naporta 2 copy

ساکنان این نقاط از بسیاری از خدمات محرومند،  از جمله خدمات پستی. پست و سایر خدمات تحویل مثل پیک‌‌‌ها،  این محله‌‌‌ها را «مناطق ممنوعه» می‌‌‌دانند و واردشان نمی‌‌‌شوند. بنابراین،  اهالی محله‌‌‌ها اگر بسته‌‌‌ای داشته باشند،  باید از منطقه خارج شوند،  هزینه پرداخت کنند تا بتوانند بسته خود را بگیرند. وقتی یکی از اهالی به نام «ساندرسون پاژئو»،  این ماجرا را برای «لئوناردو مدیروس» تعریف کرد و گفت که سابقا با این مشکل مواجه بوده،  لئوناردو به فکر فرو رفت. با خودش گفت «باید یک راهی برای ارائه خدمات بهتر به این مناطق وجود داشته باشد.» این دو نهایتا با کمک چند تن دیگر،  استارت‌آپی به نام «ناپورتا» تاسیس کردند. ساندرسون حالا مدیر عامل شرکت است. لئو مدیر ارشد عملیات است و دو نفر دیگر به نام‌‌‌های کاترین و رودریگو،  به ترتیب مدیر ارشد بازاریابی و مدیر ارشد مالی شرکتند.

با کمک ناپورتا،  حالا اهالی فاولا و سایر مناطق محروم،  دیگر مجبور نیستند برای دریافت بسته‌‌‌های خود،  کلی وقت و هزینه صرف کنند و می‌توانند بسته‌‌‌های خود را در محل سکونت خود دریافت کنند. کاترین درباره روال کارشان توضیح می‌‌‌دهد:  «ما ابتدا محصولات را جمع‌‌‌آوری و پردازش می‌‌‌کنیم و سپس از پیک‌‌‌های محلی برای ارسال مستقیم بسته‌‌‌ها به مشتری‌‌‌ها استفاده می‌‌‌کنیم. همچنین امکان رهگیری بسته‌‌‌ها را نیز فراهم کرده‌‌‌ایم. اپلیکیشن موبایل ما به نام فلاتر،  به ساکنان این امکان را می‌‌‌دهد که آدرس خود را مستقیما روی پلتفرم وارد کنند.» ناپورتا یعنی «دم در خانه شما». واقعا هم نام مناسبی ا‌‌‌ست.

وقتی به وب‌سایت شرکت مراجعه کنید،  ابتدا با این جملات روبه‌‌‌رو می‌‌‌شوید:  «ما همه چیز را به همه افراد تحویل می‌‌‌دهیم. آیا به بعضی از محله‌‌‌ها دسترسی ندارید؟ آیا نمی‌توانید به آن نقاط،  بسته ارسال کنید؟ آیا امکان دریافت محصول دم خانه خود را ندارید؟ ما به کمک شما آمده‌‌‌ایم.» بدین ترتیب،  ناپورتا نه تنها به ساکنان این محله‌‌‌ها در دریافت بسته‌‌‌ها کمک می‌‌‌کند،  بلکه به شرکت‌های تحویل محصول نیز کمک می‌‌‌کند که به این نقاط دسترسی داشته باشند. این شرکت،  پیک‌‌‌های محلی را که عمدتا با دوچرخه کار می‌‌‌کنند،  به استخدام درآورده. تجربه ثابت کرده که تحویل محصول با دوچرخه،  راه آسان‌‌‌تری برای دسترسی به ساکنان است چرا که کوچه‌‌‌ها باریکند و دسترسی به خانه‌‌‌ها با سایر وسیله‌‌‌های نقلیه،  سخت‌‌‌تر است. شرکت،  بسیاری از ساکنان را بدین منظور استخدام کرده. بدین ترتیب،  علاوه بر سهولت دسترسی به خدمات پستی و تحویل،  برای مردم منطقه اشتغال‌‌‌زایی نیز کرده و آموزش امور مالی را نیز در اختیارشان قرار داده تا بتوانند برای آینده خود و خانواده‌‌‌شان سرمایه‌‌‌گذاری کنند. کاترین می‌‌‌گوید:  «ما این شانس را داریم که هر روز،  زندگی مردم را به شکلی عمیق و معنادار،  تغییر دهیم. ایجاد تحول در جوامع فاولا و برزیل،  بسیار رضایت‌‌‌بخش است. ما قصد داریم راه‌حلمان را به سایر نقاط کشور و جهان نیز ببریم.»

ناپورتا از پلتفرم گوگل مپ برای ارائه آدرس و مسیریابی دقیق استفاده می‌‌‌کند تا پیک‌‌‌ها بتوانند بدون دردسر و به شکلی کارآمدتر،  کار خود را انجام دهند. طی رویداد «گوگل برای استارت‌آپ‌‌‌ها» که یک شتاب‌‌‌دهنده برای کمک به شرکت‌های نوپاست،  تیم ناپورتا برای استفاده از موقعیت جغرافیایی گوگل مپ،  آپلود عکس با استفاده از سیستم کلود ران و ارتقای اپلیکیشن خود،  با مربیانی از گوگل کار کردند.

قبل از همکاری با گوگل،  ناپورتا طول و عرض جغرافیایی را ثبت می‌‌‌کرد و تحویل‌‌‌دهنده‌‌‌ها باید برای تایید تحویل،  تصاویر را آپلود می‌‌‌کردند. این پروسه حدود ۷۰ ثانیه طول می‌‌‌کشید. از وقتی ناپورتا شروع به همکاری با گوگل کرده و از سیستم گوگل کلود استفاده می‌‌‌کند،  زمان تایید تحویل به طرز چشمگیری کاهش یافته و حالا به هشت ثانیه رسیده است.

در حال حاضر ناپورتا در حال نقشه‌‌‌برداری از بیش از ۶۰۰خانه است و از پلتفرم گوگل کلود برای ایجاد کدهای پستی برای ساکنان فاولا استفاده می‌‌‌کند تا امکان مسیریابی واضح‌‌‌تر و دقیق‌‌‌تر به آدرس‌‌‌های خاص و تحویل سریع‌‌‌تر فراهم شود. اپلیکیشن فلاتر به ساکنان اجازه می‌‌‌دهد که اطلاعات خود را به ناپورتا ارائه دهند تا آدرس خودشان را برایشان ایجاد کند.

ساندرسون،  مدیر عامل شرکت می‌‌‌گوید:  «ما فقط یک شرکت لجستیکی نیستیم،  بلکه به دنبال ترویج تعلق و پایداری نیز هستیم. کار ما حمایت از مردم است. ما از گوگل بابت کمک برای بهبود راه‌حلمان،  سپاسگزاریم و قصد داریم به گسترش خود ادامه دهیم تا به سایر شهرها و کشورها نیز ورود کنیم.»

این آرزو همین حالا هم تا حدی محقق شده است. ناپورتا به بسیاری از مناطق فاولا وارد شده و همزمان،  همکاری‌‌‌هایش در زمینه تحویل بسته با سایر شرکت‌ها را نیز افزایش داده. آنها در حال حاضر به دنبال دور دوم جذب سرمایه هستند که کمک می‌‌‌کند به حدود ۵۰ فاولا وارد شوند. شرکت وقتی از شتاب‌‌‌دهنده گوگل کمک گرفت،  فقط چهار مشتری شرکتی داشت اما حالا هشت مشتری دارد،  از جمله DHL،  ریاچوئلو،  آمریکاناز و چند شرکت دیگر.

ساندرسون به سایر بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌‌‌ها توصیه می‌‌‌کند که آموزش ببینند و درباره ماموریت خود،  متواضع باشند. او می‌‌‌گوید:  «باید بپذیریم که هر چه بیشتر یاد بگیریم،  هر چه بیشتر بدانیم،  مسیرمان به موفقیت و ایجاد تغییر مثبت،  هموارتر می‌‌‌شود.»