مکزیک

کوشان غلامی

بخش نخست

مکزیک، کشوری در آمریکای شمالی است که از شمال با ‌ایالات متحده آمریکا و از جنوب شرقی با گواتمالا و بلیز هم‌مرز است. همچنین اقیانوس آرام، از غرب و جنوب، خلیج مکزیک از شرق و دریای کارائیب از جنوب شرق آن را دربرگرفته‌اند.‌این کشور با حدود ۲ میلیون کیلومتر مربع وسعت، پانزدهمین کشور وسیع دنیا و با حدود ۱۰۹ میلیون نفر جمعیت، یازدهمین کشور پرجمعیت دنیا است. ۷۶ درصد مردم آن مسیحی کاتولیک و ۶ درصد پروتستان هستند. زبان رسمی‌آنها اسپانیایی است.

پایتخت آن مکزیکوسیتی، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیا است. اولین آثاری که از انسان در مسو آمریکا (مکزیک کنونی) به دست آمده، متعلق به ۴۰ هزار سال پیش است. مکزیک همچنین مهد یکی از مهم‌ترین تمدن‌های باستان، یعنی «آزتک»، بوده ‌است. مکزیک در قرن ۱۶ میلادی توسط هران کورتس کشف شد و در سال ۱۵۱۹ تمدن‌های بومی‌مکزیک از سوی اسپانیایی‌ها مورد حمله قرار گرفتند.‌این کشور از سال ۱۵۲۱ تاجنگ‌های استقلال مابین ۱۸۲۱ -۱۸۱۰ مستعمره اسپانیا بوده‌است.

آمارکلی کشورمکزیک

مساحت: ۱۹۷۲۵۵۰کیلومترمربع (رتبه۱۵ در میان کشورهای جهان)

جمعیت: ۱۱۲میلیون و۳۰۰هزارنفر (رتبه ۱۱ در میان کشورهای جهان)

تراکم جمعیت: ۵۷ نفر در کیلومترمربع (رتبه ۱۴۲ درمیان کشورهای جهان)

امیدبه زندگی: مردان ۷۴ سال - زنان ۷۹ سال

درصد افراد باسواد: ۹۱ درصد

میزان طلاق در ۱۰۰۰ نفر: ۵/۰ نفر

آمار اقتصادی

واحدپول: پزو

تولید ناخالص ملی: ۱۰۴۱ میلیارددلار-سرانه ۹۴۸۹ دلار

اشتغال: کشاورزی ۱۷ درصد-صنعت ۲۵ درصد- خدمات ۵۷ درصد - بیکار ۲ درصد

صادرات عمده: محصولات صنعتی - نفت خام و فرآورده‌های آن -محصولات کشاورزی - موتور ماشین - آبزیان دریایی

مقاصد صادرات: آمریکا ۸۸ درصد-کانادا ۲ درصد - اسپانیا ۱ درصد - ژاپن ۱ درصد

واردات عمده: کالاهای واسطه - کالاهای سرمایه‌ای - حامل‌های انرژی- مواد مصرفی

منابع واردات: آمریکا ۵۶ درصد - چین ۴ درصد - آلمان ۴ درصد -کره جنوبی۳ درصد

مکزیک (United Mexican States) در واقع نقطه تلاقی و اتصال آمریکای شمالی به مرکزی است، ‌این کشور از قرن شانزدهم میلادی تا سال ۱۸۱۰ از مستعمرات اسپانیا در قاره آمریکا بوده و در روز ۱۶ سپتامبر آن سال استقلال یافته است. نظام سیاسی مکزیک، نظام جمهوری با دو مجلس قانون‌گذاری است. انتخابات ریاست جمهوری در مکزیک هر ۶ سال یکبار برگزار می‌شود و فیلیپه کالدرون در سال ۲۰۰۶ با رای مردم مکزیک به سمت رییس جمهور انتخاب شد. مکزیک به سبب بدهی‌های خارجی و تورم بالا با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه‌نرم می‌کند. ‌این کشور از صادرکنندگان نفت است و روزانه ۳.۲۰۰.۰۰۰ بشکه نفت تولید می‌کند، از دیگر صادرات مکزیک، موتور ماشین و آبزیان دریایی نظیر ماهی، میگو و خرچنگ را می‌توان ذکر کرد. مواد مخدر نیز به صورت غیرقانونی در ‌این کشور تولید می‌شود. صنعت توریسم نیز در مکزیک از صنایع پردرآمد محسوب شده و سالانه گردشگران بی‌شماری به مکزیک سفر می‌کنند. موقعیت جغرافیایی مکزیک باعث شده که در مسیر توفان‌ها و هوریکان‌های دریایی سهمگین و سونامی ‌باشد و در ‌این زمینه بسیار آسیب‌پذیر است. مکزیک از دو سمت مورد تهاجم توفان‌ها قرار می‌گیرد، از طرف شرق همه ساله توفان‌هایی که در اقیانوس اطلس شمالی و دریایی کارائیب شکل می‌گیرد به طرف خلیج مکزیک رفته و خساراتی را به خصوص به شبه جزیرهیوکاتان وارد می‌سازد، در غرب نیز امواج سهمگین سونامی ‌سواحل غربی مکزیک مانند شبه جزیره کالیفرنیا (باخا کالیفرنیا) را در می‌نورد.

فرهنگ کسب‌وکار در مکزیک

در این هفته که به بررسی مجزای کشور مکزیک اختصاص داده شده است، اطلاعات جامعی پیرامون فرهنگ تجاری و فضای کسب‌وکار این کشور ارائه می‌شود که می‌تواند یاریگر شما در تعامل موثرتر با مشتریان و شرکای مکزیکی باشد. هرچند هرکدام از بخش‌ها بر یک موضوع خاص در فرهنگ کسب‌وکار در مکزیک تمرکز دارد، پیشنهاد می‌شود این بخش‌ها به ترتیب چاپ مورد بررسی قرار گیرند.

ممکن است پس از مطالعه ‌این بخش پیرامون فرهنگ کسب‌وکار مکزیک، به مطالعه فرهنگ تجاری سایر کشورهایی که با آنها سروکار دارید، احساس نیاز کنید. در آینده نزدیک‌ این کشورها نیز مورد بررسی قرارخواهندگرفت.