نوآورترین شرکت‌های سال 2016

مترجم: مینا افروزی

رتبه‌بندی‌های مربوط به نوآوری اغلب با اختلاف نظر همراه است. نشریه فوربس امسال تلاش کرده با استفاده از خرد جمعی، کار متفاوتی با لیست نوآورترین شرکت‌های جهان انجام دهد. روشی که این نشریه به کار برده، بر توانایی سرمایه‌گذاران برای شناسایی شرکت‌های نوآور در حال حاضر و در آینده مبتنی است. در لیست امسال، شرکت‌ها بر اساس مزیت نوآوری‌شان طبقه‌بندی شده‌اند: یعنی تفاوت بین سرمایه‌سازی بازار و ارزش خالص فعلی گردش وجوه به دست آمده از کسب‌وکارشان.

شرکت‌ها برای اینکه در این لیست قرار بگیرند، به داده‌های مالی عمومی به مدت هفت سال و نیز ۱۰ میلیارد دلار سرمایه بازار نیاز داشتند. به علاوه، تنها صنایعی لحاظ شده‌اند که به سرمایه‌گذاری در نوآوری شناخته شده‌اند و صنایعی که سرمایه قابل سنجشی در بخش تحقیق و توسعه نداشته‌اند، از لیست حذف شده‌اند. بر این اساس، بانک‌ها و سایر شرکت‌ها و موسسات خدمات مالی در لیست قرار ندارند. در مورد شرکت‌های انرژی و معدنی که ارزش بازارشان بیشتر از نوآوری به قیمت کالاهای پایه مرتبط است نیز همین طور است. در رتبه‌بندی امسال از اصطلاحی به نام «مزیت نوآوری» استفاده شده است.

این مزیت ابتدا با پیش‌بینی گردش وجوهی که یک شرکت از کسب‌وکار کنونی خود ایجاد می‌کند، (بدون در نظر گرفتن هیچ رشدی و توجه به ارزش خالص فعلی (NPV)) محاسبه می‌شود. این ارزش پایه‌ کسب‌وکار با کل ارزش فعلی شرکت (EV) مقایسه می‌شود. شرکت‌هایی که EV بالاتری نسبت به ارزش پایه‌ای خود دارند، از مزیت نوآوری برخوردار هستند.

اقدامات زیر خلاصه این رویکرد را با جزئیات بیشتر عنوان می‌کند:

۱) تیم HOLT واقع در شرکت خدمات مالی
Credit Suisse (که با استفاده از چارچوبی بی‌طرفانه برای مقایسه و ارزش‌گذاری سهام به تصمیم‌گیری بهتر سرمایه‌گذاران کمک می‌کند) در ارزیابی ارزش فعلی یک شرکت، درآمدزایی دو سال آینده آن را بر مبنای اجماع نظری در مورد عایدی، درآمد و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، مشخص می‌کند.

2) تیم HOLT سپس گردش نقدی آینده را با تصور اینکه هیچ‌گونه رشد واقعی در سرمایه‌گذاری رخ نداده، پیش‌بینی می‌کند.

10 شرکت برتر نوآور دنیا و به طور مجزا آسیا را در جدول زیر می‌بینیم (در مورد شرکت تسلا موتورز که رتبه اول نوآوری دنیا را به دست آورده، در روز شنبه، مورخ 10 مهر، در همین صفحه به تفصیل پرداخته شد).

منبع: Forbes

نوآورترین شرکت‌های سال 2016