار است پشت صحنه برخی از سریال‌های محرمی تلویزیون در سال‌های گذشته را در دهه اول محرم امسال پخش کند. برنامه «پشت فرات» پشت صحنه سریال‌های قدیمی صدا‌و‌سیما با مضمون عاشورایی همچون «معصومیت از دست رفته»، «فرات»، «سفر سبز»، «زمانی برای عاشقی»، «بانو»، «رخنه»، «یلدا»، «خون‌بها» و «یک تکه زمین» را نشان خواهد داد. این پشت‌صحنه‌ها شامل گفت‌و‌گو با کارگردان، بازیگران و سایر عوامل است و بخش‌هایی از لحظات ساخت این سریال‌ها را نیز نشان می‌دهد.پشت صحنه «معصومیت از دست رفته» به کارگردانی داوود میرباقری در دو قسمت و سایر سریال‌ها به ترتیب در شب‌های آتی در یک قسمت پخش خواهند شد.مجموعه «پشت فرات» ازامروز پنجشنبه مصادف با اول محرم از شبکه چهار پخش خواهد شد.

شبکه پنج

شبکه پنج هم‌اکنون سریال کره‌ای «دختر امپراتور» را در حال پخش دارد که از هفتم شهریور روی آنتن این شبکه رفته است.

«آخرین نفس‏هایم»:مجموعه تلویزیونی پنج قسمتی «آخرین نفس‏هایم» به تهیه‏کنندگی و کارگردانی سامان سالور که کاری از استان زنجان است از شب هشتم ماه محرم هر شب ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه تهران پخش می‌شود. «آخرین نفس‌هایم» روایت داستانی از گردان غواصان ۸ سال دفاع مقدس است که پس از چند سال، تعدادی از رزمندگان این گردان همدیگر را پیدا می‌کنند و. . .

پرویز فلاحی پور، حبیب دهقان نسب، مهدی صباحی، سمیرا حسینی و... بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.