امید علیجانی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: در ۵ سال آتی باید بنابر تهدیدات شناخته شده، سهم تجاری‌سازی در سبد کسب و کارهای شرکت به شدت کاهش یابد و حداکثر تا ۱۰درصد زیربنای کل پروژه‌های در دست احداث شرکت را شامل شود. از طرف دیگر، سهم ساخت ساختمان‌های اداری لوکس کلاس A و کاربری‌های جدید افزایش خواهد یافت. وی تاکید کرد: ورود شرکت در عرصه گردشگری نیز امری بدیهی بوده و ساخت پروژه‌هایی با اولویت هتل‌آپارتمان و هتل‌های خاص ضمن مشارکت با شرکای بین‌المللی و شناخته‌شده در این حوزه در دستور کار قرار خواهد گرفت. وی افزود: بیشترین تمرکز شرکت برای انجام فعالیت، همواره روی شهر تهران بوده و پس از آن مشهد، اردبیل و ماهشهر، از جمله شهرهای دیگری هستند که گروه ساختمانی معلم در آنها نیز فعالیت دارد. علیجانی درخصوص برنامه‌های شرکت ساختمانی معلم برای پروژه بزرگ مگاپارس گفت: هدف‌گذاری اصلی ما برای این پروژه، اتمام آن در زمان بهینه و بهره برداری و واگذاری بخش‌های متعدد آن به متقاضیان داخلی و خارجی است.

عضو هیات مدیره گروه ساختمانی معلم بحث «نظام بهره‌برداری» را مورد توجه قرار داد و افزود: نظام «اجاره‌داری و بهره‌برداری» یکی از زمینه‌های جدید درآمدزایی است که می‌تواند به گردش مستمر دارایی‌های شرکت‌ها کمک زیادی کند و منجر به کسب منفعت پایدار در آنها شود. در همین ارتباط و با توجه به بررسی‌های انجام شده، یک شرکت بلژیکی به نام «Gesmall»را برای بهره‌برداری از پروژه مگاپارس انتخاب و همکاری‌های خوبی را در این زمینه تعریف کرده‌ایم. وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود که در فاز نخست بهره‌برداری از این پروژه، هایپرمارکت مجموعه به مساحت ۶ هزار متر مربع به‌طور کامل راه‌اندازی و در فاز بعد سالن‌های سینما، کنسرت و فود‌کورت نیز به بهره‌برداری برسد.  علیجانی درباره اهداف گروه ساختمانی معلم از حضور در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی«املاک و مستغلات» که روز جمعه به‌کار خود پایان داد، گفت: اصلی‌ترین دلایل حضور ما در این نمایشگاه، برندینگ گروه ساختمانی معلم و معرفی پروژه‌های در حال اجرا و آماده فروش بود. همچنین معرفی ابعاد مختلف فنی و اجرایی پروژه مگاپارس و برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع با موضوع صنعت ساختمان، از دیگر برنامه‌های اجرایی ما برای حضور موثر در این نمایشگاه بود.

مدیرعامل گروه ساختمانی معلم درخصوص پیش بینی وضعیت بازار مسکن در آینده گفت: در حال حاضر شرکت‌های ساختمانی دچار رکود هستند و حتی اگر بازار از رکود خارج شود، سودهای اغواکننده سال‌های قبل تکرار نخواهد شد. بنابراین با شرایط سختی مواجه خواهیم بود و برای موفقیت نیازمند تغییر نگاه هستیم. برخورداری از استراتژی مناسب و نگاه حرفه‌ای به بازار، ایجاد توازن و تنوع در ترکیب سبد دارایی‌ها فارغ از رفتارهای سوداگرانه، متضمن حضور پایدار و فعالیت مستمر در این صنعت خواهد بود. وی درخصوص راهکار برون رفت شرکت‌های ساختمانی از وضعیت رکودی گفت: در مجموع معتقدم استراتژی شرکت‌ها برای بازار‌های جدید از دو طریق می‌تواند عملیاتی شود. اول اینکه در حوزه درون، تغییر دیدگاه داشته باشیم و به سمت موضوعات مغفول‌مانده مانند بافت فرسوده، بهبود مسکن و توسعه مسکن روستایی برویم و سپس به سمت موضوع برون که صدور خدمات فنی و مهندسی است، حرکت کنیم. برای رسیدن به این مهم و امکان بهره لازم از تجارب و دانش فنی نیاز به (joint venture) یا شرکای تجاری خارجی داریم. یادآور می‌شود گروه ساختمانی معلم فعالیت خود را از سال ۱۳۷۱ آغاز کرد و در حال حاضر، زیربنای کل پروژه‌های در دست اجرای شرکت بیش از ۴۰۰ هزار مترمربع بوده که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به مگاپروژه چندمنظوره مگاپارس، پروژه تجاری و اداری نگین میرداماد و پروژه تجاری و اداری سهند اشاره کرد.