انبوه‌سازان می‌گویند روال پرداخت وام ۲۵ میلیونی از ۴ مرحله به ۲ تا ۳ مرحله کاهش پیدا کرده است

گروه مسکن- فرید قدیری: تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت مسکن در حالی که طبق مصوبه دولت باید در ۴ مرحله به صورت تدریجی و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه‌های ساختمانی پرداخت شود، طبق اعلام برخی انبوه‌سازان به ۲ تا ۳ مرحله کاهش پیدا کرده است؛ به طوری‌که بخشی از وام‌های ۲۰ و ۲۵ میلیون تومانی با تاخیر به دست سازنده‌ها می‌رسد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» اردیبهشت سال گذشته به دنبال تفاهم وزارت مسکن وقت با بانک عامل مسکن‌مهر -بانک‌مسکن- مصوب شد تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی برای ساخت‌وسازهای سنتی در ۴ مرحله به ترتیب ۱۵ درصد بعد از پی‌ریزی، ۳۰ درصد بعد از اسکلت‌بندی، ۳۰ درصد بعد از سفت‌کاری و ۲۵ درصد در مرحله نازک‌کاری پرداخت شود و همچنین تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی مختص صنعتی‌سازی مسکن نیز در ۴ مرحله شامل ۱۵ درصد بعد از پی‌ریزی، ۳۵ درصد بعد از اسکلت‌بندی، ۳۰ درصد بعد از سفت‌کاری و ۲۰ درصد نیز در حین نازک‌کاری به انبوه‌سازان ارائه شود.

اما مراحل فوق در اوایل سال جاری با یکسان‌سازی مراحل پرداخت وام‌های سنتی و صنعتی تغییر کرد و مقرر شد شیوه پرداخت هر دو نوع تسهیلات به‌صورت ۱۵ درصد، ۴۰ درصد، ۳۰ درصد و ۱۵ درصد انجام بگیرد.

هدف مسوولان مسکن‌مهر از تغییر مراحل پرداخت تسهیلات، ارائه سهم ۵۵ درصدی در مراحل میانی ساخت‌وساز بود تا از این طریق، سازنده‌ها با کمبود نقدینگی مواجه نشوند.

هر چند در پروژه‌های صنعتی‌سازی از آنجا که عمده ساخت‌وساز در داخل کارخانه و عملا قبل از مرحله پی‌ریزی با تولید قطعات پیش‌ساخته انجام می‌شود، نیاز به پرداخت بیش از ۱۵ درصد در مرحله اول وجود دارد، اما از ابتدای سال تاکنون، این شیوه ملاک عمل بانک بوده و صنعتی‌سازها تلاش کرده‌اند با آن کنار بیایند.

این در حالی است که اخیرا طبق اعلام برخی انبوه‌سازان صنعتی‌ساز، روال پرداخت ۴ مرحله‌ای به ۲ تا ۳ مرحله کاهش پیدا کرده است. آن‌طور که یکی از انبوه‌سازان در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرده، شیوه‌ای متفاوت برای پرداخت تسهیلات در حال اجرا است.

مهرداد کرملو انبوه‌ساز مسکن‌مهر اعلام کرد: در رویکرد جدید پرداخت تسهیلات که به نظر می‌رسد ناشی از کمبود منابع بانکی باشد، نظم گذشته دیده نمی‌شود و متناسب با پیشرفت فیزیکی ساخت‌وساز، وام‌ها تعلق نمی‌گیرد.

وی معتقد است: اتکای طرح مسکن‌مهر به خطوط اعتباری بانک‌مرکزی و مشکلاتی که در مسیر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی قرار دارد باعث شده مسوولان، تغییرات اجباری را در پرداخت تسهیلات ساخت به‌وجود بیاورند تا از این طریق، سرعت پرداخت وام‌ها فاصله مناسبی با سرعت ساخت‌وسازها پیدا کند.

مدیر عامل شرکت فرآورده‌های پیشرفته ساختمانی (سوپر پانل)افزود: به موجب تفاهم نامه سه جانبه‌ای که بین بانک،انبوه سازان و نیز وزارت راه وشهرسای منعقد شده است تقسیم بندی پرداخت تسهیلات شامل فونداسیون، سازه، سفت‌کاری، نما و قسمتی از نازک کاری به ترتیب شامل پانزده، چهل، سی و نیز پانزده درصد است که در این طرح تقسیم، اجرای سازه و سفت کاری به طور کامل انجام می‌پذیرد و با نازک کاری مشاعات و نمای ساختمان کل تسهیلات پرداخت می‌شود.

عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با بیان اینکه روش پرداخت تسهیلات براساس تفاهم نامه سه جانبه مسکن مهر به هیچ وجه هیچ مشکلی را به دنبال نداشته است، به تبعات خط مشی جدید پرداخت و تصریح کرد: چنانچه کاهش مراحل پرداخت تسهیلات در دستور کار باشد، در شرایطی که آورده نقدی متقاضیان مسکن‌مهر نیز هنوز به دست انبوه‌سازان نرسیده، این احتمال وجود دارد که برخی پروژه‌ها در مراحل پایانی ساخت با مشکل مواجه شوند.

وی افزود: در پروژه‌ مسکن‌مهر که توسط شرکت ما در دست ساخت است حدود یک هزار واحد -۴۵۰ واحد مسکونی در رشت و ۳۵۰ واحد نیز در صومعه‌سرا- به مرحله نازک‌کاری رسیده که متاسفانه مطابق مراحل چهارگانه مصوب، تسهیلات به آنها تعلق نگرفته است.

کرملو از مشکل دیگری که گریبان پیمانکاران مسکن مهر را گرفته است یاد کرد و گفت: عدم معرفی متقاضی به پروژه‌های مشارکتی مسکن مهر و نیز عدم پرداخت آورده اعضا در تعاونی‌های مسکن مهر مشکلات سازندگان فعال در مسکن مهر را مضاعف کرده است.