۵- طراحی نقشه راه دگرگونی دیجیتال و اطلاع‌رسانی به سهامداران در مورد آن

تا اینجای کار شما متقاعد شدید که تمام مدیران ارشد سازمان‌تان را پای کار بیاورید، چشم‌اندازهای آینده صنعت‌تان را مورد کنکاش قرار دادید، ظرفیت‌‌‌ها و توانمندی‌های دیجیتال سازمان‌تان را سنجیدید، نقاط قوت و ضعف خود را در برابر رقبا  مشخص کردید و درس‌های بسیاری را از رهبران دیجیتال آموختید. حال زمان آن فرا رسیده تا نقشه راه مخصوص سازمان خود را ترسیم کرده و یک برنامه عملیاتی مشخص برای اطلاع‌رسانی به سهامداران‌تان در این زمینه طراحی کنید.

برای این کار می‌توانید از ارائه یک پرتفولیو شروع کنید که در آن به فرصت‌های موجود برای شناسایی و اولویت‌بندی کارکردها و واحدهایی که بیشترین سود را از دگرگونی دیجیتال خواهند برد اشاره شده باشد. علاوه بر این باید به شناسایی موانع موجود بر سر راه دگرگونی دیجیتال در سازمان نیز پرداخت و برای برداشتن این موانع چاره‌اندیشی کرد. در فاز طراحی همچنین می‌توان در زمینه اطلاع‌رسانی و برقراری ارتباط با ارکان سازمان و سهامداران و ذی‌نفعان با هدف جلب حمایت آنها از تغییرات در پیش رو و موافقت‌شان برای سرمایه‌گذاری هر‌چه بیشتر در این حوزه گام‌های عملی برداشت.

در گام بعدی باید تصویر روشنی از آینده کسب‌وکار دیجیتال‌تان ترسیم کنید و آینده ایده‌آل‌تان را با محوریت دگرگونی دیجیتال و در قالب ساختار سازمانی خود، محصولات و خدمات خود و مهم‌تر از همه کارکنان و نیروی انسانی خود تشریح کنید.

سپس باید این آینده ایده‌آل را با وضعیت کنونی سازمان خود مقایسه کرده و نقاط ضعف و کمبودهای کنونی موجود در سازمان‌تان را برای ذی‌نفعان به تصویر بکشید و از این طریق آنها را در مورد فواید و مزایای پیاده‌سازی دگرگونی دیجیتال در سازمان متقاعد سازید و موافقت کامل آنها را جلب کنید.

نقشه راه شما باید به گونه‌ای طراحی شود که قادر باشد اهداف و خواسته‌های مختلفی را برآورده سازد. یک نقشه راه خوب باید کاملا منسجم و به هم چسبیده باشد تا بتوان تمام فعالیت‌های صورت گرفته و موقعیت‌های کنونی سازمان را با آن مقایسه کرد و سنجید. یک نقشه راه خوب باید به گونه‌ای جامع و مطمئن باشد که بتوان فرآیند دگرگونی دیجیتال در سازمان را روی ریل آن قرار داد و به پیش برد و از طریق آن ارزش آفرینی کرد. علاوه بر این باید دانست که پروژه‌های تعریف شده در نقشه راه دگرگونی دیجیتال باید روشن و شفاف طراحی شده باشند و مزایای اقتصادی آنها باید حداقل به صورت سالانه قابل اندازه‌گیری بوده و پیامدهای ناشی از آنها نیز باید ملموس و قابل مشاهده باشد.

۶- انتخاب دقیق شرکا

 شما چه بخواهید و چه نخواهید، مجبور هستید برای پیاده‌سازی برنامه‌های مرتبط با دگرگونی دیجیتال در سازمان خود از دیگران کمک بگیرید و در این مسیر به شرکای مطمئن و کاربلدی نیاز دارید. این شرکا در قالب یک اکوسیستم کامل و بزرگ عمل خواهند کرد که چارچوب آن را مدیرعامل و مدیر ارشد دیجیتال مشخص می‌‌‌کنند و شامل شرکای مختلفی می‌‌‌شوند از جمله شرکای نرم‌افزاری، شرکای ابری و سایر افراد یا شرکت‌‌‌هایی که قادرند یک یا چند فعالیت تخصصی را برای سازمان‌‌‌ها انجام دهند. در مجموع چهار حوزه کلیدی در دگرگونی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که شرکا می‌توانند از طریق آنها برای سازمان تان ارزش‌آفرینی کنند. این چهار حوزه عبارتند از استراتژی، تکنولوژی، خدمات و مدیریت تغییر.

استراتژی: شرکای ارائه دهنده مشاوره‌های مدیریتی می‌توانند به شما در تدوین و تقویت استراتژی‌های درست و موفق هوش مصنوعی کمک شایانی کنند. شما می‌توانید با کمک آنها زنجیره ارزش خود را تقویت کنید، فرصت‌های استراتژیک و تهدیدهای پیش روی خود را بهتر بشناسید و بهترین و کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی که می‌توانند برای شما ارزش‌آفرین باشند را شناسایی کنید و از خدماتی بهره‌مند شوید که برای شما ارزش اقتصادی فراوانی را به وجود می‌‌‌آورند. شرکای کاری همچنین می‌توانند به شما در تجدید ساختار سازمانی خود با محور قرار دادن تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و شکل‌دهی به فرآیندهای جدید و برنامه‌های کاربردی مرتبط با آنها کمک کنند.

تکنولوژی:شرکای نرم‌افزاری می‌توانند مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های درست و مناسب دگرگونی دیجیتال در سازمان‌تان را در اختیار شما قرار دهند. توصیه شخصی من به شما این است که تا حد امکان از ساختارهای نرم‌افزاری منبع باز «اتفاقی» و همچنین از سرویس‌های سطح پایین ارائه شده توسط ارائه دهندگان خدمات ابری استفاده نکنید و به آنها متکی نباشید چرا که فاقد استحکام و اثربخشی کافی هستند. این سرویس‌‌‌ها شاید در نگاه اول قابل مدیریت و مناسب به نظر برسند اما بعد از ورود شما به عرصه دگرگونی دیجیتال و پیچیده‌تر شدن سیستم‌های شما و افزایش نیاز مهندسان سازمان شما به استفاده از اپلیکیشن‌های پیشرفته و قدرتمند، چنین سرویس‌های سطح پایینی دیگر جوابگوی نیازهای آنها نخواهند بود و کار کردن با آنها وقت و انرژی زیادی از مهندسان و کارکنان‌تان خواهد گرفت و آنها را از حل مشکلات کاری و عملیاتی عاجز خواهد ساخت.

سرویس‌ها: شرکای ارائه دهنده سرویس‌های حرفه‌ای می‌توانند به شما در ساخت اپلیکیشن‌های پیشرفته هوش مصنوعی و تقویت فعالیت‌های کارکنان‌تان کمک کنند. آنها قادرند تیم‌های زبده‌ای از توسعه دهندگان، متخصصان دیتای ترکیبی و دانشمندان دیتا را در صورتی که سازمان تان فاقد آنهاست به خدمت شما درآورند و در اینجا هم توصیه من به شما این است که از آن دسته از ارائه دهندگان چنین سرویس‌‌‌هایی استفاده کنید که بالاترین سطح کیفی و تکنولوژیکی را برای عرضه در اختیار دارند و می‌توانند راه‌حل‌های عملیاتی و دانش فنی لازم را برای انتقال به کارکنان و مدیران سازمان شما در اختیارتان بگذارند.

مدیریت تغییر: پس از آنکه شما توانستید اپلیکیشن‌‌‌ها و سرویس‌های هوش مصنوعی مورد نیاز و مناسب خود را به دست آورید گام مهم بعدی که باید بردارید این است که با تغییر دادن فرآیندهای کاری به ارزش آفرینی اقتصادی خوبی دست پیدا کنید و برای این کار لازم است که اپلیکیشن‌‌‌ها و سرویس‌های هوش مصنوعی منتخب خود را وارد فرآیندهای کاری‌تان کنید و آنها را با سبد نرم‌افزاری موجود در سازمان‌تان ترکیب نمایید.

ادامه دارد