آن‌گونه که می‌اندیشید عمل کنید و آن‌گونه که عمل می‌کنید بیندیشید

کوشان غلامی

بخش پنجم

سبک‌های ارتباطی در سوئیس

همان‌طور که قبلا ذکر شد، سوئیس یک کشور چندزبانه با چهار زبان رسمی است، آلمانی سوئیسی با داشتن درصدی بالغ بر ۷۰ درصد متکلم متداول‌ترین زبان در این کشور است و پس از آن به ترتیب فرانسوی، ایتالیایی و رومانش قرار دارند. تقریبا تمام مردم این کشور این قابلیت را دارند که زبان آلمانی سوئیس را حداقل بتوانند بخوانند، لذا در جاهایی که یک زبان واحد قرار است مورد استفاده قرار گیرد، از این زبان استفاده می‌شود.

از آنجایی که اکثر مردم سوئیس به دو زبان از چهار زبان مذکور صحبت کرده و همچنین انگلیسی را به خوبی می‌دانند، این کشور یکی از بزرگ‌ترین کشورهای چندزبانه دنیاست که مردمش به زبان‌های متعددی مسلط هستند. این قضیه به صورت آشکار آرمان‌های اینترناسیونالیستی مردم سوئیس را تقویت می‌کند.

در مجموع، سوئیسی‌ها باور دارند که ساده صحبت کردن و رک گویی بیشتر از با سیاست عمل کردن اهمیت دارد. لذا از سخنرانان و مذاکره‌کنندگان انتظار می‌رود که به صورت کاملا شفاف آنچه را در ذهن دارند بیان کنند و در پی تعدیل پیام‌های ناخوشایند خود برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن احساسات سایرین نباشند. بنابراین صحبت کردن در لفافه و ابهام که در کشورهایی مانند ژاپن و انگلستان رواج دارد، در سوئیس به نوعی دوپهلو و غیرمستقیم تلقی می‌شود. بهتر است آن‌گونه که می‌اندیشید عمل کنید و آنگونه که عمل می‌کنید بیندیشید. همان‌گونه که پیش‌تر ذکر شد، این صراحت نباید با رفتار تهاجمی یا پرخاشگری اشتباه گرفته شود، بلکه نتیجه علاقه و تمایل مردم برای رسیدن به حقیقت و اثبات پاسخ سوال به طریق تجربی است.

افراد ترجیح می‌دهند درباره مسائل شخصی افراد جدید بااحتیاط نظر بدهند و ارتباطات بیشتر بر پایه مسائل کاری باشد. صحبت‌های جسته گریخته قبل از جلسه، کمتر دیده می‌شود و افراد سعی می‌کنند به صورت مختصر خود را معرفی کنند و از نمایش بازی کردن بپرهیزند.

نقش زنان در کسب‌وکار

در سال‌های اخیر زنان سوئیس نقش بسیار پررنگ‌تری پیدا کرده‌اند. آنها حتی در حوزه‌هایی که کاملا در اختیار مردان بوده، وارد شده و به موفقیت‌های بزرگی هم دست یافته‌اند. اگرچه هنوز خیلی معمول نیست که زنان در بالاترین نقطه از سلسله مراتب مدیریتی باشند، ولی این امر به تدریج در حال اتفاق است و دیدن زنان در راس هرم مدیریتی شرکت‌های بزرگ در سال‌های آتی، امری عجیب نخواهد بود.

ورود به کسب‌وکار و قرار گرفتن در سطوح ارشد برای زنان خارجی در کشور سوئیس کار دشواری نخواهد بود. فقط باید بتوانند توانایی‌های رقابتی لازم برای آن پست، مهارت، دانش فنی و پشتکار خود را نشان دهند.

گذران مفید اوقات فراغت از تجارت در سوئیس

با اینکه سرگرمی و فراغت از کار به هیچ وجه در سوئیس غیرمعمول نیست، ولی به اندازه فراغت از کار در کشورهای جنوب اروپا اهمیت ندارد. در این کشور بیشتر احتمال دارد که برای صرف غذا به مراسم ناهار دعوت شوید تا شام یا صبحانه! همانند اکثر کشورهای شمالی اروپا، سوئیسی‌ها نیز مرز مشخصی میان زندگی کاری و زندگی شخصی خود قائل هستند. لذا ترجیح می‌دهند سرگرمی‌های کاری خود را در همان ساعات اداری داشته باشند و بقیه زمان را به خانواده و دوستان خود اختصاص دهند. پس گذران اوقات فراغت کاری معمولا در هنگام ناهار و در یک رستوران خوب انجام می‌گیرد. در هنگام صرف غذا، صحبت کردن درباره مسائل کاری بسیار محتمل است، ولی هوشمندانه تر آن است که شروع صحبت را به تاخیر انداخته و صبر کنید تا میزبان آغازکننده بحث باشد.

اگر برای صرف یک وعده غذا دعوت شدید، معمولا از میزبان انتظار می‌رود که صورتحساب را بپردازد، همچنین وقتی شما کسی را برای یک ناهار کاری دعوت کردید، باید هزینه آن را خودتان پرداخت کنید.

به عنوان یک کشور چندملیتی، انواع و روش‌های متفاوت پخت غذا در نقاط مختلف سوئیس وجود دارد و این کشور می‌تواند به داشتن روش‌های آشپزی ویژه در قسمت‌های مختلف خود ببالد. (صحبت درباره انواع مختلف غذا می‌تواند موضوع مناسبی برای بحث‌های دور میز ناهار باشد.)

دادن انعام در سوئیس بسیار رایج است. پرداخت آن معمولا با مضاربی از ۱۰ فرانک انجام می‌شود. به عنوان یک قاعده کلی، انعامی حدود ۵ الی ۱۰ درصد مناسب می‌باشد.