فروش 291 هزار یورویی آثار ایرانی در ساتبی

چکش حراج «هنر قرن بیستم-نگاهی متفاوت» ساتبی لندن مجموعا ۲۹۱ هزار یورو را به حساب صاحبان آثار ایرانی واریز کرد تا همچنان نام هنرمندان و آثار هنری تجسمی ایران به عنوان بخش قابل توجهی از هنرهای تجسمی جهان بر سر زبان‌ها و در میان تیتر رسانه‌ها باقی بماند والبته هنرهای تجسمی ایران پیشتاز دیگر انواع هنرهای ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی باشد.

درواقع اگرچه میزان فروش و قیمت آثار فروش رفته ایرانی نتوانسته است با رکوردزنان این دوره از حراج‌ها رقابت کند اما به هر حال حضور هنرمندان ایرانی و استقبال خریداران بزرگ بازار از آنان زمینه‌ساز رشد و توسعه این هنر در سال‏های آینده است. به هر شکل همچنان‌که خبرگزاری «ایلنا» روز گذشته گزارش داده است، از میان ۱۱۶ اثر مختلف ارائه شده در این دوره از حراج ساتبی آثاری از سهراب سپهری، منوچهر یکتایی، بهمن محصص، منیر فرمانفرمائیان، بهجت صدر، سیراک ملکونیان، سونیا بالاسانیان و لیلا متین دفتری ارائه شده است. اثر سهراب سپهری به قیمت ۸۱ هزار یورو، بهجت صدر با قیمت ۵۶ هزار یورو، منیر فرمانفرمائیان با قیمت ۴۳ هزار یورو، مجسمه برنزی بهمن محصص با قیمت ۳۰ هزار یورو، سیراک ملکونیان با قیمت ۲۸ هزار یورو، سونیا بالاسانیان با قیمت ۲۳ هزار یورو، دو اثر منوچهر یکتایی ۱۷ هزار یورو و ۱۳ هزار یورو به فروش رسیدند.

کل فروش آثار «هنر قرن بیستم-نگاهی متفاوت» ساتبی لندن ۲ میلیون و ۲۷۴ هزار و پانصد یورو و گران‏ترین اثر این حراج مجسمه برنزی محمود مختار با ۳۱۷ هزار یورو بود. ساتبی یک حراج ‏خانه چندملیتی آمریکایی است که یکی از بزرگ‌ترین حراجی‏های آثار هنری، جواهر و مجموعه ‏ها را اداره می‏کند. فعالیت‏های ساتبی سه بخش است: حراجی، مالی، توزیع. ساتبی چهارمین حراجی قدیمی جهان است که هم‏چنان در ۹۰ مرکز در ۴۰ کشور فعال است. در دسامبر ۲۰۱۱ ساتبیز ۱۴۴۶ کارمند در جهان داشت و در آن سال بزرگ‌ترین تجارت آثار هنری را در جهان با مجموع فروش ۸/ ۵ میلیارد دلار در اختیار داشت. در حراج دور گذشته ساتبی که در قطر برگزار شد پنج اثر از هشت اثر حاضر از ایران به فروش رسید و رکوردهای پنجم و ششم برای هنرمندان ایرانی به دست آمد. هنرمندان کشورمان که با حضور ۸ هنرمند بیشترین آثار را در این رویداد داشتند موفق به کسب رتبه های پنجم و ششم این حراج شدند: تابلوی منیر فرمانفرماییان با عنوان «بهاری دیگر» با فروش ۲۷۴هزار دلاری جایگاه پنجم و علی بنی صدر با فروش ۲۳۷ هزار دلاری جایگاه ششم از منظر فروش را از آن خود کردند.