بازاریابی رسانه‌‌‌های اجتماعی فرآیند ایجاد محتوا برای پلتفرم‌های رسانه‌‌‌های اجتماعی در جهت تبلیغ محصولات یا خدمات شما، ایجاد روابط با مخاطبان هدف شما و هدایت ترافیک به سمت کسب‌و‌کار شماست. با ویژگی‌‌‌ها و پلتفرم‌های جدیدی که هر روز در حال ظهور هستند، بازاریابی رسانه‌‌‌های اجتماعی به طور مداوم در حال تغییر است. پلتفرم‌های بازاریابی رسانه‌‌‌های اجتماعی عبارتند از:

فیس‌بوک. فیس‌بوک بزرگ‌ترین پلتفرم رسانه اجتماعی و شناخته‌شده‌ترین است. از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۰۴، به ابزاری ارزشمند برای مشاغل B۲C تبدیل شده است و ابزارهای تبلیغاتی پیشرفته و همچنین فرصت‌های ارگانیک را ارائه می‌دهد.

  کاربران: ۹/ ۱ میلیارد کاربر فعال روزانه در سراسر جهان

  مخاطب: گسترش یکسانی از نسل X و هزاره‌ها

  تاثیر صنعت: B۲C

  بهترین برای: آگاهی از برند؛ تبلیغات

تیک تاک. وقتی به ویدئوهای کوتاه فکر می‌کنید، احتمالا تیک‌تاک به ذهنتان می‌‌‌آید. محبوبیت این پلتفرم در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت را نشان نمی‌دهد.

تیک‌تاک یکی از بهترین پلتفرم‌‌‌ها برای ایجاد روابط است و بازاریابان آن را در رتبه دوم پس از یوتیوب قرار می‌دهند.

  کاربران: یک میلیارد کاربر فعال ماهانه جهانی

  مخاطب: در درجه اول نسل Z  و به دنبال آن هزاره‌ها

  تاثیر صنعت: B۲B و B۲C

  بهترین برای: محتوای ویدئویی خلاقانه و کوتاه؛ محتوای ایجاد شده توسط کاربر؛ آگاهی از برند

اینستاگرام. اگرچه اینستاگرام تنها ۱۲ سال پیش راه‌اندازی شد، اما این پلتفرم دنیا را توفانی کرده است. وقتی صحبت از به اشتراک‌گذاری محتوای بصری جذاب می‌شود، اینستاگرام جایی است که برندها سراغش می‌روند. یکی دیگر از مواردی که این پلتفرم را متمایز می‌کند، ابزارهای پیشرفته تجارت الکترونیک آن است.

  کاربران: یک میلیارد کاربر فعال ماهانه

  مخاطب: در درجه اول هزاره‌ها

  تاثیر صنعت: B۲C

  بهترین برای: تصاویر و ویدئوهای با کیفیت بالا. محتوای ایجاد شده توسط کاربر؛ تبلیغات

توییتر. در حالی که اینستاگرام روی محتوای بصری تمرکز می‌کند، تمرکز توییتر بر کلمات است. از همان روزهای اولیه توییت‌‌‌های ۱۴۰ کاراکتری، این پلتفرم اکنون گسترش یافته و شامل یک ابزار صوتی به نام فضاهای توییتر، یک ابزار جامعه‌‌‌سازی به نام جوامع توییتر و لحظات توییتر برای به اشتراک گذاشتن محتوای جالب می‌شود.

  کاربران: ۲۱۱ میلیون کاربر فعال روزانه در سراسر جهان

  مخاطب: در درجه اول هزاره‌ها

  تاثیر صنعت: B۲B و B۲C

  بهترین برای: روابط عمومی، خدمات مشتری و تشکیل

اجتماع مشتریان

لینکدین. لینکدین شاید تنها پلتفرمی باشد که مخاطبانش به وضوح تعریف شده‌‌‌اند: افراد حرفه‌ای که به دنبال شبکه‌سازی و جست‌‌‌وجوی فرصت‌های جدید هستند.

این باعث می‌شود این پلتفرم برای شرکت‌های B۲B  ایده‌آل باشد که به دنبال شناسایی تصمیم‌گیرندگان کلیدی و ایجاد یک جامعه خاص در صنعت هستند.

  کاربران: ۷۷۴ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان

  مخاطب: بیبی بومرها، نسل ایکس و هزاره

  تاثیر صنعت: B۲B

  بهترین برای: روابط B۲B، توسعه کسب و کار و فروش اجتماعی

یوتیوب. طبق گفته پلتفرم مدیریت رسانه‌‌‌های اجتماعی ‌HootSuite، یوتیوب دومین وب‌سایت پربازدید در جهان است. علاوه بر این، بازاریابان از آن به عنوان بهترین پلتفرم برای تشکیل اجتماع مشتریان نام می‌برند.

علاوه‌بر اینکه یک پلتفرم فوق‌‌‌العاده محبوب است، کاربران تمایل دارند مدت طولانی‌‌‌تری در آن بمانند، زیرا عمدتا دارای محتوای طولانی است که آن را به یک پلتفرم ایده‌‌‌آل برای اشتراک‌‌‌گذاری محتوای آموزشی تبدیل می‌کند.

  کاربران: بیش از ۳۱۵ میلیون کاربر فعال روزانه در سراسر جهان

  مخاطب: عمدتا نسل هزاره است، اما مخاطبان زیادی از نظر جمعیت‌‌‌شناسی جنسیتی و سنی دارد.

  تاثیر صنعت: B۲C و B۲B

  بهترین برای: آگاهی از برند، سرگرمی طولانی‌مدت

و ویدئوهای آموزشی

پینترست. پینترست را مانند یک تابلو در نظر بگیرید که به کاربران اجازه می‌دهد از هر چیزی، از مد گرفته تا دکوراسیون خانه الهام بگیرند. ۸۵‌درصد از پینرها می‌گویند پینترست جایی است که برای شروع یک پروژه جدید به آن مراجعه می‌کنند.

علاوه بر این، ۸۰‌درصد کاربران پینترست می‌گویند ایده یک برند یا محصول جدید را در این پلتفرم کشف کرده‌اند. بنابراین، پینترست نه تنها یک ابزار کشف عالی است، بلکه راهی است برای برندها تا روایت خود را از طریق داستان‌‌‌های بصری بسازند.

  کاربران: ۴۴۴ میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان

  مخاطب: عمدتا هزاره‌‌‌ها با مخاطبان قوی در نسل Z، X و بیبی‌بومرها

  تاثیر صنعت: B۲C

  بهترین برای: تبلیغات بصری. الهام گرفتن

کلاب‌هاوس. کلاب‌هاوس به محض ورود به دنیای رسانه‌‌‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰ تاثیر زیادی بر جای گذاشت. این پلتفرم صرفا صوتی به افراد امکان می‌دهد مکالمات جالبی را با دنبال‌کنندگان و غریبه‌ها شروع کنند و روابط بسازند.

کلاب‌هاوس زمانی که در مرحله آزمایش اولیه بود و کاربران فقط با «دعوت‌‌‌نامه» می‌توانستند از آن استفاده کنند، سروصدای زیادی کرد. یکی از نکات مهم فروش این پلتفرم این است که برای مشاغل B۲B و B۲C به خوبی کار می‌کند.

  کاربران: ۱۰ میلیون کاربر فعال هفتگی در سراسر جهان

  مخاطب: در درجه اول هزاره‌ها

  تاثیر صنعت: B۲B و B۲C

  بهترین برای: تبلیغات بصری. الهام گرفتن

برای شرکت و ثبت‌نام در دوره جامع «دیجیتال مارکتینگ» به قسمت تقویم آموزشی سایت واحد توسعه دانش «دنیای‌اقتصاد» Lms.den.ir مراجعه کنید. جهت هماهنگی با شماره‌های ۰۲۱۸۷۷۶۲۵۳۲ -  ۰۲۱۸۷۷۶۲۱۲۷ تماس بگیرید یا با شماره ۰۹۱۰۵۹۰۴۵۱۰ از طریق رسانه‌‌‌های اجتماعی در ارتباط باشید.