«۹۲ ماه است که بلاتکلیفیم»

گروه مسکن-‌هاجر شادمانی: زمین هزار متری ساختمان فروریخته سعادت‌آباد در روزهای پایانی سال، ۸ میلیارد تومان قیمت گذاری شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیرو درج گزارشی با عنوان «جایگزین ساختمان فروریخته سعادت‌آباد چیست؟» در تاریخ ۱۳ بهمن ماه، در همین صفحه، مالکان این ساختمان ضمن تماس با روزنامه «دنیای اقتصاد» اعلام کردند: براساس قیمت روز بازار مسکن، درحال حاضر ملک آنها که تنها زمینی از آن باقی مانده است به قیمت ۸ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است اما برخی از مالکان حاضر به فروش نمی‌شوند و پرونده این ساختمان همچنان باز است.

به گفته این مالکان، از ۵ هزار مترمربع بنای ساختمان که در قالب ۱۶ واحد ۹۰ متری و ۱۶ واحد ۱۶۰ متری احداث شده است اکنون قیمت‌گذاری بر مبنای زمین باقی مانده (۱۰۰۰ مترمربع) از بنای فروریخته انجام می‌پذیرد که براساس آن سهم هریک از مالکان واحدهای ۹۰ متری حدود ۱۷۰ میلیون تومان و واحدهای ۱۶۰ متری نزدیک به ۳۳۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

مالکان مجتمع مسکونی واقع در خیابان ۲۴ شرقی علامه طباطبایی جنوبی که در تاریخ ۲۱/۳/۸۳ در اثر ترکیدن ستون‌ها در طبقه سوم ساختمان، از مکان زندگی خود پراکنده شده‌اند در طول این سال‌ها تاکنون، به دلیل وجود پاره ای از مسائل، حتی موفق به فروش زمین خود هم نشده‌اند.

عامل تخریب چه بود؟

یکی از مالکان این ساختمان با مراجعه به دفتر «روزنامه دنیای اقتصاد» ضمن ارائه مدارک و مستندات خود اعلام کرد: محاسبات کارشناسان رسمی‌دادگستری در مورد علت وقوع حادثه، ظرف ۴۳ روز انجام شد و با توجه به تشخیص کمبود ۶۷ درصد از مصالح پایداری بنا، مغایر بودن عیار بتن و عدم رعایت ضوابط فنی،‌ ضعف عمومی‌سازه به عنوان عامل تخریب اعلام شد.

به اذعان مالکان از ۱۵۰ نفر ساکن این ساختمان در زمان تخریب اولیه، تاکنون که بیش از هفت سال می‌گذرد، تعدادی از ساکنان فوت کرده و بازماندگان نیز که مالکیت آنان بر ملک و محق بودنشان در داوری‌های حقوقی محرز است، در پیگیری‌های خود به پاسخ قاطعی نرسیده‌اند.

حتی یک ریال هم دریافت نکردیم!

تعدادی از مالکان این مجتمع ۵ هزار مترمربعی هرگونه پرداخت از سوی مسوولان را رد کرده و به «دنیای اقتصاد» اعلام کردند: بسیاری از همسایه‌های ما که ملک آنان در مجاورت مجتمع فروریخته واقع شده است گمان می‌کنند شهرداری یا نهادهای دیگر، ملک را از ما خریداری کرده‌اند. در حالی که هنوز مالک این ملک فروریخته همان ساکنان قدیمی‌هستند و ما حتی یک ریال هم دریافت نکرده‌ایم.

چرا مسوولان تعلل می‌کنند؟

اکنون سوال بزرگ این مالکان و خانواده‌های آنان این است که چرا به رغم شفاف بودن موضوع، مسوولان در صدور رای نهایی تعلل می‌کنند و تکلیف ملک آنها را مشخص نمی‌کنند؟

مالکان می‌گویند: تاکنون بیش از ۹۰ ماه از بلاتکلیفی ساکنان می‌گذرد و کم‌کاری عوامل ساخت نیز مطرح است، نمی‌دانیم چرا مسوولان در تعیین تکلیف ما تعلل می‌کند و حتی به ما اجازه فروش زمین داده نمی‌شود؟

این افراد که از ابتدای بروز فاجعه ساختمانی، از طریق مکاتبه یا مراجعه حضوری به مراجع قضایی و دفاتر مسوولان ارشد کشور بارها شرح حال خود و آنچه در این سال‌ها بر آنها گذشته است را روایت کرده‌اند تمام تلاش‌های خود را بیهوده عنوان کرده و افزودند: با وجود اینکه متخلفان این حادثه شناسایی شده‌اند؛ اما پس از گذشت این سال‌ها مورد محاکمه قرار نگرفته و حتی یک ریال از خسارت ساکنان را هم پر داخت نکرده‌اند.

این ساکنان که درحال حاضر تنها به امید فروش زمین بازمانده از ملک تخریب شده هستند، به دنبال درج گزارش «جایگزین ساختمان تخریب شده سعادت آباد چیست؟» با حضور در سرویس «مسکن و عمران» روزنامه «دنیای اقتصاد»، آخرین تلاش خود برای احقاق حقوق از دست رفته‌شان را توسل به مجامع رسانه‌ای می‌دانند تا شاید به واسطه آن مسوولان امر صدای این افراد را رساتر شنیده و برای تعیین تکلیف آنان تصمیم قاطعی اتخاذ کنند.«دنیای اقتصاد» به این وسیله آمادگی خود را برای شنیدن پاسخ مسوولان مربوط به این پرونده اعلام می‌کند. مسوولان ذی ربط می‌توانند به منظور شفاف سازی و رفع ابهامات موجود در این زمینه، از طریق تماس با شماره تلفن‌ ۸۷۷۶۲۱۰۶ آخرین جزئیات رسیدگی به این پرونده را به اطلاع عموم و به خصوص مالکان این مجتمع مسکونی برسانند.

نامه مالکان به «دنیای اقتصاد»

تعدادی از مالکان ساختمان تخریب شده «مهر سیما» واقع در سعادت آباد در نامه‌ای خطاب به روزنامه «دنیای‌اقتصاد» آورده‌اند: خداوند را سپاس می‌گوییم که بعد از ۹۲ ماه دربه‌دری ساکنان مجتمع تخریب شده سعادت آباد که با خاک یکسان شده، وجدانی آگاه و بیدار پیدا شد که از ما دلجویی کند و پیگیر وضعیت ما ۱۵۰ نفر بی‌گناه که مطرود این پرونده هستند بشود. برای ما مالکان این مجتمع ۳۲ واحدی سوالاتی مطرح است که در جوابش درمانده شده‌ایم و درخواست رسیدگی داریم.

آیا تخلف یک سازنده که بدون توجه به محاسبات خویش حدود ۶۴ درصد از مصالح پایداری سازه را اعم از میلگرد، سیمان و بتن کم کرده و سازه سستی را می‌سازد که درحال ساخت ستون‌های طبقات پایینی تحمل بار طبقات بالا را نمی‌کرد و هر دم ستونی می‌ترکید، محرز نیست؟

سازنده‌هایی که در نهایت به جای یک مجتمع مسکونی امن، محلی را به مردم فروختند اما دو سال هم دوام نیاورد و تخریب شد. در نهایت هم جان ۱۷ انسان بی‌گناه در جریان تخریب کامل گرفته شد که پرونده آن بعد از گذشت سال‌ها هنوز در دادگاه تجدید نظر استان تهران در حال بررسی است.

قانون چه جرمی‌را برای این مورد پیش‌بینی کرده است؟

در جایی که کارشناسان رسمی ‌دادگستری در مدت ۴۳ روز علت حادثه را عدم مصرف بیش از ۶۰ درصد از میلگرد، سیمان و بتن اعلام کرده‌اند، چرا باید اطاله دادرسی صورت بگیرد؟

چرا پس از گذشت بیش از ۷ سال پاسخی جز اینکه پرونده در حال بررسی است پیدا نکرده‌ایم؟ ما مالکان مجتمع تخریب شده سعادت آباد، اینک از طریق روزنامه کثیرالانتشار «دنیای اقتصاد» از مسوولان مرتبط با این پرونده درخواست می‌کنیم یک‌بار دیگر پرونده را با دقت بیشتری مشاهده کرده و در اسرع وقت تکلیف نهایی ما را روشن کنند. (با احترام- علی بهروزی‌نیا نماینده ساکنان مجتمع تخریب شده مهرسیما)