مروری بر اولین شماره «ماهنامه مدیران و کارآفرینان»

فصل دوم ماهنامه با عنوان «مدیران میلیونر»، با معرفی ثروتمندترین مدیران جهان در سال ۲۰۲۳ از نگاه نشریه فوربس آغاز می‌شود. در مقالات بعدی این فصل، به سبک زندگی ثروتمندان، محل زندگی آنها و صنایعی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، پرداخته شده است. در گزارش دیگری در این فصل، به قلم «رضا طهماسبی» به مساله ثروتمندان ایرانی پرداخته شده است. نکته جالب توجه این مقاله این است که طبق گزارش ثروت جهانی موسسه مالی و بانکی سوئیس، طی سال میلادی گذشته ۱۰۴‌هزار نفر به جمعیت میلیون دلاری‌‌‌های ایران افزوده شده، یعنی طی فقط یک سال، ۱۰۴‌هزار نفر ایرانی ثروتشان حداقل یک میلیون دلار افزایش یافته است. در همین گزارش آمده که در سال ۲۰۲۱، تعداد میلیون دلاری‌‌‌های ایران ۱۴۲‌هزار نفر بوده که با ۷۳‌درصد افزایش، در سال ۲۰۲۲ به ۲۴۶‌هزار نفر رسیده است. به این ترتیب، ایران از نظر رشد جمعیت میلیونرهای خود در سال ۲۰۲۲ بعد از برزیل رتبه دوم دنیا را در اختیار داشته است. در پایان هم با اشاره به اینکه اطلاعات چندان دقیقی از ثروتمندان ایرانی در دست نیست، نام تعدادی از ایرانیان ثروتمند خارج از کشور برده شده است.

در پایان این فصل در بخش میزگرد، علی‌‌‌اصغر سعیدی، جامعه‌‌‌شناس و موسی غنی‌‌‌نژاد، اقتصاددان، در گفت‌‌‌وگویی با عنوان «تنگنای کارآفرینی» به نقد بورژوازی صنعتی پرداخته‌‌‌اند. آقای دکتر غنی‌‌‌نژاد در این گفت‌‌‌وگو، کارآفرینان را انسان‌‌‌های خلاق در کسب‌و‌کار می‌‌‌داند که اگر شرایط فراهم شود، صنعتگر می‌‌‌شوند و کارخانه می‌‌‌زنند، چون می‌‌‌خواهند با خلاقیتشان کالا و خدمات ارائه کنند. او معتقد است اصطلاحاتی مثل «بورژوازی صنعتی» و «بورژوازی تجاری» را که ساخته مارکسیست‌‌‌هاست باید کنار گذاشت، چون از منظر اقتصادی «سرمایه‌‌‌دار» معنای مشخصی دارد و آنچه مهم است کارآفرین است. دکتر سعیدی هم نوع برخورد با کارآفرینان را در  بعد از انقلاب مورد انتقاد قرار داده و معتقد است اتهام سیاسی به تجار و صنعتگران بدون مستندات لازم، منجر به مصادره ناعادلانه اموال آنها شد که امری کاملا خطا بود.

فصل سوم ماهنامه «مدیران و کارآفرینان» تحت عنوان «آکادمی مدیران»، به معرفی ۱۰ ژورنال‌‌‌ برتر مدیریت دنیا، تحت‌نظام رتبه‌‌‌بندی سایمگو پرداخته که به وسیله گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا اسپانیا انجام می‌شود. این ژورنال‌‌‌ها به ترتیب عبارتند از:

۱- Academy of Management Journal

۲- Academy of Management Review

۳- Journal of Financial Economics

۴- Strategic Management Journal

۵- Journal of Management

۶- Manufacturing and Service Operations Management

۷- Organization Science

۸- Management Science

۹- Journal of International Business Studies

۱۰- Academy of Management Perspectives

در ادامه این فصل نیز مطالب تخصصی متنوعی در مورد مدیریت بحران، استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت و گفت‌‌‌وگو با مدیرعامل شرکت GE Aerospace  راجع به تحولاتی که طی سال‌های اخیر ایجاد کرده، چاپ شده است. در فصل چهارم، با عنوان «کتابخانه مدیران»، ۱۰ کتاب مدیریتی تاثیرگذار معرفی شده‌‌‌اند که عبارتند از:

  مدیران بزرگ به دنیا نمی‌‌‌آیند، ساخته می‌‌‌شوند

  ثروت‌‌‌سازی به سبک ژاپنی

  مدیر یک دقیقه‌‌‌ای

  تاثیر

  ساختن برای ماندن

  نگرش یعنی همه چیز

  مدیر اثربخش

  قصه‌‌‌های شب برای مدیران

  هفت عادت مردمان موثر

  شجاعانه رهبری کن

در پایان فصل نیز گفت‌‌‌وگو با ژان پاسکال تریکوآر، مدیرعامل شرکت اشنایدر الکتریک، در مورد سبک مدیریتی بدون دفتر او و مساله پایداری در شرکت‌ها، به چاپ رسیده است. در فصل پنجم با عنوان «روایت برندها»، به خاطرات مدیران بزرگ ایرانی و کتاب‌‌‌هایی که در این زمینه چاپ شده، پرداخته شده است؛ از جمله کتاب «دانشگاه خیابان» نوشته حجت‌‌‌الله صیدی، یا کتاب «لحظه‌‌‌ای از تاریخ» نوشته طهماسب مظاهری و همچنین کتاب «کارآفرینی به شیوه شاهرخ ظهیری» که شرح زندگی بنیان‌گذار گروه صنایع غذایی مهرام است و کتاب «بتا» نوشته هاله حامدی‌‌‌فر که زندگینامه شرکت سیناژن و روایتی عاشقانه از کارآفرینی در ایران است.  در پایان این فصل هم گفت‌‌‌وگویی با عباسعلی قصاعی، در مورد زندگی و تجربه او در صنعت چینی و مشکلات این صنعت در سال‌های اخیر صورت گرفته است.

در فصل ششم با عنوان «پرونده ویژه» تعدادی از کارشناسان اقتصادی، کارآفرینان و مدیران ایرانی، به تحلیل دلایل دشواری‌‌‌های مدیریت در ایران، سیاست‌‌‌زدگی و اثرات تحریم‌‌‌ها، مشکلات بنگاه‌‌‌های خانوادگی و خصوصی می‌‌‌پردازند. در پایان هم گفت‌‌‌وگویی مفصل با محمدرضا گنجی، بنیان‌گذار «چسب رازی» صورت گرفته است. آقای گنجی در این گفت‌‌‌وگو به پیشینه خانوادگی، چگونگی توسعه کسب و کار و مشکلات تولیدکنندگان در ایران می‌‌‌پردازد.