بخش دوم

چگونه یک استارت‌آپ هندی توانست در مدت کوتاهی از یک استارت‌آپ محلی به بازیگری جهانی تبدیل شود؟

در بخش اول این داستان گفتیم که گویال، بنیانگذار شرکت زوماتا در سال 2008 استارت‌آپ کوچکی را بنیان گذاشت که امروزه بیش از 2000 کارمند در آن مشغول به کارند و درآمد عملیاتی آن بالغ بر 50 میلیون دلار است. امروز زوماتا خیلی بیشتر از هزینه‌هایی که دارد کسب درآمد می‌کند و این مساله برای استارت‌آپی که به‌صورت یک اپلیکیشن ساده که با هدف اسکن کردن منوی رستوران‌ها طراحی شده است یک شاهکار محسوب می‌شود. این استارت‌آپ خیلی زود توانست یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و معضلات مردم دهلی نو و سراسر هندوستان که علاقه زیادی به سفارش غذا از بیرون دارند را حل کند و به همین دلیل هم بود که کاربران بسیار زیادی به این وب‌سایت مراجعه می‌کردند و روزبه‌روز بر رونق آن افزوده می‌شد. اما ادامه این داستان:

گویال و تیمش دو سال بعد از تاسیس زوماتا تصمیم گرفتند دامنه خدمات‌رسانی‌شان را به فراتر از دهلی نو گسترش دهند و سایر شهرهای هند را نیز تحت پوشش قرار دهند. تا این زمان گویال همچنان در شرکت باین مشغول کار بود و فقط آخر هفته و اوقات فراغت خود را به رسیدگی به کارهای مربوط به سایت اختصاص می‌داد اما هنگامی که سودآوری عالی آن را تجربه کرد تصمیم به ترک شرکت باین گرفت و پس از آن به‌صورت تمام وقت به‌عنوان یک کارآفرین مبتکر و نوآور روی کارش متمرکز شد. در سال 2010 یعنی تنها دو سال پس از شروع به کار گویال و شریکش چادا در این زمینه بود که آنها موفق شدند اولین سرمایه‌گذاری بیرونی را از طرف غول اینترنتی هند یعنی InfoEdge دریافت کنند و با استفاده از همین سرمایه بود که آنها توانستند دو شهر دیگر هند را تحت پوشش خدماتشان قرار دهند و پس از آن بود که مرحله دوم سرمایه‌گذاری شرکت InfoEdge به میزان یک میلیون دلار به آنها داده شد و کار آنها ابعاد ملی پیدا کرد.

پس از جذب این سرمایه‌گذاری‌های عالی بود که گویال و چادا تصمیم گرفتند تا نام وب‌سایت‌شان را که شباهت‌هایی به شرکت مشهور ebay داشت به زوماتا تغییر دهند که نامی خاص و دارای احساس خوشایند در کاربران بود و پس از آن بود که داستان رشد و موفقیت زوماتا آغاز شد و گویال و تیمش شروع به اضافه کردن شهرهای دیگر هند به فهرست مناطق تحت پوشش خدمات خود کردند. در مرحله بعد آنها اقدام به طراحی اپلیکیشن زوماتا کردند که تاثیر شگرفی بر پیشرفت روزافزون شرکت شان داشت و کاربران بسیاری را جلب شرکت کرد.

در این مرحله زوماتا دیگر یک استارت‌آپ معمولی و کوچک نبود، بلکه به بازیگری مطرح و شناخته شده در سراسر هند تبدیل شده بود که همه آن را جدی می‌گرفتند، شرکتی که توانست در سال 2011، از جانب InfoEdge سه میلیون دلار سرمایه‌گذاری دریافت کند و در سال پس از آن نیز یک سرمایه‌گذاری بیش از سه میلیون دلاری از همین شرکت جذب کند. با قدرتمندتر شدن شرکت، گویال تصمیم گرفت به تدریج مرزهای جغرافیایی هند را پشت‌سر بگذارد و وارد سایر کشورها شود و اطلاعات مربوط به رستوران‌های سایر کشورها را نیز به اپلیکیشن خود اضافه کند. اولین کشور خارجی که موردتوجه گویال قرار گرفت امارات‌متحده‌عربی بود و همین اقدام جسورانه گویال تاثیر بسزایی در جهش خیره‌کننده شرکت تحت رهبری‌اش به شمار می‌آمد. 

اگرچه امارات‌متحده‌عربی در مقایسه با هند بازاری به مراتب کوچک‌تر و محدود‌تر به حساب می‌آمد، اما ویژگی‌های متمایز‌کننده این کشور باعث شد تا ابعاد دیگری به دامنه فعالیت‌های زوماتا افزوده شود. به‌دلایل بالا بودن کیفی فعالیت رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها در امارات‌متحده‌عربی بود که تنها 4 ماه پس از ورود زوماتا به این کشور، وب‌سایت و اپلیکیشن زوماتا به پرترافیک‌ترین سایت و اپلیکیشن بین کاربران اماراتی و گردشگران پرشمار این کشور تبدیل شد.خود گویال در این مورد می‌گوید: «موفقیت خیره‌کننده و بسیار سریع ما در امارات این اعتماد به نفس را به ما داد که آنچه که در اختیار داریم و به دیگران عرضه می‌کنیم متاع گرانبها و ارزشمندی است که همه جا و همه زمان خواهان دارد و به همین دلیل ما باید دامنه کارمان را به شرکت‌های بیشتری گسترش دهیم.»

تا سال 2014 زوماتا به خاطر سنگین بودن رقابت در برخی بازارها و حضور رقبایی قدرتمند در آنها از ورود به بعضی کشورها اجتناب می‌کرد، اما از سال 2014 به بعد گویال تصمیم گرفت تا رویکردش را تغییر دهد و با جذب سرمایه‌گذاری‌های هنگفت درصدد تصاحب سهام رقبای سرسخت خود برآمد و در نخستین گام‌ها در این مسیر اقدام به خرید کل سهم شرکت‌های Menu Mania در نیوزیلند، Lunchtime در جمهوری چک، Obedovat در اسلواکی، Gastrunauci در لهستان و Cibando در ایتالیا کرد. پس از جذب یک سرمایه‌گذاری عظیم 60میلیون دلاری در سال 2015، زوماتا این فرصت را پیدا کرد تا سراغ غول پلت فرم معرفی رستوران‌ها در آمریکا یعنی Urban spoon برود و کل سهام این شرکت را نیز از آن خود کند.

به گفته گویال، استراتژی متمرکزی که زوماتا در پیش گرفته عبارت است از تمرکز بر حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی در مورد کسب‌وکارشان و تحویل بهترین کیفیت ممکن. سرمایه‌گذاران نیز از این استراتژی استقبال کرده‌اند و پی در پی اقدام به سرمایه‌گذاری در این شرکت می‌کنند و زمینه مساعدی را برای حضور موفق زوماتا در 24 کشور فراهم می‌آورند حضوری که باعث شده بیش از 80 درصد بازار شناسایی رستوران‌ها در این 24 کشور به این شرکت تعلق بگیرد. به‌دلایل همین موفقیت هاست که استارت‌آپی که فقط 9 سال از عمرش می‌گذرد دست به کار می‌شود و پیشنهاد شراکت به شرکت‌های بزرگی مانند Alibaba به ارزش 200 میلیون دلار می‌دهد.

درحال‌حاضر، گویال و تیمش روی سرمایه‌گذاری برای آینده زوماتا متمرکز شده‌اند، چراکه خیالشان از بابت وضعیت کنونی‌شان راحت است. به گفته گویال بیش از 20 درصد هزینه‌های شرکت به ابتکارات جدید و نوآورانه تعلق دارد و این یعنی سهم 20 درصدی تحقیق و توسعه از کل درآمدهای هنگفت زوماتا. و این است داستان استارت‌آپ موفقی که با ایده‌ای ساده در یک کافی شاپ متولد شد و خیلی زود مسیری را طی کرد که بسیاری از شرکت‌ها آن را طی دهه‌ها طی کرده‌اند.