معاون طرح و توسعه شرکت عمران و بهسازی شهری وزارت مسکن و شهرسازی گفت: بهسازی حدود ۳۷هزار هکتار بافت فرسوده در سطح کشور نیازمند منابع مردمی و بانکی است. «محمد آئینی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اراضی مزبور ظرف ۱۰سال باید بهسازی شود افزود: بیش از ۱۱درصد اعتبارات مورد نیاز از طریق این شرکت فراهم می‌شود، سهم شهرداری ۱۷درصد در نظر گرفته شده، مردم سهم ۲۶درصدی (خرید اوراق مشارکت) خواهند داشت و بقیه باید توسط نظام بانکی تامین شود.

وی گفت: تا پایان سال ۸۴ با تخریب بالغ بر ۲۳هزار واحد مسکونی فرسوده ۱۰۵هزار واحد مسکونی جدید احداث شد و این امر بیش از ۸۰‌هزار واحد مسکونی مازاد ایجاد و زمینه اسکان ۳۴۰هزار نفر در بافت‌های فرسوده را فراهم کرد. آئینی یادآور شد: پیشینه توسعه بخشی درون شهرها از سال ۱۳۶۴ آغاز و پیامد آن مطالعه بافت‌های فرسوده ۳۲شهر در قالب دومین برنامه توسعه کشور (۱۳۷۴-۷۸) بود. وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، برای نوسازی و بهسازی یک هکتار بافت فرسوده حدود ۱۰۰میلیارد ریال بودجه نیاز است.

معاون طرح و توسعه شرکت عمران و بهسازی شهری افزود: در قالب سومین برنامه توسعه کشور (۱۳۷۹ - ۸۳) بالغ بر ۹۶۱هکتار بافت فرسوده بازسازی و بهسازی شد که‌این رقم ۳۵درصد نسبت به رقم مصوب در برنامه رشد نشان می‌دهد. به گفته وی، در قالب برنامه ۱۰ساله احیای بافت‌های فرسوده نکاتی بطور مشخص تدوین شده که براساس آن در یک هکتار باید ۲۵درصد اراضی به شبکه معابر اختصاص داشته باشد که اکنون ۹درصد است. همچنین در هر هکتار از اراضی بافت‌های فرسوده ۳درصد به فضای سبز اختصاص دارد، در حالی که این رقم باید به ۱۰درصد برسد. علاوه بر این، فضاهای عمومی شامل آموزشی، بهداشتی، ورزشی، فرهنگی و... در یک هکتار بافت‌های فرسوده اکنون ۵درصد است که لازم است به رقم ۱۰ درصد افزایش یابد. وی گفت: به موجب قانون چهارمین برنامه توسعه کشور ۸تریلیون و ۶۰۰‌میلیارد ریال یارانه برای بازسازی بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده است.

آئینی، سهم یارانه سال ۸۴در این ارتباط را بالغ بر ۳۲۰میلیارد ریال اعلام کرد که برای این منظور ۲۴۰میلیارد ریال اختصاص یافته و در سال‌جاری نیز ۱۹۰میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. به گفته آئینی وزارت مسکن و شهرسازی (شرکت عمران و بهسازی شهری) اجازه دارد برای اجرای طرح‌های نوسازی بافت‌های فرسوده ۵۰۰میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر و به فروش برساند. از سوی دیگر شهرداری‌ها نیز می‌توانند برای سرمایه‌گذاری و نوسازی بافت‌های فرسوده تا سقف ۵۰۰میلیارد ریال اوراق مشارکت عرضه کنند.