مجوز انتشار این اوراق مشارکت در بودجه سال ۹۶ دولت صادر شد و شهرداری تهران با توجه به تمدید ۶ ماهه مهلت انتشار، تنها تا پایان شهریور ماه امسال فرصت استفاده از این امکان را دارد. اما به دلیل عدم تمایل به پذیرش عاملیت انتشار اوراق از سوی بانک‌ها تحت تاثیر بدحسابی و انبوه بدهی‌های شهرداری در دوره گذشته مدیریت شهری، موضوع انتشار آنها به درازا کشید، به نحوی که اعتبار لازم برای تامین مالی خط شش مترو به منظور افتتاح فاز اول آن در آستانه مهر ماه میسر نشد. با پیگیری مدیریت شهری حدود دو هفته قبل با پذیرش عاملیت انتشار ۷۰۰ میلیارد تومان از این اوراق توسط یک بانک تجاری که پشتیبانی از پروژه‌های شهرداری‌ها را به‌عنوان یکی از رسالت‌های اصلی خود در نظر گرفته و بخشی از سهام آن متعلق به شهرداری‌های کلان‌شهرها است، با نرخ سود ۲۰ درصد منتشر شد و در مدت کوتاهی به فروش رفت. این در حالی است که سایر بانک‌ها از پذیرش عاملیت انتشار اوراق باقی‌مانده از کل مجوز ۲۰۰۰ میلیارد تومانی بودجه ۹۶ دولت برای شهرداری تهران، سر باز می‌زدند. از آنجا که در صورت عدم انتشار این اوراق تا پایان شهریور، این فرصت جذب سرمایه‌های خرد برای اجرای پروژه‌های کلان شهر از دست می‌رفت، شهردار تهران این جلسه را با مدیران بانک‌ها ترتیب داد و توانست با اقناع آنها نسبت به پذیرش عاملیت انتشار اوراق، از گردنه بانکی پیش‌روی جذب منابع کمکی برای توسعه مترو عبور کند.

افشانی در این جلسه با اشاره به اینکه همه ما در شهر تهران زندگی می‌کنیم و از مشکلات ترافیکی و آلودگی آن باخبریم، گفت: فارغ از اینکه در چه جایگاه‌هایی قرار داریم باید دغدغه آسایش شهروندان را داشته باشیم. وی با اشاره به تعطیلی ۲۲ روزه مدارس به دلیل آلودگی هوا در نیمه دوم سال گذشته، خواستار همت جمعی برای حل مشکل حمل و نقل عمومی که به شکل مستقیم بر کاهش آلودگی هوا اثر دارد شد و ابراز امیدواری کرد در این صورت امسال شاهد تکرار وضعیت آلودگی در سال گذشته نباشیم.

شهردار تهران در حاشیه این جلسه یادآور شد: سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده از ۳۳ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است که این تحول نشان دهنده اراده دولت و مسوولان برای حل مشکلات شهرداری‌ها است. زریر نگین تاجی، سرپرست معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نیز درباره جزئیات این توافق گفت: با همکاری بانک‌ها در مردادماه ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کردیم و در جلسه امروز نیز تصمیم بر آن شد چند بانک در قالب کنسرسیوم، عاملیت انتشار مابقی اوراق را بر عهده بگیرند. سرپرست معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به توافق اولیه برای انتشار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت گفت: پیش‌بینی می‌کنیم هفته آینده توافق اولیه، نهایی و پس از آن، انتشار اوراق با نرخ سود ۲۰ درصد عملیاتی شود.