چالش‌های زنان شاغل با فرزندآوری

ما در تحقیقات خود با ۴۰ زن متخصص (که نقل‌قول بعضی از آنها در اینجا ذکر می‌شود) مصاحبه کرده‌ایم که در حین شاغل بودن، اخیرا تحت درمان‌های باروری قرار گرفته‌اند. ما با تمرکز بر تجربه آنها از اینکه چه مسائلی کار را برای آنها سخت‌ترکرده و چه موضوعاتی به آنها کمک کرده است، توصیه‌هایی را برای مدیریت این چالش اصلی که ممکن است هر کسی که مشکلات باروری را تجربه می‌کند با آن روبه‌رو شود، ارائه می‌کنیم.

  مدیریت کار و زندگی شخصی

وقتی ساعت کاری از ۷ صبح شروع می‌شود و باید ساعت ۷ صبح در کلینیک باشید، باید از خیر دو یا سه جلسه کاری اول صبح گذشت و جلسات را به ساعاتی دیگر موکول کرد. این به‌معنای برنامه‌ریزی مجدد کل روز است. یعنی درمان‌های باروری علاوه بر عوارض فیزیکی و عاطفی آن می‌تواند با ماهیت سیاست‌های غیرمنعطف کاری چالش‌های مهمی را برای بیماران ایجاد کند. برای صبح زود برنامه کاری نگذارید و اگر درباره زمان‌بندی جلسات انعطاف دارید، سعی کنید آن را برای بعد از ساعت ۱۰ صبح برنامه‌ریزی کنید؛ به‌ویژه در روزهایی که لازم است برای چک‌آپ صبحگاهی به کلینیک مراجعه کنید.   اگر می‌توانید از خانه کار کنید. بسیاری از زنانی که با آنها صحبت کردیم، ‌گفتند که کار از خانه طی دوره همه‌گیری تجربه بسیار خوبی برای آنها بوده است و مدیریت کار را برای آنها آسان‌تر کرده است. برخی از زنان گفتند که با این سیستم می‌توانستند هم کار خود را انجام دهند یا حتی در جلسات شرکت کنند؛ درحالی‌که در کلینیک بودند. حتما یک همکار متحد در سازمان پیدا کنید. یک مدیر یا هم‌تیمی حمایتگر که بتوانید به او اعتماد کنید، دارایی ارزشمندی محسوب می‌شود. به عنوان مثال آنیتا، یک مشاور ارشد در یک شرکت تکنولوژی بعد از ماه‌ها سختی و دست‌وپنجه نرم کردن برای مدیریت کار و روند درمان‌هایش به مدیرش مراجعه کرد که معلوم شد اتفاقا بسیار حمایتگر بوده است. او به یک سفر کاری دعوت شده بود و زمانی که مدیر او از این مساله مطلع شد به سرعت شخص دیگری را پیدا کرد که جای آنیتا را بگیرد. با همکاران و افرادی در سازمان خود تماس بگیرید که می‌دانید از شما حمایت می‌کنند و از آنها راهنمایی و کمک بگیرید. آنها ممکن است استراتژی‌هایی را برای مقابله با چالش‌های‌تان به شما ارائه دهند یا در صورت نیاز از شما حمایت کنند.

  فاش کردن یا فاش نکردن

سارا، مدیر بازاریابی یک شرکت بین‌المللی و یکی از زنان تحقیق ما می‌گوید: احساس می‌کردم باید به دیگران بگویم که دلیل دورکاری‌های زیاد من چیست و قصد سوءاستفاده از سیاست‌های منعطف سازمان را ندارم. من درواقع تحت یک درمان پزشکی هستم. پس به نقطه‌ای رسیدم که احساس کردم باید درباره این موضوع حرف بزنم و بگویم که در حال گذار از چیزی هستم.

اینکه با مدیر یا همکاران خود در میان بگذارید که تحت درمان‌های باروری هستید، تصمیم مهمی است که باید اتخاذ کنید؛ زیرا فاش کردن این مساله مزایا و معایبی دارد. برخی از زنان این مساله را افشا نمی‌کنند؛ زیرا از عواقب منفی شغلی خود ترس دارند؛ از جمله اینکه به‌خاطر کم‌تعهد بودن مورد قضاوت قرار گیرند یا از موقعیت ارتقا و رشد بازبمانند. برخی این مساله را یک موضوع خصوصی می‌دانند و ترجیح می‌دهند که مسائل شخصی خود را وارد محیط کار نکنند.  نگرانی‌هایی از این دست از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ همان‌طور که فواید بالقوه فاش کردن نیز متفاوت است. این تصمیم بسیار شخصی است و شما باید مزیت کلی آن را در زمینه زندگی و محیط کاری منحصر به فرد خود ارزیابی کنید.  هنگامی که به افشای درمان باروری خود در محل کار فکر می‌کنید، به سوالات زیر توجه کنید:

از افشای درمان‌های خود چه چیزی می‌خواهید به دست آورید؟ آیا برای مدیریت قرار ملاقات‌ها و وظایف عقب‌‌افتاده خود به‌‌دنبال پشتیبانی و کمک هستید؟ آیا نگران این هستید که مدیرتان فکر کند خوب کار نمی‌کنید یا به‌د‌نبال شغل دیگری هستید و احساس می‌کنید لازم است برای این مساله توضیح دهید؟ تاثیرات بالقوه فاش کردن این مساله بر زندگی حرفه‌ای شما چیست؟ آیا فکر می‌کنید که آگاهی از نیات والدین شما بر فرصت‌های رشدی که در آینده خواهید داشت، مثل ارتقا یا مشارکت در پروژه‌های چشم‌گیر اثر بگذارد؟ آیا انتظار دارید که مدیریت سازمان به‌صورت آگاهانه یا ناخودآگاه شما را از پروژه‌هایی که می‌تواند رشد شما را تسریع کند، کنار بگذارد؟ انتظار دارید مدیر یا همکاران‌تان تا چه حد حمایتگر باشند؟ آیا فکر می‌کنید آنها وضعیت شما را درک می‌کنند و پیشنهادهای‌ ملاحظه‌گرانه‌ای در اختیار شما می‌گذارند؟ یا مطمئن نیستید که واکنش آنها چگونه خواهد بود؟ سازمان و مدیر شما چقدر خانواده‌دوست است؟ در نظر گرفتن پرسش‌هایی از این دست می‌تواند به استراتژی افشاسازی شما کمک کند. به عنوان مثال اگر برای مدیریت قرار ملاقات‌ها نیاز به حمایت دارید؛ اما بر این باور هستید که آگاهی از بارداری و مشکلات شما می‌تواند بر شغل شما اثر منفی بگذارد و فکر می‌کنید مدیر شما حمایتگر نیست؛ در این صورت توصیه می‌کنیم مساله را فاش نکنید و به‌صورت مبهم مطرح کنید. توضیح دهید که با یک مساله پزشکی روبه‌رو هستید که باعث ایجاد عدم اطمینان در زمان‌بندی شما می‌شود و با مدیر خود برای یافتن یک ترکیب مناسب کار کنید.  اگر تصمیم بر فاش کردن درمان باروری خود گرفتید، در اینجا به ذکر نحوه گفت‌وگو با مدیرتان می‌پردازیم. هدف خود را بیان کنید: شاید فقط می‌خواهید این مساله را در میان بگذارید تا بار پنهان‌سازی را از دوش خود‌ بردارید یا غیبت‌های مکرر خود را توضیح دهید. در این صورت می‌توانید به سادگی بیان کنید که بیشتر قصد دارید مدیر از وضعیت شما آگاه باشد. اگر درباره انعطاف در برنامه زمانی، برنامه‌های سفر یا سایر جنبه‌های شغلی‌تان نیاز به حمایت دارید آن را با مدیرتان در میان بگذارید و با او همکاری کنید تا برنامه‌ای را ارائه کنید که بهترین کارآیی را برای شما و تیم‌تان داشته باشد. بیان کنید که چنین درمانی قطعی نیست. بسیاری از مدیران ممکن است درباره عدم‌قطعیت نتیجه درمان‌های باروری و مدت زمان این فرآیند آگاه نباشند. از این‌رو، یک مدیر ممکن است فرض کند که کارمندی که تحت درمان باروری قرار می‌گیرد به‌زودی به مرخصی والدین می‌رود و براساس این سناریوی خوش‌بینانه برنامه‌ریزی می‌‌کند. آنها ممکن است تصور کنند که شما علاقه‌ای به مشارکت در پروژه‌های بلندمدت یا موقعیت‌های پرتقاضا ندارید. مهم است که از این فرصت‌ استفاده کنید و مدیر خود را در جریان عدم‌قطعیت درمان‌های ناباروری قرار دهید و روشن کنید که درمان یک فرآیند غیرقابل پیش‌بینی و بالقوه طولانی است. اگر قصد ندارید از زندگی حرفه‌ای خود عقب بیفتید، در این مورد صحبت کنید. آماده پاسخگویی به برخی سوالات باشید. به‌خاطر داشته باشید که اکثر مدیران هیچ آموزشی درباره نحوه حمایت از کارکنانی که ناباروری را تجربه می‌کنند، ‌ندیده‌اند. ممکن است مدیر شما هم با این فرآیند آشنا نباشد و ممکن است سوالاتی درباره پیامدهای این مساله برای او و سایر اعضای تیم پیش بیاید؛ تا حد امکان، فضایی برای ایجاد گفت‌وگوی دوطرفه ایجاد کنید.

   مدیریت پیشرفت شغلی

من دوستان زیادی دارم که شغل خود را ترک کرده‌اند و به شرکت‌های دیگر رفته‌اند و به من گفته‌اند: «به شرکت جدید ما بیا؛ این واقعا یک شغل عالی برای توست.» من با خود فکر کرده‌ام که زمان مناسبی نیست. در ذهنم با خود فکر کردم که درحال حاضر راحت نیستم که شغل خود را ترک کنم و به شغل جدید بروم. بنابراین، نبرد عجیبی در درون من هست که می‌گوید الف) نمی‌خواهم به‌جای جدیدی بروم و باید در همین شغل که هستم اعتبار کسب کنم تا بتوانم برای درمان‌های باروری از سیاست‌های انعطاف‌پذیر شرکت استفاده کنم یا ب) نمی‌خواهم وارد یک شغل جدید بشوم و بعد باردار شوم و نیاز به مرخصی زایمان پیدا کنم؛ چراکه این کار نیز در یک شرکت جدید چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسد. ایجاد تعادل بین درمان‌های باروری و کار متضمن سختی‌های روزمره است؛ اما علاوه‌بر آن، چنین درمان‌هایی ممکن است چالش‌های طولانی‌مدتی را از لحاظ پیشرفت شغلی ایجاد کنند. هرچند بارداری جدول زمان‌بندی نسبتا واضحی دارد (یک دوره ۹ماهه حاملگی و یک دوره مرخصی والدین) اما یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های درمان ناباروری عدم‌اطمینان درباره مدت زمان آن است. این امر می‌تواند برنامه‌ریزی شغلی را بسیار دشوار کند و بسیاری از زنان را به‌دلیل تردید در پیگیری فرصت‌های رشد در حالت رکود و بی‌عملی قرار دهد. بسیاری از زنانی که با آنها صحبت کردیم به‌دلایل مختلف در همان پست‌های خود باقی مانده بودند؛ از جمله این دلایل می‌توان به تمایل به ماندن درکنار مدیر حمایتگر، دور ماندن از استرس شغل جدید یا پیوستن به سازمان جدید یا احساس گناه برای تعهد به یک مساله جدید و ترک آن در صورت حاملگی اشاره کرد.  درحالی‌که هیچ راه‌حل جادویی برای این مشکل وجود ندارد، مهم است که به تاثیری که این فرآیند ممکن است بر زندگی حرفه‌ای شما داشته باشد، توجه کنید. ‌مانند تصمیم برای فاش کردن یا نکردن مساله، تفکر خود را درباره تصمیمات شغلی و اینکه چرا ممکن است از فرصت‌های شغلی که در محل کار به وجود می‌آید عقب‌نشینی کنید، ارزیابی کنید. به‌عنوان مثال اگر نگران این مساله هستید که یک پیشرفت شغلی خاص می‌تواند استرس بیشتری ایجاد کند، ‌در این دوره صورت ممکن است زمان مناسبی برای تصدی موقعیت یا پروژه جدید نباشد.  با این حال، عقب‌نشینی از فرصت‌های شغلی به‌دلیل احتمال بالقوه حاملگی با توجه به عدم قطعیت طول دوره درمان و نتیجه آن می‌تواند بهترین گزینه پیش‌رو نباشد. درحالی‌که بسیاری از زنانی که با آنها صحبت کردیم در طول درمان ناباروری در سازمان خود ماندند، حتی زمانی که احساس می‌کردند از آنها حمایت نمی‌شود، اما زنان دیگری نیز بودند که از دنبال کردن فرصت‌های شغلی با کارفرمای فعلی یا سایر سازمان‌ها خودداری نکردند.  برخی از این زنان در زمان جست‌وجو برای شغل جدید به‌طور خاص درباره مزایا و انعطاف‌پذیری حول درمان ناباروری تحقیق کردند تا اطمینان حاصل کنند که به یک محیط حمایتی می‌پیوندند.  تجربه تلاش برای بارداری برای هر کس متفاوت است. چیزی که برای یک نفر موثر است، لزوما برای دیگری جواب نمی‌دهد. دنبال کردن درمان‌های باروری و کار به‌طور همزمان می‌تواند چالش‌انگیز باشد.   اما با دریافت حمایت مناسب دیگر لازم نیست چنین احساسی داشته باشید. با خودتان مهربان باشید، نسبت به تاثیر بی‌شمار این دوره درمان  بر زندگی و رفاه خود آگاه باشید و از یک دوست، همکار معتمد یا یکی از گروه‌های پشتیبانی آنلاین کمک بگیرید.