مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور در گفت‌‌‌وگو با «ایسنا»، در تشریح روند نوسازی تاکسی‌‌‌های فرسوده در کشور گفت: شرایط اقتصادی اجازه نمی‌‌‌دهد تا قریب به اکثر تاکسیرانان و تاکسی‌‌‌داران مشمول طرح نوسازی، بهای خودرو را به‌‌‌صورت نقد بپردازند. افزایش بی‌‌‌رویه قیمت خودرو در سال‌های اخیر مزید بر علت شده و مالکان تاکسی‌‌‌های فرسوده سال‌هاست که چشم‌انتظارند و شاید یکی از ردیف‌‌‌های بودجه (تبصره ۲ ماده ۸ قانون هوای پاک) محقق شود.

وی افزود: افزایش بی‌‌‌رویه قیمت خودرو از یک طرف و عدم‌تخصیص اعتبارات ارزان‌قیمت از طرف دیگر، مجموعه‌‌‌های حمل‌ونقل را بر آن داشت تا به روش‌های مختلف برای تامین بخشی از هزینه خرید خودرو اقدام کنند. منابع داخلی شهرداری‌‌‌ها، پست بانک، کمیته امداد، سازمان بسیج و... همه و همه در کنار هم قرار گرفتند تا بتوانند بخش کوچکی از این ناوگان عظیم فرسوده را احیا کنند.

ضامنی ادامه داد: شرکت‌های خودروساز اعلام می‌کنند که تولید آنها حدود ۹۰۰‌هزار خودرو در سال است که اگر ۵‌درصد از این تولید را به حوزه تاکسیرانی اختصاص دهند، می‌توانیم سالانه ۲۰ تا ۴۰‌هزار خودروی فرسوده را نوسازی کنیم. بنابراین دلیل کاهش در تولید منطقی نیست و مشکل در سیاستگذاری این حوزه است. عامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ طی قراردادی با شرکت خودروساز مقرر شد تا ۱۰‌هزار تاکسی نوسازی شود که با عدم‌توان خودروساز برای تولید تاکسی مواجه شدیم و در سال‌جاری صرفا ۲۵۰۰ دستگاه خودرو در طرح نوسازی جایگزین شده است. وی افزود: تا زمانی که چنین رویه و سیاستی برای نوسازی تاکسی فرسوده در پیش روست، هوای آلوده در تهران و کلان‌شهرها سایه به سایه با ماست.

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور در رابطه با ورود خودروهای برقی به حمل‌ونقل عمومی کشور نیز گفت: مجموعه وزارت کشور، سازمان شهرداری‌‌‌ها و دهیاری‌‌‌ها و اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور زمینه ورود ۲۰۰۰ دستگاه خودروی برقی را تا یک‌سال آینده فراهم کرده است. وی افزود: با توجه به تکالیف وزارت کشور و شهرداری‌‌‌ها در حوزه قانون هوای پاک و نیز رویکرد ویژه دولت سیزدهم و وزیر کشور به برقی‌‌‌سازی حمل‌ونقل عمومی درون‌‌‌شهری، سازمان شهرداری‌‌‌ها و دهیاری‌‌‌ها طرح توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی به‌ویژه اتوبوس، ون و تاکسی را در دستور کار شهرداری‌‌‌های کشور قرار داده‌‌‌ است.