چشم‌‌‌انداز «فاز بازار ملک، تورم مسکن و رفتار بازیگران ملکی» در سال ۱۴۰۱ در جریان یک نظرسنجی از ۸ اقتصاددان و صاحب‌نظر ارشد در بخش مسکن و ساختمان بررسی شد.

پرسش‌‌‌ها و ابهامات درباره آینده قیمت مسکن بین فعالان اقتصادی و اهالی بازار ملک، فراوان است. نه تنها درباره آینده سوال می‌شود که تعداد زیادی از افراد در حوزه‌‌‌های مختلف اقتصادی و حتی برخی کارشناسان حوزه مسکن، «اطلاع دقیق و درستی» از آنچه در سال ۱۴۰۰ بر این بازار گذشت نیز ندارند.  «دنیای‌اقتصاد» در این نظرسنجی با طرح پنج پرسش از صاحب‌‌‌نظران ارشد و مسلط در بخش مسکن، «بازار مسکن ۱۴۰۱» را از لنز دقیق به تصویر کشیده است.

این نظرسنجی، به اعتبار «وقایع گذشته بر بخش مسکن طی چهار سال اخیر» به دنبال «تدوین سناریوهای محتمل برای بازار مسکن ۱۴۰۱» است. چکیده کامنت‌‌‌هایی که صاحب‌‌‌نظران به پرسش‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» ارائه کردند نشان می‌دهد، «رکود نسبی در معاملات و ساخت‌وساز برقرار خواهد بود.» بازیگردان اصلی نیز «برجام» و «نرخ دلار» است که درباره «معادله مسکن بعد از احیای برجام»، دو سناریو مطرح است. متن پرسش‌‌‌ها در ادامه آمده و کامنت‌‌‌ها نیز به صورت جداگانه در این گزارش ارائه شده است.

پرسش اول: در یک جمله (یا بیشتر)، «آنچه در سال گذشته بر بازار مسکن (هم معاملات، هم ساخت‌وساز) گذشت» را شرح دهید. به نظر شما کدام وقایع، بر بازار مسکن 1401 موثر خواهد بود؟

پرسش دوم: بازیگردان اصلی بازار مسکن 1401 چه عاملی است؟ برجام، دلار، طرح مسکن‌سازی دولت یا... ؟

پرسش سوم: در صورتی که مذاکرات برجام، در سال 1401 به نتیجه نهایی برسد (توافق)، مسکن به چه سمت وسویی خواهد رفت؟ در صورت عدم‌توافق چطور؟ (تحقق هر کدام از این دو سناریو را در مورد تغییرات بازار معاملات مسکن شامل حجم معاملات و قیمت واحدهای مسکونی و همچنین بازار ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری ساختمانی در سال 1401 تشریح بفرمایید)

پرسش چهارم: آیا امسال هم قیمت واقعی مسکن افت پیدا می‌کند؟

پرسش پنجم: رونق غیرتورمی از چه موقع در بازار مسکن مشاهده خواهد شد؟

صفحه مسکن و عمران را بخوانید