خبرگزاری فارس در گزارشی در این باره نوشت: بعد از سال‌ها محرومیت تهران از اتوبوس نو، سرانجام اتوبوس‌های جدید وارد خطوط می‌شود. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: این اتوبوس‌ها با پول شهرداری خریداری شده و دولت در این باره کمکی نکرده است. براساس این گزارش، شهرداری تهران امسال ۱۰۰ اتوبوس در دی ماه وارد خطوط کرد و قرار است در هفته جاری هم ۱۱۰ دستگاه اتوبوس دیگر واردشود؛ البته دولتی‌ها در این باره کمکی نکرده‌اند و شهرداری با هزینه خود این اتوبوس‌ها را خریداری کرده است. این اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها با استفاده از ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت سال ۹۸ و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل منابع مالی داخلی شهرداری تهران، نسبت به خریداری ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۰ دستگاه مینی‌بوس با اعتباری بالغ بر ۴۸۰ میلیارد تومان از شرکت ایران خودرو دیزل خریداری شد.

تمامی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها بر اساس قانون هوای پاک (که البته اجرا‌کننده این قانون گفته نمی‌تواند آن را اجرا کرد) دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ و فیلتر جذب دوده هستند و در این میان، ۲۰ دستگاه از اتوبوس‌های خریداری شد نیز گازسوز است.

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره به خبرگزاری فارس گفت: در هفته جاری ۱۱۰ دستگاه اتوبوس وارد خطوط می‌شود و البته ۱۰۰ دستگاه نیز هم در دی‌ماه سال جاری وارد خطوط شد. وی با تاکید بر این موضوع که برای این اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها ۴۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: دولت هم قرار است ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پاپان سال خریداری کند که البته این امر تاکنون رخ نداده است. وی افزود: ما ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در دی‌ماه و ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس در هفته جاری  و ۴۰ دستگاه هم در اسفند وارد خطوط خواهیم کرد و تمامی این اتوبوس‌ها با هزینه شهرداری تهران خریداری شده است.

وی همچنین درخصوص اوراق مشارکت سال ۹۸ گفت: تاکنون هزار میلیارد تومان از اوراق به حساب شهرداری واریز شده و ۵۰۰ میلیارد هم به‌زودی واریز خواهد شد و مشکلی نداریم.

هاشمی درخصوص افتتاح ۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال جاری گفت: دو ایستگاه افتتاح شده و ۱۰ ایستگاه دیگر تا پایان اسفند در تهران آماده بهره‌برداری می‌شود. وی با اشاره به شیوع کرونا گفت: باید فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود و با ورود این اتوبوس‌ها قدری وضعیت بهتر می‌شود. پیروز حناچی شهردار تهران درخصوص رفع مشکل حمل و نقل و توسعه آن در شرایط کنونی چه اقداماتی انجام شده است، اظهار کرد: حمل و نقل عمومی یک موضوع حاکمیتی است. به گفته شهردار تهران، مقیاس کار به اندازه‌ای است که حل آن به تنهایی نه به جهت قدرت قانونی و پشتیبانی از سمت شهرداری ممکن نیست و ما حدود ۷۰ درصد بضاعت بودجه آزاد شهرداری تهران را برای حمل و نقل عمومی هزینه کرده‌ایم و اینها در حوزه مترو و اتوبوسرانی هزینه می‌شوند. وی در پاسخ به این سوال که برای تامین اتوبوس‌های پایتخت قول داده بودید تا این کار انجام شود، اما در شرایط بیماری کرونا کمبود اتوبوس تبدیل به مشکلی بزرگ برای شهروندان شده است، گفت: قول داده بودیم تا اتوبوس‌های داخلی را تهیه کنیم و تا آخر سال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس دیگر به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه خواهد شد.

حناچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یکی از مشکلات اساسی آلودگی هوا نداشتن فیلتر دوده در اتوبوس‌ها است، آیا اتوبوس‌های جدید مجهز به این فناوری هستند یا خیر، اظهار کرد: اتوبوس‌ها توسط شرکت ایران خودرو تولید شده‌اند و خط تولید این شرکت در حوزه اتوبوس سال‌ها بود که متروک مانده بود، اما خوشبختانه با قرارداد‌های جدید فعال شده است و همه آنها مجهز به فیلتر دوده هستند. وی تصریح کرد: کلان‌شهر‌های دیگری هم از این موضوع استقبال کرده‌اند و این مسیر را ادامه می‌دهیم، اما ادامه مسیر ما منوط به کمک‌های دولتی است که باید حتما محقق شود.

بر اساس این گزارش، قرار بود به گفته انوشیروان محسنی بند پی استاندار تهران ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان اردیبهشت ۹۹ به ناوگان حمل ونقل عمومی تهران افزوده شود ولی این امر رخ نداد، سال هم به پایان رسید و خبری از تحقق وعده دولتی‌ها نیست. فعلا شهرداری تهران ۲۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس خریداری و وارد خطوط کرده است تا قدری مشکلات شهروندان کاهش یابد.