سه سناریو درباره این واحدها مطرح است
گروه مسکن- لیلا درخشان: نرخ پیشنهادی برای فروش برخی واحدهای مسکونی در تهران به حدی پایین اعلام می‌شود که اغلب خریداران در مواجهه با چنین فایل‌هایی با تردید نسبت به خرید یا رد این پیشنهادها روبه‌رو می‌شوند.

به این دو فایل که دو روز پیش در بازار پیشنهاد شده بود، دقت کنید: «در اشرفی‌اصفهانی یک واحد مسکونی 50 متری نوساز به قیمت 40 میلیون تومان به فروش می‌رسد.» «در محله دربند یک واحد مسکونی 20 سال ساخت به قیمت متری 5/1 میلیون تومان فروخته می‌شود.»
در محله اشرفی‌اصفهانی در حالی این فایل ارائه شده که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی نوساز در این محله -طبق اعلام بازار مجازی مسکن ایران‌فایل- بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. در محله دربند نیز میانگین قیمت فروش آپارتمان حدود ۵/۲ میلیون تا ۲/۳ میلیون تومان است.
در بازار مجازی مسکن، فایل مربوط به محله دربند جزو فایل‌های پربیننده بوده است. آیا چنین پیشنهادهایی که با نرخ «زیرنصف قیمت» عرضه می‌شود، دارای عیب و ایراد احتمالی هستند یا اینکه مالک آن پول‌‌لازم است یا اطلاعی از نرخ‌های عرف منطقه ندارد؟
واسطه‌های بازار مسکن در این باره سه سناریو را مطرح می‌کنند:
سناریوی اول احتمال دارد واحد مسکونی به هر دلیل فاقد سند رسمی باشد و مالک آن را به صورت قولنامه‌ای معامله می‌کند. در این حالت قیمت آپارتمان تا نزدیک به نصف قیمت واقعی کاهش پیدا می‌کند. برخی مالکان املاک بدون سند که سند آن واحد در آستانه صدور است هنگام معامله حدود 60 تا 70 درصد قیمت را دریافت می‌کنند و مابقی را به زمان تنظیم سند موکول می‌کنند. اما برخی دیگر که مطلع هستند به این زودی‌ها سند صادر نمی‌شود -ملک دچار مشکل است- از دریافت مابقی پول منصرف می‌شوند.
سناریوی دوم به نقص ساختمان مربوط می‌شود. به عنوان نمونه در فایل مربوط به اشرفی‌اصفهانی، واحد مسکونی موردنظر فاقد پارکینگ، انباری، بالکن، سیستم گرمایش و سرمایش است.
نبود چنین تجهیزاتی عملا رقمی حدود 10 میلیون تومان از ارزش ملک می‌کاهد.
مشاوران املاک خوش‌انصاف توصیه‌ای که برای خرید واحدهای مسکونی با قیمت «زیر نصف قیمت عرف منطقه» دارند این است که از مالک درباره بود و نبود امکانات و همچنین وضعیت سند و پایان‌کار بپرسند و بعد از آن با رویت مدارک و وضعیت ساختمان نسبت به اطلاعات دریافتی مطمئن شوند.