راهکاری برای نوآوری بر بستر جامعه

از سوی دیگر یک جمعیت عموما تعداد زیادی از افراد را توصیف می‌کند که یک جامعه را تشکیل می‌دهند. بنابراین جمع‌‌‌سپاری فرآیندی را توصیف می‌کند که در آن شرکت‌ها بخش‌‌‌هایی از فرآیندهای کاری خود را به جای ارائه‌‌‌دهندگان خدمات فردی، به جامعه‌‌‌ای متشکل از افراد زیادی برون‌‌‌سپاری می‌کند و به اصطلاح، با «هوش توده‌‌‌ها» کار می‌کنند.

به کارگیری جمعیت در تکمیل پلتفرم مانند چیدن پازلی است که هر تکه از آن توسط یکی از افراد علاقه‌‌‌مند چیده می‌شود و مشارکت همگان در این فرآیند موجب قدرت هر چه بیشتر توسعه پلتفرم می‌شود. جمع‌سپاری با یا بدون پرداخت کار می‌کند.

شناخته‌شده‌‌‌ترین نمونه پروژه‌ای که در آن به مشارکت‌‌‌کنندگان دستمزدی پرداخت نمی‌شود، دایره‌المعارف آنلاین ویکی پدیاست.

این یک پلتفرم جمع‌‌‌سپاری است که همه می‌توانند با آن کار کنند و همه می‌توانند آن را تکمیل یا تغییر دهند. اما جمع‌‌‌سپاری نه تنها از نظر مالی بلکه از نظر انواع مختلف و حوزه‌‌‌های کاربردی آن نیز تقسیم می‌شود.

 تاریخچه جمع‌سپاری

جمع‌‌‌سپاری در گذشته نیز وجود داشته است. وقتی که نویسندگان در مقدمه کتب خود از خوانندگان درخواست می‌‌‌کردند تا اشکالات کتاب را به آنان گوشزد کنند در واقع درخواستی برای جمع‌‌‌سپاری بود.

فرآیندی که با توسعه اینترنت در بستر جهانی و امکان دسترسی به افراد بیشتر منجر به توسعه بسیاری از پلتفرم‌‌‌ها شد و همکاری با جمعیت را به روشی شناخته‌شده در این راستا بدل کرد. روشی که ویکی‌‌‌پدیا از آن برای توسعه دایره‌‌‌المعارف بر بستر دانش جمعی استفاده کرد. اما استفاده از این روش تنها محدود به توسعه پلتفرم نیست.

استفاده از بازخوردهای جمعیت (CrowdTesting) دعوت و دریافت بازخورد از زیرمجموعه‌ای از مخاطبان هدف برای شناسایی مشکلات یک محصول به‌خصوص برنامه‌ها و وب‌سایت‌‌‌هاست.

این روش دید بهتری را در مورد نحوه استفاده از محصول و چالش‌‌‌هایی که ممکن است مخاطب در هنگام تعامل با محصول از جمله اشکالات فنی یا مشکلات استفاده در برنامه‌‌‌ها و وب‌سایت‌‌‌ها داشته باشد به طراحان آن ارائه می‌دهد.

این بازخوردها فراتر از طراحی محصول می‌تواند به عملکرد بهینه آن کمک کند. استفاده از این روش در نرم‌‌‌افزارهای مسیریاب مثال مناسبی است از اینکه بازخوردهای عموم چگونه می‌تواند به عملکرد بهتر نرم‌‌‌افزار منجر شود. کاربران تجربه‌‌‌های لحظه‌‌‌ای رفت‌‌‌وآمد در مسیرهای متعدد را از طریق این نرم‌‌‌افزار در اختیار دیگران قرار می‌دهند و نرم‌‌‌افزار بر اساس این داده‌‌‌ها بهترین مسیرها را به سایر کاربران پیشنهاد می‌دهد.

تامین مالی جمعی یکی دیگر از کاربری‌‌‌های جمع‌‌‌سپاری است. اصطلاح تامین مالی جمعی زمانی استفاده می‌شود که جمعیت زیادی با مشارکت اندک مالی در پروژه‌‌‌ها یا توسعه محصولات جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند.

جمعیت می‌توانند از طریق پلتفرم‌‌‌های ویژه از پروژه‌‌‌ها حمایت کنند. امروزه تامین مالی جمعی به عنوان ابزاری برای تامین مالی اولیه بسیاری از کسب و کارها استفاده می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از انواع کسب و کارها هستند که استفاده گسترده‌‌‌ای از این راهکار می‌کنند.  در این صندوق‌ها عموم مردم به مبلغ دلخواه سرمایه‌گذاری می‌کنند و این صندوق‌ها بر اساس سرمایه جذب‌شده اقدام به فعالیت در امور مختلف می‌کنند و سود و زیان خود را به نسبت سرمایه افراد تقسیم می‌کنند.  این روش در امور خیریه نیز به طور گسترده استفاده می‌شود و سازمان‌های خیریه بر اساس تعداد بسیاری از کمک‌‌‌های نقدی و غیرنقدی کوچک قادرند تغییرات بزرگی را رقم بزنند.

 دستیابی به دانش خارج از بنگاه

همچنین جمع‌‌‌سپاری یکی از راهکارهای نوآوری باز محسوب می‌شود.

 نوآوری باز شکلی از همکاری میان شرکت‌هاست که هدف آن گردآوری ذی‌نفعان مختلف و ایجاد راه‌‌‌حل‌‌‌های جدید برای مشکلات با گسترش مرزهای سنتی سازمان به بیرون از سازمان و باز شدن مرزهای سازمان به راه‌‌‌حل‌‌‌های بیرونی است.

رایج‌ترین نوع نوآوری باز بین شرکت‌هایی است که قابلیت‌‌‌های مکمل را ارائه می‌دهند.

نوآوری باز به کمک جمع‌‌‌سپاری منجر به فرآیند جذب افراد مختلف و خارجی به منظور تولید ایده‌‌‌ها و راه‌‌‌حل‌‌‌های جدید برای نوآوری می‌شود.

نوآوری باز با تکیه بر رویکرد تیمی یا اجتماعی می‌تواند دیدگاه‌‌‌ها و دانش‌‌‌های مختلف را به اشتراک بگذارد. برون‌‌‌سپاری نوآوری به عموم می‌تواند منجر به ورود بهتر ایده‌‌‌های محصولات جدید، بهینه‌‌‌سازی آنها و عرضه آنها به بازار شود و مشارکت گسترده در این فعالیت‌‌‌ها منجر به ارائه بهترین راهکارها در این زمینه به شرکت‌ها می‌‌‌شود.

کاربری دیگر جمع‌‌‌سپاری را می‌توان جمع‌‌‌سپاری خلاقانه دانست که شامل درخواست بازخورد از گروه بزرگی از مردم برای توسعه ایده‌ها، محصولات یا خدمات است. جمع‌سپاری خلاق می‌تواند شامل مواردی چون وب‌سایت‌‌‌ها، برنامه‌‌‌ها یا حتی بازی‌‌‌های ویدئویی باشد. علاوه بر این، از جمعیت خلاق برای ایجاد طرح‌‌‌های گرافیکی مانند لوگو، بروشور، مواد تبلیغاتی و... نیز استفاده می‌شود.خرده‌وظایف (MicroTasking) یکی دیگر از کاربری‌‌‌های جمع‌‌‌سپاری است.

در این نوع از جمع‌سپاری وظایف فردی به گروه‌‌‌های کوچک محول می‌شود. وظیفه‌‌‌های خرد می‌توانند افراد یا سازمانی باشند که کار را بین اعضای خود تقسیم می‌کنند.

وظایف کوچک اغلب برای کارهایی استفاده می‌شود که به مراحل کوچک فردی نیاز دارند، مانند نوشتن یک پست وبلاگ یا انجام تحقیق. در این روش وظایف بسیار کوچک به گروه بزرگی از کاربران اینترنت ارائه می‌شود.

در بیشتر موارد، این ریزوظیفه‌‌‌ها نتیجه یک پروژه بزرگ است که به بسیاری از وظایف فرعی مشابه تقسیم شده است.

وقتی شرکت‌ها مجبور هستند تعداد زیادی از وظایف را در مدت زمان نسبتا کوتاهی انجام دهند، جمع‌‌‌سپاری انتخاب مناسبی است. استفاده از جمعیت باعث می‌شود تعداد زیادی از افراد بدون ایجاد هزینه‌‌‌های سربار در دسترس باشند. بنابراین، زمانی که تقاضا نامنظم باشد، یک شرکت می‌تواند از نیروی انسانی هزاران نفر به صورت انعطاف‌‌‌پذیر استفاده کند.

از این راهکار برای فعالیت‌‌‌هایی استفاده می‌شود که به راحتی به تک‌تک وظایف خرد تقسیم می‌‌‌شوند و پس از اتمام دوباره به یک نتیجه کلی متقاعد‌کننده می‌‌‌رسند.

علاوه‌بر این، وظیفه‌‌‌ای که جمع‌‌‌‌‌‌سپاری می‌شود نباید به دانش عمیقی از محصول یا شرکت شما نیاز داشته باشد.

این امر برای اطمینان از اینکه تعداد کافی افراد واجد شرایط برای اجرای پروژه در مدت زمان کوتاه و ارائه نتایج رضایت‌‌‌بخش در دسترس هستند، ضروری است.

جمع‌‌‌سپاری را می‌توان راهکاری هوشمندانه دانست که با حداقل هزینه نتایج چشمگیری برای کسب و کار دارد. هر چند استفاده از ایده‌‌‌ها و خرده وظایف عموم مردم همواره بی‌هزینه نیست اما به نسبت استخدام افراد، گزینه ارزان‌‌‌تری محسوب می‌‌‌شود. علاوه بر این می‌تواند منجر به سرعت حل مساله شود و گوناگونی بیشتری از ایده‌‌‌ها را برای شرکت‌ها به ارمغان آورد. برای شرکت‌های کوچکی که تنها متکی به ایده‌‌‌های جمع کوچکی از کارکنان درونی هستند، جمع‌‌‌سپاری فرصتی جهت دستیابی به ایده‌‌‌هایی گسترده‌‌‌تر و با‌ارزش‌‌‌تر خواهد بود. همچنین این راهکار را می‌توان یک بستر به صرفه برای فعالیت‌‌‌های بازاریابی دانست. انبوه کاربران درگیر در جمع‌‌‌سپاری خود به عنوان رسانه‌‌‌هایی برای تبلیغات دهان به دهان برای شرکت‌ها محسوب می‌‌‌شوند و می‌توانند افراد زیادی را به استفاده از خدمات شرکت ترغیب کنند. فقط کافی است با هوشمندی بستر مناسبی جهت جلب مشارکت عمومی و کاربست آن در مدل کسب و کار با طراحی ابزارهای مناسب فراهم آورید و از مواهب آن بهره‌‌‌مند شوید.