انتقاد مقام دولتی از قوانین شهرسازی

گروه مسکن- تاکید رییس‌جمهور بر اصلاح ضوابط شهرسازی باعث شده مسوولان دولتی این حوزه، انتقادهای قابل توجهی را به قوانین موجود در شهرها وارد کنند که برخی از این انتقادها در حالی که به کرات از سوی کارشناسان مطرح شده، اما تاکنون مورد توجه مسوولان نبوده است. معاون شهرسازی وزارت راه‌وشهرسازی در حاشیه همایشی در مشهد، یک علت ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهرها را جریمه ناچیزی که قانون برای این سازنده‌ها در نظر گرفته، عنوان کرد و گفت: ساخت و سازی اگر بدون پروانه ساخت انجام شود تنها یک دهم ارزش مالیاتی ساختمان جریمه می‌شود، اما اگر تخلفی در ساخت و ساز ساختمانی با پروانه ساخت اتفاق افتد، این جریمه دو یا پنج برابر

ارزش مالیاتی ساختمان است که این مورد باید اصلاح شود.

میرمحمد غراوی تصریح کرد: اگر ساخت‌وساز غیرمجاز جرم تلقی نمی‌شود لااقل باید بازدارندگی در این نوع تخلفات به وجود بیاید.

غراوی خاطرنشان کرد: علت ناکارآمدی خیلی از طرح‌های توسعه و عمران این است که بعد از تصویب و ابلاغ تغییرات مکرری در کمیسیون‌های ماده پنج اعمال می‌شود که این تغییرات در افزایش تراکم، تغییر کاربری عمومی به انتفاعی و... موثر است.

وی ادامه داد: تغییر کاربری اراضی عمومی شهری کمبود سرانه‌ها را به دنبال خواهد داشت و این مهم باعث فشار بر جمعیت و روی آوردن آنان به مناطق دیگر برای تامین نیازهایشان است. او اظهار کرد: اگر در افق یک طرح شرایط تحقق‌پذیری و ایجاد رفاه لحاظ شود، باید از تغییرات مکرر جلوگیری شود اما به واسطه عدم تامین منابع پایدار برای شهرداری‌ها، این تغییرات اتفاق می‌افتد.